آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

عدم توجه نظام برنامه ریزی شهری استان منجر به ضعف جایگاه گردشگری در طرح های مختلف توسعه شهری شده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی جاذبه ها و ظرفیت های توجیه کننده جایگاه گردشگری در نظام مطالعاتی طرح های توسعه ی شهری استان کرمانشاه از منظر برد توریستی می باشد. روش تحقیق کیفی و شیوه «نظریه مبنایی» و نمونه گیری هدفمند(گلوله برفی) است. از طریق مصاحبه به شناسایی جاذبه ها و تعیین برد آنها و در نهایت با تشکیل ماتریس پورتفولیوی جاذبه های گردشگری مستخرج از طرح های توسعه شهری استان کرمانشاه صورت گرفت.نتایج حاکی از آن است که، در طبقه بندی مفهومی جاذبه ها در طرح های توسعه شهری استان، مفهوم تاریخی و فرهنگی با 10 مورد بیشترین و مفهوم طبیعی و اکوتوریسم با 7 مورد در رده سوم فراوانی قرار گرفت. مفهوم معماری، کالبدی، مذهبی اقتصادی با 3 مورد در یک طبقه و مفهوم تأسیساتی با 2 مورد و مفهوم درمانی با یک مورد در پایین ترین درجه فراوانی قرا گرفتند. جاذبه های گردشگری بر اساس برد محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی، نتایج نشان داد که نیمی از این جاذبه ها قابلیت توسعه بیشتر و پذیرش گردشگر در سطوح بالاتر را دارند. که بر اساس ماتریس پورتفولیوی جاذبه های گردشگری سه راهکار، توسعه تجربیات و تقویت اقدامات بازاریابی در کنار استراتژی های سرمایه گذاری و رشد؛ برای جاذبه ای خانه شماره 4و سرمایه گذاری در محصول و بازار؛ برای خانه شماره 3 رهاسازی و عقب نشینی در طرح های توسعه شهری برای جاذبه هایی که در خانه شماره 1 ، پیشنهاد داده شد.

Assessment of Attractions and Tourism Capacities in the Study System of Kermanshah Urban Development Plans from the Tourism Range

Failure to pay attention to the city planning system has led to a weakness in tourism status in various urban development plans. The purpose of this study is to investigate the attractions and potentials justifying the status of tourism in the study system of urban development plans of Kermanshah province from a touristic perspective. Qualitative research methodology is the "basic theory" method and purposeful sampling (snowball). Through interviewing, identifying attractions and determining their range and eventually creating a tourism portfolio attraction portfolio matrix from urban development plans of Kermanshah province. The results indicate that, in the conceptual classification of attractions in urban development plans The province, the historical and cultural concept with the 10 most natural and ecotourism concepts, was ranked third in 7th place. The concept of architecture, physical, economic, religious, with 3 items in one class and the concept of facilities with 2 cases and the concept of treatment with one case at the lowest rate were taken. Tourist attractions based on local, regional, national and international outcomes showed that half of these attractions could be further developed and accommodated at higher levels. Based on the portfolio matrix of tourist attractions, three strategies, the development of experiences and the strengthening of marketing actions along with investment and growth strategies; for the attraction of house No. 4 and investment in the product and market; for house number 3 release and retreat in urban development plans for attractions House No. 1 was offered.

تبلیغات