چکیده

EXTENDED ABSTRACT INTRODUCTION The purpose of this study is to analyze the concept of "developed man" and determine the degree to which attention is paid in the Fundamental Transformation Document (FTD) in education in Iran approved in December 2011. This concept has been developed based on the theoretical basics of classical economics on description of "economic man" and also the Engels’s theory on the description of "modern man" and with regard to some of adapted and localized national and Islamic ideas and beliefs. What is meant by "Developed man" in this research is a person whose attitude and opinion has been developed and has the ability to turn the country's resources into wealth and prosperity for the people of society.  METHODOLOGY The instrument by which one can measure it, is a researcher-made content analysis checklist that involves 25 characteristics for developed human, and its face reliability and validity have been also verified and ranked by subject matter experts. Shannon entropy indices have been used to determine the importance and ranking of developed human components. In order to achieve a valid explanation and transparent results in this study, some important and fundamental concepts and components that were analyzed in the literature reviewing this document and their frequency was determined, were selected, and their frequency was compared with the total frequency of developed human components in the transformation document text. FINDINGS By use of word-counting the whole text of the Fundamental Transformation Document of education system, it also became evident that only about 1% (113 words out of 10914 words available) of this 64-page document are dedicated to the components of developed human and as a result it can be said that with regard to the weight and importance of the economy and its related issues in the country (such as unemployment, weak attitudes and skills of wealth creation and lack of efforts to increase production and improve public living and poverty alleviation) from the leaders and policymakers viewpoint, especially. CONCLUSION In recent decades, little emphasis and attention has been paid to developed human, and accordingly, it is worthwhile to pay close attention to these components in revision of the Transformation Document text.

بررسی تحلیلی جایگاه انسان توسعه یافته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران

معرفی: هدف این پژوهش تحلیل مفهوم «انسان توسعه یافته» و تعیین میزان توجه به آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران مصوب آذر ماه سال 1390 است. این مفهوم بر اساس مبانی نظری اقتصاد کلاسیک در توصیف «انسان اقتصادی» و همچنین نظریه انکلس در توصیف «انسان مدرن» تکوین یافته و با توجه به برخی از اندیشه ها و باورهای ملی و اسلامی متناسب سازی و بومی سازی شده است. منظور از «انسان توسعه یافته» در این پژوهش، فردی است که نگرش و طرز تلقی او رشد یافته و این توانمندی را دارد که منابع کشور را به ثروت و رفاه برای مردم جامعه تبدیل کند.  متدولوژی:ابزار اندازه گیری، یک چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته است که شامل  25 ویژگی انسان توسعه یافته می باشد و پایایی و روایی صوری آن از نظر متخصصان موضوعی احراز و  رتبه بندی نیز شده است. جهت تعیین میزان اهمیت و رتبه بندی مؤلفه های انسان توسعه یافته از شاخص های آنتروپی شانون استفاده شده است. به منظور دستیابی به تبیینی معتبر و شفافیت نتایج در این پژوهش، چند مفهوم و مؤلفه مهم و بنیادین که در مقالاتی ناظر به این سند تحلیل شده و فراوانی آنها تعیین گردیده بود انتخاب شدند و میزان فراوانی آنها با مجموع فراوانی مؤلفه های انسان توسعه یافته در متن سند تحول مقایسه شد. یافته ها: از کلمه شماری کل متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مشخص گردید که تنها حدود 1% (113 کلمه از 10914 کلمه موجود) از این سند 64 صفحه ای به مؤلفه های انسان توسعه یافته اختصاص یافته است.  نتیجه گیری:در نتیجه می توان گفت که با توجه به وزن و اهمیت اقتصاد و مسائل ناظر بر آن در کشور (نظیر بیکاری، ضعف نگرشها و مهارت های ثروت آفرینی و عدم اهتمام به افزایش تولید و بهبود وضع معشیت عمومی و فقر زدایی) از دیدگاه رهبران و سیاست گذاران به ویژه در دهه های اخیر، تأکید و توجه اندکی به پرورش انسان توسعه یافته شده و به همین رو شایسته است در بازنگری متن سند تحول به این مؤلفه ها قویاً پرداخته شود.

تبلیغات