آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

قراردادهای دولتی به لحاظ حجم و ارزش بالا مورد توجه فعالان اقصادی و تجار بخش خصوصی است. قراردادهای دولتی همانند دیگر قراردادها باید دارای شرایط اساسی صحت معاملات باشد. افزون بر این، ماده 79 قانون محاسبات عمومی شرط دیگری را برای انعقاد معاملات دولتی مقرر کرده است که براساس آن انجام معاملات دولتی باید از طریق مناقصه و مزایده باشد و ضوابط مزایده و مناقصه نیز در قانون محاسبات عمومی و سایر مقرراتی که برای دستگاه های دولتی خاص وضع شده، آمده است. با وجود این، قانون گذار درباره نقش برخی شرایط در تشکیل و انعقاد قراردادهای دولتی ساکت است. همین امر موجب شده، که ماهیت قراردادهای دولتی با ابهام مواجه شود؛ از جمله این که با توجه به قواعد عمومی قراردادها و قواعد خاص مندرج در مقررات مخصوص معاملات دولتی، ایجاب در قراردادهای دولتی چه هنگامی صادر می گردد و در نتیجه، زمان انعقاد قرارداد چگونه خواهد بود؟ تعیین دقیق زمان صدور ایجاب و زمان انعقاد قرارداد با توجه به حجم وسیع معاملات دولتی و حفظ حقوق طرفین قرارداد، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. نتایج این تحقیق بیانگر این است که از زمان شروع تشریفات مناقصه و مزایده تا امضای قرارداد، سه مرحله طی می شود. انتشارآگهی مناقصه و مزایده ، پیشنهاد قیمت از جانب مناقصه گران و مزایده گران و در نهایت امضای قرارداد. به نظر می رسد، فراخوان مناقصه نه ایجاب است و نه عقد بلکه دعوت برای انجام معامله است و در نتیجه، پیشنهاد قیمت مناقصه گران در برابر فراخوان مناقصه، ایجاب است. بنابراین با تعیین برنده و انعقاد قرارداد، قراردادهای دولتی منعقد می شود. 

Jurisprudential and legal explanation of request and acceptance in government tenders and auctions

In terms of volume and high value, government contracts are of interest to business activists and private sector businessmen. Government contracts, like other contracts, must have the basic conditions of correctness of transactions. In addition, Article 79 of the Public Accounts Law stipulates another condition for the conclusion of government transactions, according to which the conduct of government transactions must be through tenders and auctions, and the terms of auctions and tenders are also in the Public Accounts Law and other regulations for government agencies. It has been specially established. Despite this, the legislator is silent about the role of certain conditions in the formation and conclusion of government contracts. This has caused the nature of government contracts to be ambiguous; Among other things, considering the general rules of contracts and the special rules contained in the special regulations of government transactions, when will the request be issued in government contracts and as a result, what will be the time of concluding the contract? It will be very important to accurately determine the time of issuing the request and the time of concluding the contract, considering the large volume of government transactions and maintaining the rights of the parties to the contract. The results of this research show that there are three stages from the beginning of the tender and auction procedures to the signing of the contract. Publication of tenders and auctions, price proposals from bidders and auctioneers, and finally signing the contract. It seems that the call for tenders is neither a requirement nor a contract, but rather an invitation to make a transaction, and as a result, the price offer of the bidders against the call for tenders is a requirement. Therefore, by determining the winner and concluding the contract, government contracts are concluded.

تبلیغات