آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه علی بین ابعاد سواد رسانه ای با مسئولیت پذیری اجتماعی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی در دانشجویان دختر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 1401 می باشد. تعداد آزمودنی های نمونه پژوهش 300 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسش نامه سواد رسانه ای (فلسفی، 1393)، پرسش نامه مسئولیت پذیری اجتماعی (طالبی و خوش بین، 1394)، و پرسش نامه سرمایه فرهنگی (بوردیو، 1999) بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با داده ها برخوردار بود. یافته ها حاکی از رابطه مستقیم و معنی دار ابعاد سواد رسانه ای (درک محتوای پیام های رسانه ای، آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای، گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای و تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای) با مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فرهنگی بود. علاوه بر آن سرمایه فرهنگی با مسئولیت پذیری اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنی دار داشت. هم چنین سواد رسانه ای با مسئولیت پذیری اجتماعی ، از طریق سرمایه فرهنگی رابطه مثبت و معنی داری دارد. بنابراین، افزایش سطح سواد رسانه ای افراد و سرمایه فرهنگی نقش مهمی در بالا بردن مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشجویان دختر دارند.

The Causal Relationship Between Media Literacy and Social Responsibility with the Mediating Role of Cultural Capital in Female Students

The purpose of this research was to investigate the causal relationship between media literacy and social responsibility with the mediating role of cultural capital in female students. The statistical population included all the female students of Ahvaz Islamic Azad University, in 2022. The sample subsumed 310 subjects whom were selected by convenience sampling procedure. The applied method was correlational and structural equation modeling type. The measuring instruments were Media literacy Questionnaire (Falsafi, 2014), Social Responsibility Questionnaire (Talabi and Khosbin, 2015), and Cultural Capital Questionnaire (Bourdieu, 1999). The data were analyzed by applying structural equation modeling and using SPSS-24 and AMOS-24. The results showed that the proposed model had a relatively acceptable goodness of fit indices. The findings indicated a direct and significant relationship between media literacy dimensions (understanding the content of media literacy, awareness of the hidden goals of media literacy, conscious selection of media literacy, critical look at media literacy and media literacy analysis) with social responsibility and cultural capital. In addition, cultural capital had a positive and significant relationship with social responsibility. The results also revealed an indirect significant relation of media literacy and social responsibility via mediating the cultural capital. Therefore, increasing the level of media literacy and cultural capital plays an important role in increasing social responsibility in female students.

تبلیغات