آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

افزایش استفاده از اتومبیل در شهرها، منجر به ترافیک و مشکلاتی در شبکه معابر شهری، آلودگی های زیست محیطی و هوا می شود و این مسئله تمایل افراد جامعه به استفاده از دوچرخه را بیشتر نموده است. هدف از این پژوهش، کشف و توصیف دلایل تشویق و دلسردی در استفاده از دوچرخه در بین دوچرخه سواران، همراه با دلایل سفر آنها و ارتباط این عناصر با پیشینه تصادف است. این پژوهش، توصیفی تجربی است و برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی و کتابخانه ای و از ابزارهای پرسش نامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است. این تحقیق با انجام یک نظرسنجی الکترونیکی در مورد دلایل و انگیزه های دوچرخه سواری بین 405 دوچرخه سوار گنبدی صورت پذیرفت. نتایج نشان می دهد که سلامت جسمی و تناسب اندام، کاهش هزینه های حمل ونقل و کاهش هزینه تهیه، تعمیر و نگهداری بیشترین عوامل مؤثر در تشویق به دوچرخه سواری و نبود امنیت جانی (احتمال سرقت)، ایمنی فرد کمتر دوچرخه سوار نسبت به سایر وسایل نقلیه و نبود فرهنگ دوچرخه سواری مهم ترین عوامل دلسردکننده می باشد. همچنین نتایج پژوهش شکاف جنسیتی قابل ملاحظه ای در میان دوچرخه سواران را نشان داد که علت آن محدودیت های فرهنگی عنوان شد. به علاوه، شرکت کنندگانی که اصلی ترین عوامل تشویقی خود را استقلال، صرفه جویی در زمان و تفریح مطرح کردند و نیز کسانی که اصلی ترین عوامل دلسردی خود را شرایط آب وهوایی، نبود فرهنگ دوچرخه سواری و امنیت جانی بیان نمودند، به احتمال زیاد دچار سوانح و تصادفات دوچرخه سواری می شوند. باتوجه به اینکه دوچرخه سواری عموماً با هدف تفریح و با زمان سفر کم صورت می گیرد، نیاز به رشد دوچرخه سواری با هدف های کاربردی است.

Investigation of Encouraging and Discouraging Factors on Bicycle Use as a Transport Mode the Case Study of Gonbad City

Increased use of cars in cities has led to traffic and problems in the urban road network and environmental and air pollution, and this issue has increased the desire of people in the community to use bicycles. The objective of this study was to explore and describe the encouraging and discouraging reasons behind the use of bikes among cyclists, together with the reasons behind their journeys and the relationship of these elements with their crash history. This research is an experimental description and field and library methods and questionnaire, interview and observation tools have been used to collect information. This research was conducted by conducting an electronic survey on the reasons and motivations for cycling among 405 of the Gonbad cyclists. The results show that physical health and fitness, Reduce shipping costs, and Reduce the cost of preparation, maintenance and were the most frequent factors which encouraged cycling. On the other hand, Lack of security (possibility of theft), Less cyclist safety than other means of transportation and Lack of cycling culture were found to be the most relevant discouraging factors. The results also showed that there is a significant gender gap among cyclists and most participants, especially women, mentioned the existing cultural restrictions as an important and effective factor in not wanting to ride a bike. In addition, participants who cited independence and freedom, time savings, recreation, and entertainment as their main motivators, as well as those whose main disincentives were weather conditions, lack of cycling culture. And they expressed safety, they are more likely to suffer from cycling accidents. Due to the fact that cycling is generally done for fun and entertainment and with a short travel time, there is a need to develop cycling with practical purposes. Also, in order to enhance the engagement of the population in this mode of transportation

تبلیغات