آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

این پژوهش با هدف ارائه الگوی برنامه درسی برای تحقق رسالت دانشگاه نسل چهارم با رویکرد کیفی و روش پایه انجام شده است. نمونه مورد مطالعه بر اساس روش نمونهگیری از نوع ملاکی و بر اساس قاعده رسیدن به حد اشباع در تحقیق کیفی، با حضور 13 نفر از صاحبنظران حوزه برنامه درسی آموزش عالی صورت گرفت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش کد گذاری استفاده شد. اعتبار داده ها از طریق بازبینی اعضاء و ممیزخارجی تعیین گردید. نتایج نشان داد، مبانی فلسفی الگو برنامه درسی رئالیسم اسلامی، عملگرایی، نوعملگرایی و پدیدارشناسی، نظریه اصلی پشتیبان بازسازی اجتماعی و نظریههای گزینشی شامل شایستگیهای خاص، پیچیدگی، نومفهومگرایی و پیشرفتگرایی است. به دنبال این یافته ها برای عناصر برنامه درسی در مجموع 140 مقوله استخراج گردید، برای تعین اعتبار مدل از CVR استفاده شد و میزان آن 93.92 صدم محاسبه گردید. به طور کلی می توان گفت جهت بازنگری برنامه درسی های در جهت پاسخ گویی و رسیدگی به مشکلات آشکار و پنهان جامعه، ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی می تواند راهگشا باشد.

A Curriculum Model for Realization of the Fourth-Generation Iranian-Islamic University Mission

This research has been done with the aim of providing a curriculum model to fulfill the mission of the fourth-generation university with a qualitative approach and basic method. The sample for the study was selected based on the criterion sampling method and based on the rule of reaching the saturation limit in qualitative research, with the presence of 13 experts in the field of higher education curriculum. The research tool was a semi-structured interview. The coding method was used to analyze the data and the validity of the data was determined through the review of the members and the external auditor. The results showed that the philosophical foundations of the curriculum model are Islamic realism, pragmatism, neo-pragmatism and phenomenology, the main theory supporting social reconstruction and selective theories included special competencies, complexity, neo-conceptualism and progressivism. Following these findings, a total of 140 category were extracted for the curriculum elements, CVR was used to determine the validity of the model and its rate was calculated as 93.92 percent. In general, it can be said that in order to revise the curricula in order to answer and address the obvious and hidden problems of the society, presenting a curriculum model based on social responsibility can be a way forward.

تبلیغات