آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

شناخت الگوی مصرفی خانوارها در نسل های مختلف سنی و بررسی تغییرات تدریجی آنها در طی زمان، همواره یکی از موضوعات مهم اقتصادی است که به بررسی رفاه اقتصادی خانوارها در طی دوران زندگی می پردازد. در این مطالعه الگوی مصرفی نسل های سنی مردان جوان در چارچوب نظریه ادوار زندگی مورد بررسی قرار می گیرد. جهت بررسی الگوی مصرفی خانوارها نوعی الگوی داده سازی نسلی طراحی شده است. در الگوی طراحی شده، با ترکیب داده های مقطعی بودجه خانوار نسل هایی از خانوارها در طی سال های 1369 تا 1390 مورد ردیابی قرار می گیرند. نتایج پژوهش نشان می دهد، کمترین میزان مصرف توسط نسل های جدیدتر صورت می گیرد. همچنین هر چه نسل های سنی جوان تر می گردند اختلاف مصرفی بین آن ها نسبت به نسل های قبلی کمتر می شود. نتایج مربوط به اثر سن نیز نشان می دهد کمترین میزان مصرف در سن 21 سالگی صورت می گیرد و با افزایش سن میزان مخارج مصرفی خانوار افزایش می یابد. نتایج مربوط به اثر زمان نشان دهنده ی آن است که میزان افزایش مصرفی در دهه ی دوم (سال های 1380 تا 1390) به نسبت بیشتر از میزان افزایش مصرفی در دهه ی اول (1380 تا 1370) است.

Study Generation The Expenditure Profile Of Young Men In Iran

Knowledge the household expenditure profile in different ages generations and investigated to identify the gradual change of expenditure over time, always been one of the most important economic issues to investigate and analysis the economic welfare of the household in lifetime.In this paper, is examined the expenditure profile of young men in Life cycle theory. For survey average the household expenditure profile typical pattern Data building pseudo-panel is designed. The pattern is designed by combining data from cross-sectional household budget generations of families in the years 1990 to 2011 are on track. The results indicate the lowest consumption occurs by newer generations. Whatever younger generations are consumption difference between them is less than in previous generations. The age effect shows the lowest level consumption occurs at age 21 and household consumption expenditure increased with increasing age. The time effect also shows Amount increase in consumption in the second decade (between 2001 and 2011) to more than the amount consumed in the first decade (1991 to 2001).

تبلیغات