آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه میان سرمایه ی روان شناختی، انگیزش، خشنودی و عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی گر عواطف شغلی در گروهی از کارکنان دانشگاه است. طرح پژوهش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است که یک روش همبستگی چند متغیری است. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمام کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهر دزفول هستند که از بین آن ها تعداد 270 نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی سرمایه ی روان شناختی (لوتانز و همکاران، 2007)، مقیاس بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل (ون کاتویک و همکاران، 2000)، پرسشنامه ی انگیزش شغلی (رابینسون، 2004)، پرسشنامه ی خشنودی شغلی (جاج و بونو، 2000) و پرسشنامه ی عملکرد شغلی (پاترسون، 1963) بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS ویراست 23 انجام گرفت. نتایج حاکی از اثر مستقیم سرمایه ی روان شناختی بر عواطف مثبت، عواطف منفی، انگیزش شغلی، خشنودی شغلی و عملکرد شغلی، اثر مستقیم عواطف مثبت و عواطف منفی بر انگیزش شغلی، خشنودی شغلی و عملکرد شغلی، و اثر غیرمستقیم سرمایه ی روان شناختی بر انگیزش شغلی، خشنودی شغلی و عملکرد شغلی از طریق عواطف مثبت و عواطف منفی بود. بنابراین می توان با آموزش سرمایه ی روا ن شناختی به کارکنان، علاوه بر کاهش عواطف منفی و بهبود عواطف مثبت آنان، باعث افزایش انگیزش شغلی، خشنودی شغلی و عملکرد شغلی کارکنان شد.

The Relationship between Psychological Capital, Job Motivation, Satisfaction, and Performance of University Employees: The Mediating Role of Job-Related Affective Well-Being

The purpose of this research was to investigate the relationship between psychological capital, job motivation, satisfaction and performance with regard to the mediating role of job emotions in a group of university employees.The design of this research was correlational using structural equation modeling. The statistical population of the research included all employees of Dezful University of Medical Sciences. Of these, 270 were selected using multi-stage cluster sampling. Research tools include the Psychological Capital Questionnaire (Luthans et al., 2007); the Job-Related Affective Well-being Scale (Van Katwyk et al., 2000); THE Job Motivation Questionnaire (Robinson, 2004); Job Satisfaction Questionnaire (Judge and Bono, 2000); and the Job Performance Questionnaire (Paterson, 1963). Fitness of the proposed model was examined through structural equation modeling using SPSS-23 and AMOS-23 software packages. Results suggest that psychological capital had a direct effect on positive emotions, negative emotions, job motivation, job satisfaction and job performance. It was also shown that the direct effect of positive emotions and negative emotions on job motivation, job satisfaction and job performance; and the indirect effect of psychological capital on job motivation, satisfaction Job and job performance were mediated by positive emotions and negative emotions. It is suggested that teaching psychological capital to employees, in addition to reducing negative emotions and improving positive emotions, it may be possible to significantly increase job motivation, satisfaction and performance.

تبلیغات