آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

هدف این مقاله بررسی تأثیر سودآوری بر ساختار بازار در کدهای 4 رقمی صنایع منسوجات ایران طی سال های 1379-1386 بهره گیری از رهیافت داده های تابلویی پویا است. در این چارچوب، از متغیر سودآوری به عنوان معیاری برای اندازه گیری عامل عملکرد بازار و از متغیر درجه تمرکز به عنوان معیاری برای اندازه گیری عامل ساختار بازار استفاده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر آن دارد که متغیر سودآوری به عنوان معیاری برای عملکرد بازار تأثیر مثبت بر شاخص تمرکز بازار دارد. همچنین تأثیر متغیرهای شدت صادرات، نرخ فروش و شدت هزینه های سرمایه گذاری بر درجه تمرکز بازار مثبت می باشد. طبقه بندی JEL: L66 , C33 , L1. واژگان کلیدی: ساختار بازار، صنایع منسوجات، داده های تابلویی پویا، ایران.

The Impact of the Profitability on Market Structure in the Iranian Textile Industries (Dynamic Panel Data Approach)

This paper using a dynamic panel data approach investigates the impact of the profitability on the market concentration in the Iranian four-digit textile industries during the years 2000-2007. To this end, we used the profitability and the market concentration degree to measure the market performance and the market structure, respectively. The results of this study indicate that the profitability as a criterion for market performance has a positive effect on the market concentration. In addition, the effect of the export intensity, sales ratio, and investment intensity on the market concentration is positive.JEL Classifications: L1, C33, L66. Keywords: Market Structure, Textile Industries, Dynamic Panel Data, Iran.

تبلیغات