آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

برنامه آبادانی و پیشرفت منظومه های روستایی، به منظور توسعه پایدار سکونتگاه های روستایی از طریق انتظام فضایی منظومه های روستایی در قالب شبکه های محلی و ناحیه ای و با تأکید بر روابط و پیوندهای روستایی-شهری و ترغیب حکمروایی محلی از طریق مشارکت مردمی و همچنین، تقویت روابط و مناسبات کارآمد اجتماعی-اقتصادی واحدهای سکونتگاهی منظومه تدوین می شود. این برنامه با محوریت فعال سازی چرخه تولید در فضاهای روستایی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی می تواند مسیر برون رفت از بحران توسعه روستایی را هموارتر نماید. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال تحلیل مؤلفه های تأثیرگذار بر اجرای طرح آبادانی و پیشرفت منظومه روستایی در منظومه بخش مرکزی و دوتپه شهرستان خدابنده است. گردآوری داده ها با مطالعات کتابخانه ای و میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل ساکنین بخش دوتپه و مرکزی به تعداد 93939 نفر است. باتوجه به تخصصی بودن موضوع، از جامعه آماری متخصصین با روش گلوله برفی به تعداد 30 نفر استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از مدل TODIM و روش حداقل مجذور مربعات در قالب مدل DPSIR با کمک نرم افزارExcel  و SmartPLS بهره گیری شد. یافته های تحقیق نشان داد که پیشران «نیروی محرکه» با امتیاز 637/0، بیش از دیگر مؤلفه ها بر اجرای طرح آبادانی و پیشرفت منظومه روستایی بخش مرکزی و بخش دوتپه در شهرستان خدابنده تأثیر داشته است. علاوه بر این، به منظور اجرای مؤثرتر طرح آبادانی و پیشرفت منظومه روستایی، سازه های P1. سامان دهی مشاغل مرتبط با کارکرد و ظرفیت روستاها و شهرستان (809/0)؛ D2. حمایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (782/0)؛ S1. توجه به ظرفیت های اقتصادی و تولیدی خوشه ای در پهنه بندی منظومه (778/0)؛ و P3. امکان پیگیری تخلفات و کم کاری از طریق نهادهای تصمیم گیر (استانداری و فرمانداری) (778/0) بیشترین تأثیرگذاری را دارند. در نهایت، به منظور دستیابی به اهداف طرح آبادانی و پیشرفت منظومه روستایی، ارائه تسهیلات اعتباری از طریق پیگیری و با نظارت دفتر تسهیلگری؛ برگزاری جشنواره های روستایی؛ تقویت ارتباط مستقیم تسهیلگران با کارآفرینان؛ تقویت تشکل های محلی؛ بازنگری در شرح خدمات دفاتر منظومه روستایی ضروری به نظر می رسد.  

Analysis of Effective Drivers on the Implementation of Rural Development Plan and Progress of Rural System Using DPSIR Model; A Case Study: Rural System of Central and Dotapeh Districts in Khodabandeh County

The rural development plan and progress of rural systems are designed to promote sustainable development of rural settlements through spatial organization of rural systems in the form of local and regional networks, emphasizing rural-urban relationships and encouraging local governance through community participation. Additionally, it aims to strengthen the effective social and economic relationships of settlement units within the system. This plan, with a focus on activating the production cycle in rural spaces and creating employment and entrepreneurship opportunities, can facilitate the path to overcoming the crisis of rural development. This article employs a descriptive-analytical method to analyze the effective drivers on the implementation of the rural development plan and progress of rural systems in the central and Dotapeh districts of Khodabandeh County. Data collection was conducted through library and field studies, with a statistical population of 93,939 residents in the Dotapeh and central districts. Due to the specialized nature of the topic, a sample of 30 experts was selected using the snowball sampling method. The TODIM model and the least squares method within the DPSIR model were used for data analysis with the help of Excel and Smart PLS software. The research findings indicate that the "driving force" factor, with a score of 0.637, had a greater impact on the implementation of the rural development plan and progress of the rural systems in the central and Dotapeh districts of Khodabandeh County than other components. Furthermore, in order to achieve a more effective implementation of the rural development plan and progress of the rural systems, the following structures were found to have the greatest impact: P1. Organizing jobs related to the function and capacity of villages and the county (0.809); D2. Support from the Islamic Revolution Housing Foundation (0.782); S1. Attention to cluster economic and production capacities in the zoning of the system (0.778); and P3. The possibility of pursuing violations and laziness through decision-making institutions (provincial and governorate) (0.778). Finally, in order to achieve the goals of the rural development plan and progress of the rural systems, it is necessary to provide credit facilities through monitoring by the facilitation office, hold rural festivals, strengthen direct communication between facilitators and entrepreneurs, strengthen local organizations, and review the services provided by rural system offices.
rural system , Integrated , spatial arrangement , local networks , Khodabande County ,

تبلیغات