آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

در این مقاله مدل رشد رمزی به گونه ای بسط داده شده است که درآن تشکیل سرمایه ی عمومی به عنوان موتور رشد معرفی و کالاها و خدمات عمومی تولید شده توسط دولت در تابع ستاده ی کل اقتصاد به عنوان نهاده وارد شده است. بنابراین، توجیه حضور دولت در مدل، ارائه کالای عمومی است. دولت خیرخواه به دنبال فراهم نمودن یک میزان کارآی نهاده ها به صورت رقابتی در تابع تولید است، به گونه ای که تولید نهایی سرمایه ی عمومی و خصوصی برابر باشد. در مقابل در دولت رانت جو فساد معادل با رانت های غیرقانونی و انحصاری اخذ شده از بخش خصوصی از کانال ارائه ی کالای عمومی تعریف می شود. درآمد این دولت مابه التفاوت ارزش نهاده های عمومی ارائه شده به تابع تولید و سرمایه عمومی مورد نیاز برای آن است. نتایج تحلیل نظری نشان داد که میزان مصرف، ستاده و رشد در وضعیت یکنواخت در دولت خیرخواه به مراتب بالاتر از دولت رانت جو است.  شبیه سازی مدل رشد اقتصاد ایران در قالب مطالعه تجربی با در نظرگرفتن طیف مقداری از میزان ناکارآمدی دولت ضمن تایید دیدگاه نظری نشان داد که نرخ رشد اقتصاد در یک انتقال پویا از دولت رانت جو به دولت خیرخواه بین 2/1 تا 6/2 درصد افزایش می یابد. طبقه بندی JEL: O41 ،H41

Simulation of Corruption Effects on Economic Growth in Iran

This article has developed a Ramsey type model of economic growth in which the engine of growth is public capital accumulation. Public capital is hired by the government for producing public good and services that used as input in aggregate production function. This provides the justification for the existence of the government. Benevolent government, seeking to provide an efficient level of inputs for production function, is to be competitive so that public and private marginal product of capital is equal. In a self-seeking government corruption is defined as monopoly rents extracted from the private sector through the supply of the public inputs. Rantier government income is defined as the deference between the government's revenue for the supply of the public inputs minus the cost of providing the public inputs. Theoretical result showed that in steady state both per capita consumption and output and growth rate are higher in the benevolent case instead of rantier government. Empirical results of growth model simulation in Iran economy demonstrated that with deferent level of government inefficiency in a transitional dynamic from rantier to benevolent government may increase the growth rate from 1.2 to 2.6 percent. JEL classification: O41, H41

تبلیغات