برنامه ریزی راهبردی پارک بازارها با استفاده از مدل SWOT (مطالعه موردی: شهر لنگرود)
آرشیو
چکیده
برنامه ریزی راهبردی، شیوه ای است منظم و سیستماتیک جهت اجرای برنامه ها و فعالیت ها، با خصوصیات ویژه خود که آن را از سایر برنامه ریزی ها از جمله برنامه ریزی سنتی متمایز می کند. متمرکز بودن، کمی و کیفی بودن، مشارکتی بودن، توجه به تحلیل های داخلی (نقاط قوت و ضعف) و همراه آن تحلیل های خارجی (فرصت ها و تهدیدها)، توجه کامل به امکانات و توانایی های موجود و قابل دسترس از جمله ی این ویژگی های متمایز کننده محسوب می شوند. پارک بازار شهر لنگرود که در نوع خود از اولین نمونه ها در ایران محسوب می شود، در حاشیه این شهر شمالی قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی است و در مجموع با 550 نفر از کسبه و نیز با 400 نفر از مراجعه کنندگان از طریق پرسش نامه، مصاحبه صورت گرفته است. برای پاسخ به سؤال تحقیق نیز از آزمون های ضرایب همبستگی تاو- بی کندال، تاو- سی کندال و گاما استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین متغیرهای میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان به پارک بازار و تعداد دفعات مراجعه آن ها به این مجموعه رابطه همبستگی مستقیم وجود دارد و در مجموع باید گفت هرچند پارک بازار شهر لنگرود مبرا از عیوب و نقاط ضعف نمی باشد، اما با تلفیق کارکردهای تفریحی و تجاری در یک مجموعه واحد علاوه بر حل مشکلات موجود و دست یابی به اهداف معین، فرصت های طلایی و ارزشمند متعددی را در پیش روی شهر و شهروندان قرار داده است.Strategic Planning for Park-Bazaars Using SWOT Model (Case Study of Langeroud City)
Strategic planning is a regular and systematic method to execute programs and activities, with its special properties that make it differentiate from the other planning including traditional planning. Being focused, being qualitative and quantitative, participatory, according to the internal analysis (strengths and weaknesses) with the external analysis (opportunities and threats), full attention to the facilities and capabilities available and accessible and etc, Considered to go Including these distinctive features. Langeroud’s Park-Bazaar that in its kind is one of the first examples in Iran, is located in fringe of this northern city. Research method is as kind of descriptive-analytical studies and because of lack of reliable resources in this field, most information required this study has exploited from field takes and interview with tradesman and customers of "Park-Bazaar". The results of this study show that the Langeroud’s "Park-Bazaar", though innocent of the faults and weaknesses is not, but combining entertainment and business functions in a single set, in addition to solving existing problems and achieve specific goals and predetermined, has gold and Several valuable opportunities in front of the city and citizens.