آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی و توسعه پرسشنامه ثبات پذیری تحصیلی در بین دانش آموزان دوره ابتدایی است. روش پژوهش ترکیبی با طرح اکتشافی متوالی(مدل تدوین ابزار) بود. مشارکت کنندگان در مرحله کیفی 25 نفر بودند که با نمونه برداری هدفمند از بین مدرسین دانشگاهی علوم تربیتی، معلمان و دانش آموزان ابتدایی و اولیای دانش آموزان انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر مریوان بودند که از بین آن ها 373 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. داده های کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 238 کد به دست آمد که در قالب 5 مضمون اصلی و 44 مضمون فرعی تلخیص شدند. در بخش کمی به منظور بررسی روایی ملاکی، ابتدا همبستگی هر گویه با ملاک محاسبه و 38 گویه حذف شدند. سپس همبستگی نمرات پرسشنامه با ملاک محاسبه گردید که در سطح 01/0 معنادار بود. روایی سازه ای پرسشنامه با تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. نتیجه تحلیل نشان داد شش عامل در مجموع 442/68 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین می کنند. همچنین آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 883/0 و برای هر کدام از عامل ها به ترتیب 901/0، 841/0، 855/0، 740/0، 577/0 و 600/0 به دست آمد. بطور کلی نتایج نشان داد پرسشنامه ثبات پذیری تحصیلی با 23 گویه، جهت سنجش و پیش بینی میزان ثبات پذیری تحصیلی در دانش آموزان دوره ابتدایی از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است.

Designing and Developing a Questionnaire of Academic Stability among Elementary School Students

The purpose of this research is to design and develop a questionnaire of academic stability among elementary school students. The research method was Mixed Method with an Exploratory Sequential Design (Tool compilation model). The participants in the qualitative section were 25 persons who were selected by purposive sampling from university lecturers of educational sciences, teachers, elementary school students and parents of students. The population of research in the quantitative section was all of elementary students in Marivan city, of which 373 persons were selected with using proportional stratified random sampling method. Qualitative data were collected using semi-structured interviews and analyzed by qualitative content analysis method and 238 codes were obtained that were summarized in the form of 5 main themes and 44 sub-themes. In order to analyze criterion validity, first the correlation of each item with the criterion was calculated and 38 items were omitted. Then, the correlation of the scores of questionnaire with the criterion was calculated, which was significant at the level of 0.01. The construct validity of the questionnaire was analyzed by exploratory factor analysis. The result of the analysis showed that six factors explain a total of 68.442% of the total variance of the questionnaire. Also, Cronbach's alpha was 0.883 for the total questionnaire and 0.901, 0.841, 0.855, 0.740, 0.577 and 0.600 respectively for each of the components. In general, the results showed that the academic stability questionnaire with 23 items has high validity and reliability in order to assessment and predict the amount of academic stability in elementary school students.

تبلیغات