چکیده

هدف:هدف تحقیق پیش رو بررسی تاثیر توانمندسازی و جو کار تیمی بر رضایت کارکنان موسسه خدمات رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.روش: روش تحقیقی در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری کارکنان واحدهای مذکور به تعداد 150 نفر بوده که به کمک جدول مورگان و از روش نمونه گیری تصادفی ساده با تخصیص متناسب 108 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه توانمندسازی کارکنان گلابچی(1393) با پایایی 847/0 و پرسشنامه جو تیمی لیانگ و همکاران (2010) با پایایی 7/0 و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1969) با پایایی 84/0 بود. همچنین برای سنجش روایی پرسشنامه ها از روایی صوری و محتوایی استفاده شده است. روش تجزیه وتحلیل داده ها، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل: آزمون کولموگروف-اسمیرنف و آزمون رگرسیون به کمک نرم افزار SPSS انجام شده است.یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از این بوده که توانمندسازی کارکنان با مولفه های (خوداثربخشی، خوداختیاری، پذیرش شخصی نتایج، اعتماد) و جو کار تیمی بر رضایت کارکنان موسسه خدمات رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاثیر داردنتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که با فزایش توانمندسازی و جو کار تیمی در پرسنل رضایت کارکنان افزایش یافته و موجب ایجاد انگیزه در کارکنان و افزایش بهره وری  اثربخشی آنها شده است.

Investigating the effect of empowerment and teamwork on employee satisfaction in the Maritime Welfare Services Institute of the Islamic Republic of Iran

PurposeThe aim of the present research was to investigate the effect of empowerment and team work atmosphere on the satisfaction of the employees of the Islamic Republic of Iran Shipping Welfare Services Institute.MethodThe research method in this descriptive study is of correlational type, and the statistical population of the employees of the mentioned units is 150 people, and 108 people were selected as a sample with the help of Morgan's table and simple random sampling method with proportional allocation. The data collection tool included Golabchi's employee empowerment questionnaire (2013) with a reliability of 0.847, Joe Timi Liang et al.'s (2010) questionnaire with a reliability of 0.7, and Smith et al.'s job satisfaction questionnaire (1969) with a reliability of 0.84. Also, face and content validity have been used to measure the validity of the questionnaires. The method of data analysis was done using descriptive statistics and inferential statistics (including: Kolmogorov-Smirnov test and regression test with the help of SPSS software.FindingsThe findings of the research indicated that empowering employees with the components of self-efficacy, personal acceptance of results, trust) and teamwork atmosphere have an effect on the satisfaction of the employees of the Shipping Welfare Services Institute of the Islamic Republic of Iran.ConclusionThe results of this research showed that with the increase of empowerment and teamwork atmosphere in the personnel, the satisfaction of the employees has increased and it has motivated the employees and increased their productivity and effectiveness.

تبلیغات