آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

مقدمه: یکی از مهم ترین محورهای اصلی توسعه استان گیلان با توجه به قابلیت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی آن، گردشگری است که دراین بین گردشگری سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود مرزهای مشترک آبی و خاکی با کشورهای حاشیه دریای خزر، انواع جاذبه های گردشگری، پزشکان مجرب و بیمارستان هایی با امکانات تخصصی و فوق تخصصی و تعرفه پایین هزینه درمان، می تواند استان گیلان را به یکی از قطب های گردشگری سلامت در ایران بدل کند. هم آفرینی گونه ای از راهبرد بازاریابی است که بر ایجاد و تشخیص ارزش های مشترک شرکت و مشتریان به منظور بهبود کیفیت خدمات و حفظ و ایجاد ارزش برای گردشگران تأکید دارد. هدف پژوهش: هدف از این پژوهش ارائه مدل هم آفرینی ارزش در صنعت گردشگری سلامت است. روش شناسی تحقیق: روش پژوهش به صورت کیفی و با بهره گیری از نظریه داده بنیاد و بر اساس گام های پیشنهادی گلیزر و استراوس به اجرا در آمده است. جامعه آماری شامل 16 نفر خبرگان در حوزه گردشگری و گردشگران سلامت هستند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر تجزیه وتحلیل مصاحبه ها از فرایند کدگذاری استفاده شده است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: استان گیلان با مساحت 14044 کیلومترمربع و جمعیت 2530696 نفر در شمال کشور واقع شده است. این استان با کشورهایی همچون آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه دارای مرز آبی و خاکی مشترک است. یافته ها و بحث: بر اساس یافته های تحقیق هم آفرینی ارزش سازمانی شامل کیفیت خدمات پزشکی و پزشکان معتبر؛ عامل قیمت خدمات پزشکی؛ تسهیلات خدمات مربوط به اسکان، حمل ونقل و پذیرایی؛ و نیز بسته های حمایتی جذاب می تواند در طراحی آمیخته بازاریابی اثربخش عمل نماید. نتایج: هم آفرینی ارزش مشتری شامل تعامل، اشتراک گذاری دانش، مهارت، خلاقیت و اعتماد گردشگران به منظور ایجاد رفتار شهروندی و وفاداری گردشگران مورد توجه قرار گرفت.

Designing a Value Co-Creation Model for the Medical Tourism Industry in Guilan Province

Given the natural, historical, and cultural potentials of Guilan province, a key pivot of its development is tourism, among whose different forms medical tourism is of particular importance. Co-creation is a sort of marketing strategy that emphasizes the creation and recognition of values shared by an organization and customers to improve service quality and preserve and create value for customers. The present study aims to propose a value co-creation model with an emphasis on organization and customer in the medical tourism industry. The research is exploratory in nature and applied in the objective. The statistical population is composed of eight scientific and executive experts in tourism and eight medical tourists. The sampling method is purposive and snowball. Data, which were collected by semi-structured interviews, were analyzed by the grounded theory. After three steps of coding, the model of value co-creation with organization and customer was identified as a paradigm. The validity and reliability of the data were checked by a combination of validity measurement methods and the test-retest method. Based on the results, the strategies of organizational value co-creation were considered to include the medical tourism mix as the pivotal phenomenon, medical tourism potentials as causal conditions, and medical tourism infrastructure as contextual factors. Customer value co-creation including resources, motivations, and interactions of tourists and customer value co-creation behavior including loyalty and citizen behavior were considered as the consequences of the model.

تبلیغات