آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

مجموعه سیاست های اقتصادی طی دهه های اخیر به گونه ای بوده است که چالش های زیست محیطی به یکی از مهمترین دغدغه های سیاست گذاران تبدیل شده است. اصلاح قیمت حامل های انرژی، یکی از سیاست های اقتصادی دولت در چند سال اخیر بوده که اثرات اقتصادی و زیست محیطی گسترده ای تاکنون داشته است. در این مطالعه تلاش شده است با استفاده از روش حداقل مربعات پایدار (RLS)، اثر تغییر قیمت سوخت (بنزین و نفت گاز) بر میزان تولید گازهای گلخانه ای در بخش حمل و نقل جاده ای طی دوره 1392-1370 آزمون گردد. به منظور تحلیل دقیق اثرات زیست محیطی ناشی از اصلاح قیمت سوخت، بخش حمل و نقل جاده ای به چهار زیر بخش سواری، اتوبوس، مینی بوس، کامیون و کشنده ها تفکیک و میزان انتشار آلاینده ها به ازای تعداد ناوگان موجود در هر زیر بخش در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با افزایش قیمت بنزین در زیر بخش سواری، میزان انتشار آلاینده ها به طور معناداری کاهش یافته ولی در سایر زیر بخش ها با افزایش قیمت نفت گاز، انتشار آلاینده ها نیز افزایش یافته است. از سوی دیگر با افزایش سهم سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل به کل سرمایه گذاری، میزان انتشار آلاینده ها در هر زیر بخش به طور معناداری افزایش یافته است. افزایش تولید ناخالص داخلی سرانه و میزان شهرنشینی موجب اثرگذاری منفی و معناداری بر انتشار آلاینده ها در زیر بخش سواری، و اثر گذاری مثبت و معنادار در سایر زیر بخش ها شده اند.

Studying the effects of fuel price changes on greenhouse gas emissions in the road transportation sector of Iran; approach of Robust Least Squares

Economic policies in recent decades so that environmental challenges have become one of the most important concerns of policy makers. Reform of energy carrier price, is one of the government's economic policies in recent years that so far had widely the economic and environmental effects. In this study, we have tried using Robust least squares method (RLS), the effect of changes in the fuel price (Gasoline and Diesel fuel) on greenhouse gas emissions in the road transport sector during 1991-2013 to be tested. In order to accurate assess the environmental impacts resulting from reform of the fuel price, the road transport sector is divided to four sub-sectors; cars, buses, minibuses, trucks and tractors and the amount of emissions for each sub-sector of the existing fleet is considered. The results shows that with the increasing of Gasoline price in cars sub-sector, significantly reduced greenhouse gas emissions. But in other sub-sectors with rising Diesel fuel price significantly rising greenhouse gas emissions. On the other hand, by increasing the share of investment in transport sector to total investment, emissions in each sub-sector significantly have increased. Increasing of GDP per capita and urbanization leads to negative and significant effects on emissions in cars sub-sector. While this relationship is positive and significant in buses, minibus and trucks sub-sector.

تبلیغات