الگوی تعامل علوم انسانی و اجتماعی با مفهوم توسعه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با پیشرفت های مادی و فنی عصر صنعتی در قرن هیجدهم میلادی، انسان معاصر برای تبیین موقعیت جدید خود، مفهوم توسعه را شکل داد. این مفهوم ابتدا با دستاوردهای مادی زندگی بشر شناخته می شد و ازاین رو فرایند توسعه توجه چندانی به دستاوردهای علوم انسانی و اجتماعی نداشت. این امر باعث شد الگوهای توسعه در ابتدا وجه کمی بیابد. اما این فرایند در بستر تاریخی دچار تغییر شد، زیرا پیامدهای برنامه های رشدمحور و متکی بر آموزه های مدرنیزاسیون و اثرات مخرب اجتماعی، انسانی و زیست محیطی آن ها نقدهای بسیاری را در پی داشت، بنابراین موج تازه ای از بازگشت و توجه عمیق تر بر مولفه های انسانی (علوم انسانی) شکل گرفت. نوشتار حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که چه مولفه هایی از علوم انسانی در معنای عام آن در شکل گیری نظریه های متاخر توسعه نقش داشته و این مولفه ها چگونه به صورتبندی الگوهای نظری توسعه کمک کرده اند. روش مورد استفاده در این پژوهش روش نظریه مبنایی خواهد بود. به این معنا مولفه های تاثیرگذار علوم انسانی در امر توسعه از طریق کدگذاری باز از میان نظریه های و الگوهای توسعه استخراج و با کدگذاری محوری، مقوله بندی و در نهایت با کدگذاری انتخابی به ارائه مدل نظری ارتباط علوم انسانی و مفهوم توسعه منتهی خواهد شد.The interaction model of humanities and social sciences with the concept of development
With the material and technical advances of the industrial age in the eighteenth century, contemporary man formed the concept of development to explain. This concept was initially known for the material achievements of human life, and therefore the development process did not pay much attention to the achievements of the humanities and social sciences. This caused the development patterns to find a quantitative form at first, and the quality aspect of human life to be marginalized. But this process changed in the historical context,. The present paper seeks to answer the question of what components of the humanities in their general sense have contributed to the formation of late theories of development, and how these components have contributed to the formation of theoretical models of development. The method used in this research will be the basic theory method. In this sense, the influential components of humanities in development through open coding will be extracted from theories and models of development and with axial coding, categorization and finally with selective coding will lead to presenting a theoretical model of humanities relationship and development concept.