آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

توسعه اقتصادی و اجتماعی سکونتگاه های روستایی کاملا مشروط به وجود زیرساخت ها و خدمات اساسی به خصوص حمل و نقل می باشد. توسعه سکونتگاه های روستایی نیز موجب توسعه بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و صنعتی می شود. بنابراین در این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای و میدانی (پرسش نامه) به بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل آزادراه ها خرم آباد – پل زال بر مناطق روستایی در دهستان میانکوه شرقی در شهرستان پلدختر پرداخته شده است. عملیات ساخت این آزادراه ها از سال ۱۳۸۴ در حد فاصل دو شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ آغاز شده بود و در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۸۹ به صورت رسمی به بهره برداری رسید. جامعه آماری تحقیق شامل خانوارهای روستایی دهستان میانکوه شرقی می باشد (514=N)، که 103 خانوار با استفاده از فرمول کُوکران (تعداد 12 روستا) بعنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t تک نمونه ای، آزمون رتبه ای فریدمن، رگرسیون خطی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده نشان -دهنده تاثیر مثبت آزادراه بر شاخص های اقتصادی و اجتماعی در محدوده مورد مطالعه بوده، بطوری که باعث افزایش درآمد خانوارهای روستایی، افزایش میزان دسترسی خانوارها به بازار فروش برای محصولات کشاورزی، افزایش قیمت زمین های کشاورزی، افزایش دسترسی به موارد بهداشتی و آموزشی و افزایش کیفیت زندگی در روستاهای منطقه مورد مطالعه شده است.

Economic and social consequences of the construction of freeways in rural settlements (Case Study: district eastern Miankuh)

Economic and social development of rural settlements is absolutely contingent on basic services, especially transport infrastructure and services. Development of rural settlements as well as the development of different economic sectors, social and industry. So in this article using library and field (questionnaire) to examine the economic and social effects of transport Highways Khorramabad- Paul Zal district in rural areas in the eastern valley has been Poldokhtar city. The construction of the highway from 1384 to over 104 at the junction of two Khorramabad and Andimeshk had begun on 11 Persian dates Aban 1389 and officially came into operation. The statistical population included rural families eastern in Miyankoh (N= 514), 103 households using the Cochrane formula (12 villages) were selected as the sample. For single-sample t-test data analysis, Friedman test, linear regression, and path analysis were used. The results of-of the analysis of the data indicates a freeway positive impact on economic and social indicators in the study area So that increases the income of rural households, Increase household access to markets for agricultural products, The rising cost of agricultural land, Increasing access to health, education, and quality of life in rural areas is studied. Therefore, we can say that one of the most important and best practices for the development of rural settlements, Increased investment in infrastructure and transport in the regions.

تبلیغات