آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

علیرغم وجود الزامات و خاستگاه های قانونی، تا کنون گزارشگری حقوق بین نسلی و تفویض اختیار اجرای آن مورد توجه جدی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر به ارائه مدلی جهت گزارشگری حقوق بین نسلی و صلاحیت دیوان محاسبات کشور در اجرای آن پرداخته است. خبرگان و صاحب نظران در میان رؤسا و مدیران دستگاه های نظارتی و اجرایی، اساتید و مدیران ارشد دولتی مشتمل بر 62 نفر هستند که در زمینه گزارشگری و افشاء اطلاعات با تجربه بوده و بر الزامات قانونی مسلط می باشند. جامعه آماری در بخش تدوین مدل گزارشگری حقوق بین نسلی نیز شامل 200 نفر از مدیران و حسابرسان دیوان محاسبات کشور است. در بخش انتخاب شاخص ها، داده ها با استفاده از آزمون دو جمله ای و در بخش تدوین مدل، با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با بررسی الزامات قانونی کشور و اسناد بالادستی و شیوه گزارشگری کشورهای پیشرو، شاخص های گزارشگری در دو بعد مخارج دولت و تأمین مالی دولت پبشنهاد گردیده که از میان آنها 12 شاخص در بعد مخارج و 18 شاخص در بعد تامین مالی تایید شده اند. در بخش تدوین مدل، در نهایت تنها 10 شاخص در بعد مخارج و 15 شاخص در بعد درآمد تایید و در مدل گزارشگری باقی ماندند. از دید حسابرسان و خبرگان دیوان محاسبات، در بعد مخارج دولت، شاخص هایی همچون مخارج جاری، مخارج سرمایه ای، هزینه تحصیل و آموزش و هزینه حفاظت از محیط زیست؛ و در بعد تأمین مالی دولت، شاخص های درآمد فروش نفت و گاز، صندوق توسعه ملی، فروش خاک و درآمد مالیات های مستقیم بالاترین میزان اثر گذاری در گزارش حقوق بین نسلی را دارند.  

Compilation of the intergenerational equity reporting model in Iran: improving the reporting system in Supreme Audit Court and completing budget deduction report

Despite the existence of legal requirements and origins, the reporting of intergenerational equity and the delegation of responsibility for its implementation have not been given serious attention. The present study has presented a model for intergenerational equity reporting and the competence of the Court of Accounts in its implementation. In the selection of intergenerational rights indicators, the statistical population consists of 62 experts and experts among the heads and managers of supervisory, professors and senior government managers who are experienced in the field of reporting and information disclosure. The statistical population in the section of compiling the intergenerational rights reporting model includes 200 managers and auditors of the Supreme Audit Court. The data were analyzed using the binomial test, and in the model development section, the structural equation modeling method was used. By examining the legal requirements of the country and upstream documents and the reporting methods of the leading countries, reporting indicators have been suggested in the two dimensions of government spending and government financing, among which 12 indicators are in the expenditure dimension and 18 indicators are in the financing dimension have been confirmed. In the model development section, finally only 10 indicators in the expenditure dimension and 15 indicators in the income dimension were confirmed. In the dimension of government expenditures, indicators such as current expenditures, capital expenditures, education and training costs, and environmental protection costs; And in the aspect of government financing, the indicators of income from oil and gas sales, the National Development Fund, land sales, and direct tax income have the highest impact in the intergenerational equity report.
Compliance Audit ,Government Revenue ,Government Spending ,Intergenerational Equity Reporting ,

تبلیغات