آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

مقاله ی حاضر با استفاده از نظریه ی بازنمایی و بهره گیری از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، به چگونگی بازنمایی مناسبات سیاسی در فیلم «هویت» (حاتمی کیا، 1364) می پردازد و پس از تبیین زمینه ی سیاسی و معرفی جناح ها و گروه های موجود در دوره ی تولید متن، موضع گیری فیلم در میان گفتمان های رقیب را مشخص می کند.  در نهایت پس از تحلیل متن فیلم، استخراج انواع گفتمان (و تفاسیر آنها از زمینه های موقعیتی و بینامتنی) و تبیین آنها، ادعا می شود فیلم «هویت» در ابتدا با حمایت از گفتمان اسلام گرای طرفدار امام خمینی، که به طور خاص، حزب جمهوری اسلامی نماینده ی آن بوده است، با گفتمان های لیبرال سکولار، چپ سکولار و دیگر نگرش های اسلامی رقیب، مخالفت می کند و سپس با توجه به اختلاف درونی این گروه اسلام گرا، با حمایت از موضع گیری ها و رویکردهای جناح چپ سنتی (که در آن زمان جریان حاکم در کشور بوده است) آن را بر جناح راست سنتی ترجیح می دهد.

Cinematic Representation of Iran's Political Fabric; Critical Discourse Analysis of the Movie "Identity"

Ebrahim Hatamikia’s films represent Iran’s sociopolitical problems and reflect the government approach toward internal and external affairs.  Despite the credibility of his movies, they have not been studied by their position vis-à-vis various political groups and events. This article is designed to offer a study the first long feature film, i.e., the Identity (1985) made by Hatamikia.  We launched such research to discover where the movie and its text stand between rival discourses in the period of its production.

تبلیغات