اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت بر فرسودگی والدینی و شفقت به خود مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری ویژه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از شایع ترین اختلالات عصبی- تحولی است که مشکلاتی در زمینه مهارت های تحصیلی ایجاد می کند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت بر فرسودگی والدینی و شفقت به خود مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری ویژه انجام شد. روش: این پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 32 تن از مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری ویژه شهرستان فومن در سال تحصیلی 1401 _ 1402 بودند که با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی در دوره آموزشی ذهن آگاهی به صورت گروهی شرکت کردند، در حالی که گروه گواه آموزش های معمول مرکز آموزشی خود را دریافت می کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی والدینی رزکام و همکاران (2018) و شفقت به خود رائس و همکاران (2011) بود. داده ها با روش تحلیل کوواریانس و نرم افزار Spss27 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات پس آزمون در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تغییر یافت؛ بدین معنا که نمرات فرسودگی والدینی گروه آزمایش کاهش (0/05>P، 82/001 =F) و نمرات شفقت به خود، (0/05>P،226/320 =F) افزایش داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت با تأکید بر مؤلفه هایی چون ذهن آگاه شدن نسبت به افکار و احساسات، و حضور در لحظه، باعث کاهش فرسودگی والدینی و بهبود شفقت به خود در مادران با کودکان اختلال یادگیری ویژه شده است؛ بنابراین می تواند به عنوان یکی از محورهای آموزش والدین، توسط متخصصان اجرا شود.The Effectiveness of Internet-Based Mindfulness Training on Parental Burnout and Self-Compassion of Mothers with Children with Specific Learning Disorder
Background and Purpose: Specific learning disorder (SLD) is one of the most common neurodevelopmental disorders that causes problems in the field of academic skills. The current investigation aimed to assess the effectiveness of Internet-based mindfulness training on parental burnout and self-compassion of mothers with children with SLD.
Method: This was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with the control group. The research sample included 32 mothers of children with SLD in Fuman City in the academic year of 2022 _ 2023, who were selected by convenience sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group participated in the Internet-based mindfulness training course for 8 weekly sessions, while the control group received their usual training center. The research tools were the Roskam Parental Burnout Questionnaire (2018) and Raes's (2011) Self-Compassion Scale. The data were analyzed by analysis of covariance and Spss 27 software.
Results: The results showed that the average score post-test in the experimental group changed relative to the control group and that means parental burnout scores of the experimental group decreased (F = 82.001, P < 0.05) and the self-compassion scores increased (F = 226.320, P < 0.05).
Conclusion: The results showed that Internet-based mindfulness training with emphasis on components such as becoming mindful of thoughts and feelings, and being present in the moment, reduces parental burnout and improves the level of self-compassion in mothers with children with SLD. Therefore, it can be implemented by experts in different fields as one of the axes of parent training.
Internet-based mindfulness training , parental burnout , self-compassion , specific learning disorder ,