آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف از انجام این مقاله، مدل سازی متغیر ها و سناریوهای مؤثر بر تخلیه اضطراری در هنگام وقوع  بحران هایی مانند جنگ و زلزله است. جامعه آماری شامل 54 نفر از متخصصان، هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. روش پژوهش از نوع توصیفی– تحلیلی می باشد. روش نمونه گیری تصادفی و از فرمول کوکران استفاده شده است. بر اساس نرم افزارهای Wizard ،Any Logic و Anp تحلیل ها انجام شده است. 8 سناریو با حداکثر دو عامل ناسازگار برای مدل سازی در Any Logic در نظر گرفته شده است. سناریو بحرانی تر بدست آمده از شبیه سازی انتخاب شده و راهکارها در نرم افزار Anp بررسی شدند. پژوهش های پیشین سناریوهای شبیه سازی شده را با روش علمی تببین نکرده اند. برای انتخاب راهکارها و سناریوها از تکنیک های تصمیم گیری استفاده و با شبیه سازی ترکیب نموده ایم. زمان تخلیه در سناریو پنجم از بقیه سناریو ها بیشتر است و این سناریو را بحرانی تر در نظر گرفتیم. نتایج  Anp نشان داد معیارهای اضافه نمودن درب و برداشتن موانع با وزن های 287/0 و 262/0 بالاترین رتبه را گرفته اند. با توجه به وزن های نرمال شده در زیرمعیارها، در معیار زمان، زمان فرار در راهرو ها و پله ها (با وزن 65/0)، در هزینه، بعد اجرایی (با وزن 608/0)، در قابلیت اجرا، قابلیت هدایت عملیات (با وزن 8/0)، در تأثیرات محیطی، تأثیر بر عموم (با وزن 705/0) و در ضمانت تردد، وضعیت مدیریت ترافیک (با وزن 756/0) بالاترین رتبه را گرفته اند.

Simulating the emergency evacuation of the population during a crisis with a scenario-based approach

The purpose of this article is to model variables and scenarios affecting emergency evacuation during crises such as war and earthquake. The statistical population includes 160 specialists, academic staff and graduate students. The research method is descriptive-analytical. Random sampling method and Cochran's formula was used. Analysis has been done based on Wizard, Any Logic and Anp software. 8 scenarios with a maximum of two incompatible factors are considered for modeling in Any Logic. The more critical scenario obtained from the simulation was selected and the solutions were checked in the Anp software. Previous researches have not explained the simulated scenarios with the scientific method. We have used decision-making techniques and combined them with simulation to select solutions and scenarios. The evacuation time in the fifth scenario is longer than the other scenarios and we considered this scenario more critical. The results of Anp show that the criteria of adding doors and removing obstacles with weights of 0.287 and 0.262 have been ranked the highest. According to the normalized weight in the sub-criteria, in the criterion of time, the escape time in the corridors and stairs (with a weight of 0.65), in the cost, executive dimension (with a weight of 0.608), in the ability to execute, the ability to direct the operation. (with a weight of 0.8), in environmental effects, impact on the public (with a weight of 0.705) and in guarantee of traffic, the status of traffic management (with a weight of 0.756) have been ranked highest.

تبلیغات