چکیده

هدف:نیروی انسانی از مهم ترین سرمایه های سازمان ها بوده که برخورداری آن ها از انگیزش شغلی می تواند یاریگر سازمان ها در رسیدن به اهدافشان باشد. برای ارتقاء سطح این متغیر در نیروی انسانی مطالعات بسیاری انجام شده، ولی در این میان به نقش مؤلفه های جنگ شناختی ، به عنوان عامل تأثیرگذار بر این متغیر کمتر توجه شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه های جنگ شناختی بر روی میزان انگیزش شغلی کارکنان یکی از یگان های نیرو مسلح انجام گرفت. روش:پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. سپس آموزش مؤلفه های هوش معنوی برای گروه آزمایش به مدت 9 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل از هیچ گونه درمانی برخوردار نشد. در این پژوهش از پرسشنامه سطوح انگیزش شغلی استفاده گردید و داده های به دست آمده به شیوه تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها ونتیجه گیری:نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش معنوی بر روی میزان انگیزش شغلی (03/125f= و 001/0P= 592/0=Eta) کارکنان نظامی بود. یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش مؤلفه های جنگ شناختی با تاثیر بر نگرش ها و رفتارهای فردی، نگرش کلی نسبت به شغل را شکل داده و رفتارهای فردی را در محل کار ارتقا می دهد.

Investigating the effect of training cognitive warfare components on the level of job motivation of military employees

Aim:Human resources one of the most important assets of an orgnaization that having an organizational commitment can help that organization achieve its goals. Many studies have been done to improve the level of this variable in human resources, but in the meantime, the role of cognative teaching of the era of holy defencse as a factor affecting this variable has received less attention. The aim of this study was to determine The effectiveness of Teaching The Components of Cognitive Warfare on the Job Motivation of employees of one of the armed forces units. Method: The present study was a quasi-experimental with a control and experimental group. Using the available sampling method, 60 people were selected voluntarily and randomly assigned to experimental and control groups. Then the training of Components of Cognitive Warfare for the experimental group was performed for 9 sessions in the experimental group and the control group did not receive any treatment. In this study, a questionnaire of Job Motivation was used and the obtained data were analyzed by analysis of covariance. Findings and conclusions: The results showed the effectiveness Teaching The Components of Cognitive Warfare on the Job Motivation  F=125.03 , P=0.001; Eta:0.592  of military personnel. The findings of the present study indicated that the application of Teaching The Components of Cognitive Warfare on the Job Motivation  for employees can be effective in promoting the components of training The Components of Cognitive Warfare as well as increasing awareness and increasing their Job Motivation.                                                    

تبلیغات