تدوین برنامه راهبردی توسعه گردشگری با تأکید بر روستا ی هدف گردشگری کُلم در استان ایلام (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هر منطقه ای برای دستیابی به توسعه پایدار و نیز افزایش رقابت پذیری، به طرحی راهبردی نیازمند است. تحقیق حاضر به منظور ارائه راهبردهای مؤثر توسعه گردشگری در روستای هدف کُلم از توابع شهرستان بَدره در استان ایلام، روش شناسی و ابزارهای چارچوب جامع تدوین راهبرد و همچنین تکنیک AHP را مطمح نظر قرار داده است. براین اساس، با توجه به موضوع، تحقیق به لحاظ روش، از نوع توصیفی تحلیلی و بر مبنای هدف، کاربردی و از طریق دو شیوه گردآوری داده ها؛ اسنادی و میدانی به شناخت وضعیت موجود، تحلیل وضعیت و سپس ارائه پیشنهادات راهبردی پرداخته شده است. برای رسیدن به این مهم و ارزش گزاری عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه در قالب روش SWOT با استفاده از پرسشنامه میان 30 نفر از کارشناسان در سازمان های ذی نفع (میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد کشاوزی، بنیاد مسکن، امور روستایی استانداری و منابع طبیعی و آبخیزداری) مبتنی بر روش قضاونی هدفمند، توزیع و نتایج استخراج شده است. در مجموع با عنایت به 30 نقطه قوت و فرصت و 35 نقطه ضعف و تهدید و نمره های حاصل از ماتریس عوامل داخلی و خارجی و همچنین نمودار 9 خانه ای، راهبرد استخراجی، حفظ و نگهداری می باشد. در نهایت، راهبردهای موضوعی توسعه با استفاده از فرایند AHP اولویت بندی و سپس برنامه های اجرایی به منظور پیاده سازی هریک از راهبردهای توسعه گردشگری برای حفظ و ارتقاء وضعیت موجود ارایه شده است.Strategic Planning of Tourism Development with Emphasizing the Colm Village target tourism in Ilam province
Therefore, every region to achieve sustainable development and increased competitiveness, the strategic plan is needed. Research in order to provide effective strategies for tourism development in the village of cabbage goal of functions Badra city in Ilam province, methodology and tools and techniques AHP framework of a comprehensive strategy to put Mtmhnzr. Braynasas, according to the research in terms of methodology, a descriptive analysis based on objective, functional and via two-way data collection, documentation and field present situation, situation analysis and strategic recommendations are discussed. Qzavny targeted methods, distribution, and results obtained. In addition to looking at 30 and 35 strength and weakness opportunities and threats and scores matrix of internal and external factors as well as the diagram 9 house, extractive strategy, is maintenance. Finally, strategies for development using AHP process of prioritizing and implementing programs to implement each of the strategies of tourism development to maintain and enhance the current situation is presented.