آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مفهومی دانشگاه به مثابه سازمان یاددهنده با استفاده از روش فراترکیب می باشد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با سازمان یادهنده طی سال های 2000 تا 2020 به تعداد 124 منبع بود که  تعداد 68 منبع براساس چکیده انتخاب شد. سپس 44 منبع براساس محتوا گزینش شد که در نهایت 21 منبع به عنوان منابع نهایی، به روش تحلیل تم مورد بررسی  قرار گرفت. برای انخاب مقالات از کلید واژه های سازمان یاددهنده، سازمان یادگیرنده و دانشگاه یاددهنده و از کلید واژ های انگلیسی Teaching organization، learning organization و University Teaching در پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه ها، پژوهشکده ها و سایت هایی همچون جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، مگیران، مقالات علمی همایش های کشور، پایگاه نشریات کشور، ایران داک، سیویلیکا، علم نت و پایگاه های استنادی و اطلاعاتی معتبر خارجی شامل Science Direct، Google Scholar،Scopus،Springer، IEEE مورد جستجو قرار گرفت. منابع انتخاب شده با استفاده از نرم افزار maxqda 2020  مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند که تعداد  216 کد اولیه حاصل شد. بعد از پالایش و دسته بندی مجدد کدهای اولیه توسط تیم پژوهش 56 مقوله محوری بدست آمد که در2 مولفه اصلی درون سازمانی شامل عوامل فردی، مدیریتی، ساختاری و زیر ساختی و عوامل برون سازمانی شامل عوامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و اطلاعاتی و عوامل محیطی و اجتماعی و برون سازمانی تقسیم بندی شدند. با توجه به نتایج، دانشگاه یاددهنده بایستی بر پایه اصول بنیادین  بنا شود که زیربنا و شالوده ی سازمان یاددهنده را شکل می دهند. نتیجه تاثیر عوامل دورن سازمانی و برون سازمانی بر سازمان یاددهنده خلق دانش و تحقیق و توسعه دانش جدید در سازمان می باشد که در نتیجه تعامل این پیامد ها تسهیم دانش در سازمان اتفاق می افتد.  

Conceptual Model of the University as a Teaching Organization Using the Meta-Synthesis Method

The purpose of this study is to present a conceptual model of the university as a teaching organization using the meta-synthesis method. The method of the present study was qualitative and meta-synthesis. The statistical population of the study included all sources related to the organization during the years 2000 to 2020 to 124 sources, of which 68 sources were selected based on the abstracts. Then 44 sources were selected based on content, and finally 21 sources as final sources, were examined by theme analysis method. To select articles from the keywords of teaching organization, learning organization and teaching university and from English keywords teaching organization, learning organization and university teaching in databases of libraries, research institutes and sites such as University Jihad, Noor specialized journals database, recipients, scientific articles of national conferences, national journals, Irandoc, Civilica, Elamnet and reputable foreign citation and information databases including Science Direct, Google Scholar, Scopus, Springer, IEEE were searched. The selected corpus was analyzed using MAXQDA 2020 software which yielded 216 initial codes. After refining and reclassifying the initial codes by the research team, 56 axial categories were obtained, which were divided into 2 main components of internal organization including individual, managerial, structural and infrastructural factors and external organizational factors including cultural, economic, political, technological and information factors and environmental and social and external factors. According to the results, the teaching university should be based on the basic principles that form the foundation of the teaching organization. The results of the effects of internal and external factors on the organization is the teaching of knowledge creation and research and development of new knowledge in the organization, which as a result of the interaction of these consequences, knowledge sharing occurs in the organization.

تبلیغات