آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف این پژوهش ارائه الگویی برای شناسایی پتانسیل خوشه های کسب و کار و عوامل و شاخص های موثر بر تشکیل آن ها در مناطق کمتر توسعه یافته ایران است. نوع پژوهش کاربردی، آمیخته، عمدتاً با استفاده از روش دلفی و از تفسیر هم استفاده شده، استقرایی و از نظر جمع آوری داده ها، پیمایشی است. روش نمونه گیری در مرحله کیفی غیر تصادفی، قضاوتی، هدفمند و ملاک محور و از تکنیک نمونه گیری گلوله برفی استفاده گردید،نمونه ها از نوع متجانس، تعداد خبرگان در مرحله اول پژوهش با توزیع 75پرسشنامه و دریافت 62 پاسخنامه در راند اول شروع و با 18 نفر در انتهای راند چهارم و حصول اجماع و توافق مناسب پایان یافت. در مرحله کمی از نمونه گیری تصادفی و از تعداد 134 نفر از خبره استفاده شد.از آزمون های میانگین یک جامعه با نرم افزارSpss و از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تائیدی با نرم افزارSmart Pls استفاده گردید.یافته ها نشان می دهد ده عامل و چهل و هفت شاخص کلیدی شامل:عامل مکانی و موقعیت جغرافیایی،عامل سیاست گذاری،عامل اقتصادی،عامل فرهنگی و اجتماعی،عامل سرمایه انسانی و فناوری،عامل آموزش،عامل فرصت ها و تهدیدات،عامل محصول یا خدمت،عامل توسعه پذیری،عامل آینده نگری و عامل بازار و 47 شاخص بشرح داخل متن مقاله،بعنوان عناصر اصلی پتانسیل شکل گیری و تشکیل خوشه های کسب وکار در استان های کمتر توسعه یافته ایران می باشند،رابطه معنادار بین عوامل و شاخص های استخراج شده با موضوع پژوهش به اثبات رسید.پیشنهادات:تسریع در اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی، ایجاد رصد خانه ملی خوشه ها، حمایت از توسعه خوشه های مبتنی بر دانش بومی می باشد.

Identification pattern and factors affecting the formation of business clusters in less developed areas of Iran

The aim of this research is to provide a model to identify the potential of business clusters and factors and indicators affecting their formation in the less developed regions of Iran. The type of applied research is mixed, mainly using the Delphi method and interpretation, inductive, and survey in terms of data collection. The sampling method was non-random, judgmental, purposeful and criterion-oriented qualitative stage and the snowball sampling technique was used. 18 people ended at the end of the fourth round and reached consensus and appropriate agreement. In the quantitative stage, random sampling and a number of 134 experts were used. Average tests of a population were used with Spss software, and structural equation models and confirmatory factor analysis were used with Smart Pls software. The findings show that ten factors and forty Seven key indicators include: location factor and geographic location, policy factor, economic factor, cultural and social factor, human capital and technology factor, education factor, opportunities and threats factor, product or service factor, expandability factor, foresight factor and factor The market and 47 indicators, as explained in the text of the article, are the main elements of the potential for the formation and formation of business clusters in the less developed provinces of Iran, the meaningful relationship between the extracted factors and indicators with the subject of the research was proven. Suggestions: Accelerate the implementation of orders The resistance economy is the establishment of the national observatory of clusters, supporting the development of clusters based on indigenous knowledge.

تبلیغات