سازوکارهای انهدام خاطره، پروژه برساخت سوژه ایران مدرن (خوانشی انتقادی- جامعه شناختی از سیاست های فرهنگی دوران رضاخان در مناطق کُردنشین) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شاید بزرگ ترین پیکار در مقام نقد دوران پهلوی برای دیگری ها(کُردها)، پیکار برای احقاق حق به یادآوردن حضور خود در تاریخ باشد . از این رو روایت و بازگو کردن مناطق کُردنشین بیش از هر زمان دیگری در نسبت با حکومت پهلوی و وقایع آن دوران ضرورت یافته است. پرسش جامعه شناختی اساسی این پژوهش این است که حکومت پهلوی اول با هدف مدرنیزاسیون ایران یا به تعبیری ترویج ناسیونالیسم باستان گرا و به میانجیِ مکانیسمی تحت عنوان آشتی با گذشته خاطره را از سوبژکتیویته دیگری هایش(کردها) زدوده است. هدف از این پژوهش پیوندی دوباره با گذشته ای است که پیوستگیِ میان دیگری ها را بازیابی و احیا می کند. مکانیسم هایی که این پژوهش به مثابه منطق درونی فرایند انهدام خاطره بازشناخته است شامل دیالکتیک ابداع سنت و انهدام خاطره کُردها، دیالکتیک آموزش و سوژه/ابژه کُردها، جغرافیای تخیلی و انهدام خاطره/ مکان کُردها،تروما و تاریخ سکوت کُردهاDestruction of memory mechanisms, the project of subject construction in the modern Iran (a critical-sociological study of the Reza Khan era’s cultural policies in the Kurdish regions)
Perhaps the greatest struggle for others (Kurds) to criticizing the Pahlavi era is the struggle for their right to remember its presence at history.Therefore, narrating and recounting Kurdish regions is more necessary than ever in relation to the Pahlavi regime and the events of that era.The fundamental sociological question of present research will be that how the first Pahlavi government, with the aim of modernizing Iran or in other words promoting ancient nationalism and by a mediating mechanism called reconciliation with the past in a dialectical way, has eliminated the past and memory of its other subjectivities. The aim of this study is to reconnect with a past that reinstates and restores the continuity among others. The mechanisms that mentioned research has recognized as the internal logic of the process of memory destruction include dialectics of the invention of tradition and the destruction of The Kurds Memory, dialectics of education....