آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

تحلیل نظریه پردازان برجسته جامعه شناسی ازجمله ماکس وبر را به راحتی نمی توان ذیل دوگانه پارادایمی  اثبات گرایی و تفهمی-تفسیری قرار داد. بازخوانی نظریه های وبر نشان می دهد که آثار او بسیاری از مؤلفه های رئالیسم انتقادی را دارد. رئالیسم انتقادی به عنوان یکی از پارادایم های علوم اجتماعی معتقد است جهان واقع مستقل از شناخت انسان وجود دارد. جهان شامل ساختارها، تمایلات، نیروها و مکانیزم ها و رویدادها است. جهان از طریق ساختارها و اجزا  و تمایلات خود را حفظ می کند. در ساختارها است که مکانیزم های علی فعال می شوند، رویدادهای را خلق می کنند و آن ها را بازتولید می کنند.  جهان اجتماعی نیز همچون جهان طبیعی ساختارها، تمایلات و مکانیزم ها است؛ با این تفاوت که کنش های اجتماعی در آن دخیل است. کنش های اجتماعی می توانند نقش مکانیزم های علی را بازی کرده و پیامد ها و نتایجی را ایجاد کنند. دلایل کنشگران در یک موقعیت اجتماعی خاص اتفاق می افتد و جزو علل پدیدآورنده یک پدیده است. درواقع، ساختارها مکانیزم های علی را در زمینه اجتماعی فعال می کنند و رویدادی را رقم می زنند. این پارادایم، ترکیب ساختار/مکانیزم/زمینه/رویداد را برای تبیین جهان اجتماعی به کار می گیرد و در این مسیر از استراتژی پس کاوی، مفاهیم انتزاعی و مدل ها استفاده می کند. برای شناخت این مکانیزم ها رئالیسم انتقادی از استراتژی پس کاوی، مفاهیم انتزاعی و مدل ها استفاده می کند.  نظام معرفتی وبری تحت تأثیر نوکانتی ها بین واقعیت و ارزش تفاوت قائل است. علم تخصصی است که واقعیت را بررسی می کند. واقعیت اجتماعی پدیده معناداری است که هم می توان آن را توصیف کرد که به آن کفایت معنایی می گویند و هم می توان آن را تبیین کرد که به آن کفایت علّی می گویند. استراتژی وبر، استراتژی تفهمی و پس کاوی است. کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری نمونه ای از تفسیر هرمنوتیکی و نمونه درخشانی از کشف مکانیزم علّی است.  در آن گروه منزلتی پروتستان ها از طریق جهت گیری مذهبی زهد و ارزش بودن کار توانستند خواسته یا ناخواسته روحیه اقتصادی سرمایه دارانه را رقم بزنند.

Realist Approach in Max Weber's Theories

Max Weber's sociology cannot be easily placed under both positivism and understanding-interpretation paradigms. Examining Weber's theories shows that his works have many components of critical realism. Critical realism believes that the real world exists independently of human knowledge. The world consists of structures, forces, mechanisms, and events. The world maintains itself through these properties. In the social world, social actions can play the role of causal mechanisms and create outcomes. The causes of actors happen in a specific social situation, and are among the issues that create a phenomenon. In fact, structures activate causal mechanisms in the social context and shape an event. This paradigm uses structure/mechanism/context/event configuration to explain the social world. In this way, it uses a retroduction strategy, and abstract concepts and models. Influenced by neo-Kantians, Weber’s epistemic system differentiates between reality and value. It is a specialized science that examines reality. Social reality is a meaningful phenomenon that can be described by what is called meaning adequacy, and can be explained, which is called causal sufficiency. Weber's strategy is understanding and retroduction strategy. The book The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism is an example of a hermeneutic interpretation and a brilliant example of the discovery of the causal mechanism, in which dignified group, the Protestants, through the religious orientation of asceticism and the value of work, were able to shape the capitalist economic spirit willingly and unwillingly

تبلیغات