آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

جوامعی که در آن افراد پاسخگوی وظایف مدنی خود هستند و منافع شخصی خود را فدای منافع کل جامعه می کنند و احساس مسئولیت پذیری اجتماعی را در خود پرورش داده اند و نهادینه کرده اند، با آهنگ رشد سریع تری در مقایسه با سایر جوامع به سمت توسعه پایدار حرکت می کنند. هدف اصلی این مطالعه، شناخت رابطه بین رضایتمندی اقتصادی و مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان پارس جنوبی بود که با روش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار پرسش نامه انجام شد. جامعه آماری مطالعه شده، کارکنان پارس جنوبی بودند. برای تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مانند همبستگی، مقایسه میانگین ها، رگرسیون چندگانه و سایر آزمون ها استفاده شد. تعداد نمونه مطالعه شده 400 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که میانگین مسئولیت پذیری اجتماعی در میان کارکنان برابر 51/83 است که این نمره در مقایسه با میانگین موردانتظار (105) در حد کمتری قرار دارد و بیانگر میزان مسئولیت پذیری پایین کارکنان است. نتایج نشان می دهد که بین میزان رضایتمندی اقتصادی و میزان مسئولیت اجتماعی آن ها (29/0 =<) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که رضایتمندی اقتصادی به اندازه (19/0= <) در تبیین متغیر وابسته تأثیر دارد و 53/0 درصد از واریانس متغیر مسئولیت پذیری اجتماعی را تبیین کرده و توضیح داده است (53/0=<). بحث اساسی در این پژوهش مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان پارس جنوبی است. آنچه از نتایج پژوهش حاضر برمی آید، این است که میانگین مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان کمتر از حد متوسط است. این نتیجه آن چیزی را که فایول مطرح می کند مبنی بر اینکه مسئولیت پذیری اجتماعی افراد در سازمان، در تن دادن آن ها به قواعد و اصول برنامه ریزی شده ای است که در سازمان برای آن ها مطرح است، تا حدی در بُعد قانونی مسئولیت پذیری اجتماعی خدشه دار می کند. به تعبیر زیمل، مسئولیت پذیری اجتماعی، نوعی وظیفه مدنی است که به رفاه دیگران در جامعه کمک می کند.

Understanding the Relationship between Economic Satisfaction and Social Responsibility (Case Study: Employees of South Pars (Asaluyeh))

Societies in which people are responsible for their civic duties, sacrifice their own interests for the sake of the whole society, and institutionalize a sense of social responsibility will go towards sustainable development faster than other societies. The main goal of this study was to find out the relationship between economic satisfaction and social responsibility of among the employees of South Pars, which was done using a survey method and questionnaire tool. The statistical population consisted the employees of South Pars. To analyze the findings, SPSS software and statistical tests such as correlation, mean comparison, multiple regression and other tests were used. The sample included 400 employees who were selected using stratified random sampling method. The results showed that the average of social responsibility among employees is 83.51, which is lower than the expected average (105), indicating the low responsibility of employees. The results also showed that there is a significant relationship between the level of economic satisfaction and their social responsibility (r=0.29). The results of the regression showed that economic satisfaction has an effect (Beta=0.19) on explaining the dependent variable and explained 0.53% of the variance of the social responsibility variable (R²=0.53). The results showed that the average social responsibility of the employees is lower than average. This is exactly what Fayol states that the social responsibility of people in an organization means their compliance with the planned rules and principles, and partially undermines the legal dimension of social responsibility. According to Simmel, social responsibility is a kind of civic duty that helps the welfare of others in the society.

تبلیغات