نقش تاب آوری سازمانی و فردی در فرهنگ کسب و کار وکارآفرینی دیجیتالی زنان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تاب آوری سازمانی و فردی در فرهنگ کسب و کار وکارآفرینی دیجیتالی زنان بود. جامعه پژوهش کلیه مطالعات و متون مرتبط با تاب آوری در فرهنگ کسب وکار و کارآفرینی دیجیتالی بود. نمونه پژوهش مطالب مرتبط با تاب آوری سازمانی وفردی درفرهنگ کسب وکار و کارآفرینی دیجیتالی زنان بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی_تحلیلی بود. جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و به صورت فیش برداری استفاده شد. سپس داده ها به صورت تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج یافته ها نشان داد که تاب آوری یک ویژگی مهم در شخصیت و منش کارآفرین است و به عنوان یک جنبه اساسی در فرآیند کارآفرینی شناخته شده است. تاب آوری، سازمان را به سمت دستیابی به نتایج موفق سوق می دهد و می تواند به شرکت ها در مدیریت ناملایمات کمک کند. تاب آوری سازمانی به ویژه برای کسب و کارهای کوچک بسیار مهم است. هم چنین درسطح تاب آوری فردی، محققان از آن به عنوان ویژگی های شناختی و رفتاری یاد می کنند. افراد تاب آور دیدگاهی خوش بینانه، پرشور و انرژی بخش به زندگی دارند و به تجربیات جدید علاقه مند هستند. از منظر روان شناختی، افراد تاب آور کسانی هستند که قادر به تحمل استرس و مقابله با فشار هستند. هم چنین یافته ها نشان داده که کارآفرینی نقش مهمی در تقویت فرهنگ کسب و کار، رونق اقتصادی و بهبود رفاه ملی ایفا می کند. توسعه فن آوری مجموعه ای از فرصت ها را برای کارآفرینان زن به منظور کشف و گسترش عملیات تجاری خود باز کرده است. پیشرفت در فناوری ارتباطات منجر به تولد شبکه های رسانه های اجتماعی شده است که کارآفرینان زن را قادر می سازد در شیوه های بازاریابی نوآوری کنند.The Role of Organizational and Personal Resilience in Women's Digital Business and Entrepreneurship Culture
The aim of this research was to study the role of organizational and personal resilience in women's digital business and entrepreneurship culture. The research universe included all studied and texts related to digital business and entrepreneurship culture. The sample encased the topics and texts contents related to women’s digital business and entrepreneurship culture. The research was designed as a descriptive and analytical type. To collect data a library method via note taking on index cards was implemented. Then the data was analyzed through content analysis procedure. The results revealed that resilience was an important feature in the personality and character of the entrepreneur and was considered as a fundamental aspect in the entrepreneurial process. Resilience drive the organization towards achieving successful results and it could help companies manage adversity. Organizational resilience was especially important for small businesses and startups. Also, at the level of personal resilience, researchers referred to it as cognitive and behavioral characteristics. Resilient individuals had an optimistic, passionate and energizing outlook on life and were interested in new experiences. From a psychological point of view, resilient people were those who were able to withstand stress and deal with pressure. Also, the findings indicated that entrepreneurship played an important role in strengthening business culture, economic prosperity and improving national welfare. The development of technology provided a series of opportunities for women entrepreneurs to explore and expand their business operations. The communication technology development led to the birth of social media networks that enable female entrepreneurs to innovate in marketing practices.