آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

بر اساس نظرات فقها و بر مبنای اصول شیعه، اصل اول در قتل عمد، قصاص است؛ اما شریعت مقدس این حق را به اولیای دم مقتول داده است که بتوانند از حق خود به صورت کامل گذشت نمایند یا گذشت و عفو خود را منوط به مالی کنند. اما گاه شرایطی پیش می آید که اجرای قصاص نفس به دلایلی ممکن نیست و نیز اولیای دم از مصالحه بر امور مالی و یا عفو سرباز می زنند. در این صورت آیا ولی دم می تواند به جای قصاص نفس، مصالحه بر قطع عضوی از اعضای جانی را درخواست نماید؟ این مصالحه از جهتی باعث تشفی خاطر و التیام درد فقدان مقتول برای اولیای دم خواهد شد و از طرفی باعث حفظ نفس انسان می گردد. این مساله مستحدثه، با موافقان و مخالفانی روبرو شده است و بر این اساس دو نظر مطرح گردیده که پس از تبیین و نقد آنها، نظر نهایی در جواز مصالحه قصاص نفس به قطع عضو به روش تحلیل محتوا بر اساس ادله ای از جمله مشروعیت مصالحه، رجحان عفو بر قصاص، ادله وجوب حفظ نفس، و ... به اثبات رسیده است تا راهکاری باشد برای برون رفت از مشکلات ناشی از قول به عدم جواز.

Reconciliation of suicide with amputation

According to the opinions of the jurists, and based on the principles of the Shiites, the first principle in premeditated killing is retribution. But Islamic law gave this right to the guardians of the murdered, so that they could fully forgive their right or forgive and make their pardon depend on money. However, sometimes there are cases in which it is not possible to carry out "qisas al-nafs" for certain reasons, and the guardians refuse to give up financial matters or pardon. In this case, is it for the guardians of the murdered to ask for a compromise by cutting off the limb instead of self-retaliation? This reconciliation, on the one hand, will heal the pain of the victim's loss of guardians, and on the other hand, it will save the soul of the perpetrator. This new issue clashed with supporters and opponents, and accordingly two opinions were raised, and after explaining and criticizing them, the final opinion was based on the permissibility of replacing self-punishment for amputation with the content analysis method. On the evidence, including the legality of reconciliation, the preponderance of pardon over retaliation, the evidence of the necessity of self-preservation, etc., is a solution to overcome the problems arising from the promise of impermissibility.

تبلیغات