خوانشی نو از ماهیت ایمان با تأکید بر آرای علامه طباطبایی و جان هیک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مسئله اصلی پژوهش حاضر، بازنمایی دقیق ماهیت ایمان از رهگذر تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی و جان هیک از نواندیشان نامدار معاصر است. در این مقاله با رویکردی نظریه پردازانه و به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تطبیقی نگرش علامه و هیک در بازنمایی ماهیت ایمان پرداخته شده و به دنبال آن، نقدهایی به هردو دیدگاه مطرح می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد علامه از روش درون دینی به تبیین ساختار ایمان پرداخته و ایمان را متشکل از دو مؤلفه علم و التزام معرفی می کند. از سوی دیگر، هیک از روش برون دینی به مقوله ایمان ورود کرده و آن را به عنصری تفسیری بازنمایی می کند که مختارانه و برخاسته از تجارب دینی محقق می شود. علامه، علم را به عنوان یکی از اجزای مؤلفه ایمان معرفی می کند، در صورتی که هیک، براهین فلسفی را برای اثبات خداوند، ناکام دانسته و تجربه دینی را صرفاً برای دفاع از عقلایی بودن ایمان دینی مطرح می کند. البته مشترکاتی از جمله ارادی بودن و مرتبه مندی ایمان در دو دیدگاه مشاهده می شود.A New Reading of the Nature of Faith with an Eemphasis on the Opinions of Allameh Tabataba`i and John Hick
The main issue of the current research is the accurate representation of the nature of faith through the analysis of the views of Allameh Tabatabai and John Hick, one of the famous contemporary thinkers. In this article, with a theoretical approach and a descriptive-analytical method, the comparative study of Allameh and Hick's views on the representation of the nature of faith is discussed, and after that, criticisms are presented to both views. The findings of the research show that Allameh explains the structure of faith from an intra-religious method and introduces faith consisting of two components of knowledge and commitment. On the other hand, Hick enters the category of faith from an extra-religious method and represents it as an interpretive element that is achieved voluntarily and arising from religious experiences. Allameh introduces knowledge as one of the components of faith, while Hick considers philosophical proofs to prove God to be unsuccessful and puts forward religious experience only to defend the rationality of religious faith. Of course, there are commonalities such as voluntariness and orderliness of faith in the two views.
Keywords: Faith, Philosophy of Religion, John Hick, Allameh Tabatabai, Religious Experience.