کلید واژه ها: مضامین تربیتی مضامین روان شناسی لالایی ها

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۱۳ - ۱۲۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴۹۷

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی مضامین تربیتی و روان شناسی لالایی های زنان در فرهنگ منطقه جویم فارس بود.جامعه پژوهش شامل کلیه زنان منطقه جویم بود. نمونه پژوهش  23 نفر از زنان  مسن (سن بیش از 50 سال) از جامعه مذکور بود که  با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با آن ها مصاحبه شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بود. برای گردآوری داده ها از روش میدانی و کتابخانه ای استفاده شد. در ابتدا، مفاهیم تربیتی و روان شناختی لالایی های مرتبط با فرهنگ عامه مورد بررسی قرار گرفت. سپس به مضامین لالایی های زنان منطقه جویم پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد: براساس روان شناسی کودک، لالایی ها فقط برای به خواب بردن نوزادان نیست، بلکه لالایی ها بر پیشرفت و میزان رشد کودک، افزایش روابط محبت آمیز بین والدین و کودک در بین خانواده ها تاثیر دارد. استفاده از لالایی ها بر رفع نگرانی ها، درمان اختلالات روانی و بهدشت روانی مادران اثرگذار است. از منظر روان شناختی لالایی ها از لحاظ روانی، عاطفی و عقلانی موقعیتی را فراهم می کنند که درآن مادر امید و آرزوهایش را بیان می کند. هم چنین در منطقه کهن جویم ، لالایی ها برای زنان فقط آوازی که کودک را با آن بخوابانند نیست بلکه  لالایی ها مانند رسانه ای هستند که زنان به وسیله آن خواسته ها، آرزوها، دعا ها، نفرین ها و اعتراضات خود را بیان می کنند. در واقع لالایی ها علاوه بر کارکرد آشکار که آوازی مادرانه برای خواباندن کودک است، کارکرد پنهانی هم دارند. لالایی های. منطقه جویم سرشار از وجه عاطفی و احساسی مادرانه اند که این موضوع در سطوح مختلف لالایی ها نمایان است. 

Investigating Educational and Psychological Themes of the Women Lullabies of Fars Juyom Region Culture

The purpose of the current study was to investigate the educational and psychological themes of women lullabies of Fars Juyom region culture. The research population included all Juyom region of Fars women. The sample subsumed 23 aged women (older than 50 years) whom were selected via purposive sampling procedure. Then all were being interviewed. The research method was descriptive-analytical. Both field and library methods were used to collect data. In the first step, the educational and psychological concepts of the lullabies related to folklore culture were investigated.  Then the educational and psychological themes of women lullabies of Fars Juyom region were considered.  The findings revealed that based on child psychology the lullabies were not just a song to put the child to sleep, rather, lullabies had an effect on the child's progress and growth rate, increasing loving relationships between parents and children in families. The use of lullabies had an effect on relieving worries, treating mental disorders and psychological well-being of mothers. From a psychological point of view, lullabies provided a psychological, emotional and intellectual situation in which the mother expressed her hopes and dreams. Also, in the ancient region of Joym, lullabies for women were not just a song to put the child to sleep, but lullabies were like a medium through which women expressed their desires, wishes, prayers, curses and protests. In fact, lullabies had a   hidden function in addition to the obvious function of a mother's song to put the child to sleep. Lullabies Joym's region were full of emotional and maternal aspect, which was visible in different levels of lullabies.

تبلیغات