آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رنگ آمیزی مندلا بر حافظه کاری و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل، کلیه دانش آموزان دختر پایه دوازدهم سال تحصیلی 1402-1401 شهر اهواز بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای بر اساس ملاک-های ورود و خروج انتخاب گردیدند. از بین دانش آموزان30 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به همین روش در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر دو گروه در مراحل پیش-آزمون، پس آزمون و پیگیری با استفاده از آزمون حافظه کاری فراخنای اعداد (وکسلر، 2009) و اضطراب امتحان (فریدمن، 1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 45 دقیقه ای تحت مداخله رنگ آمیزی طرح های مندلا قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS23 و روش اندازه گیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد رنگ آمیزی مندلا بر افزایش حافظه کاری و کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان در مرحله پس آزمون مؤثر بوده است و اثرات آن در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (05/0>p). نتیجه گیری: بنابر یافته های پژوهش می توان برای افزایش حافظه کاری و کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر از مداخله رنگ آمیزی طرح های مندلا استفاده کرد.واژه های کلیدی: رنگ آمیزی مندلا، حافظه کاری، اضطراب امتحان، دانش آموزان.

Effects of Coloring Mandalas on Working Memory and Test Anxiety in Students

Aim: This research determination the effect of coloring mandalas on working memory, and test anxiety in grade 12 female high school students in Ahvaz City, Iran.Method: This was an experimental study with Semi-experimental type of unequal control group, and one month follow-up. The statistical population included all grade 12 female high school students in Ahvaz. The study sample was selected using cluster sampling based on the inclusion and exclusion criteria. For this purpose, one education district was selected first and all grade 12 students in this school took the GHQ-28 screening test. Thirty of those scoring above the cut-off point were randomly assigned to the experimental and control groups (15 students in each group). Both groups were evaluated in the pretest, posttest, and follow-up stages using the Wechsler Memory Scale, which includes the digit span test (Wechsler, 2009), and Friedman Test Anxiety Scale (Friedman, 1997). The experimental group attended eleven 45-minute sessions of coloring mandalas, but the control group received no intervention program. The data were analyzed using repeated measures MANOVA in SPSS23. Results: The results indicated that coloring mandalas was effective in increase memory in and reducing test anxiety in students in the posttest stage, and its effects remained stable in the follow-up stage (P<0.05). Conclusions: Based on the findings of the research, coloring mandalas can be used to increase memory and reduce test anxiety in female high school students, and it can also be employed by counselors and psychologists.

تبلیغات