بررسی فضای مفهومی عشق در رمان های ایرانی عامه پسند و ادبی دهه 80 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله در صدد است تا به بازنمایی فضای مفهومی عشق در رمان های عامه پسند و ادبی دهه 80 بپردازد. چارچوب مفهومی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات گیدنز، بک، بک-گرنشایم و باومن بوده است. همچنین با بهره گیری از نمونه گیری هدفمند چهار رمان ادبی (کافه نادری، چه کسی باور می کند رستم، ویران می آیی و رویای تبت) و رمان های عامه پسند (الهه شرقی، دالان بهشت، من او و پریچهر) برگزیده شده است. ملاک تقسیم رمان ها به ادبی و عامه پسند بر حسب تقسیم بندی حسن میرعابدینی از مشخصه های هر یک از انواع رمان بوده است. روش استفاده شده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بوده است که پس از استخراج مقوله های محوری مشخص گردید که داستان های عامه پسند، نماینده ای از عشق رمانتیک در جامعه بوده و در این رمان ها عشق حالتی از تقدس دارد؛ در حالی که رمان های ادبی نماینده ای از عشق سیال در جامعه هستند؛ در این رمان ها تشنگی عشق در تمام شخصیت های داستان حضور دارد. بر این اساس، نوع عشق در دو گونه ی رمان با هم متفاوت بوده و مفهومی از تحول عشق رمانتیک به عشق سیال فقط در یک گونه ی رمان، یعنی رمان های ادبی نفوذ کرده است. البته زنان داستان در هر دو گونه ی رمان به اندازه ی مردان قدرت داشته و همه ی رمان های عامه پسند و ادبی دهه-ی اخیر خوشبختی زن و مرد را در کنار یکدیگر نمایش می دهند.The Conceptual Space of Love in Iranian Novels The Conceptual Space of Love in Iranian Novels The Conceptual Space of Love in Iranian Novels Popular and Literary in 80 Decade
The Conceptual Space of Love in Iranian Novels Popular and Literary in 80 Decade This article seeks to represent the conceptual space of love in popular and literary novels of the 1380s. The conceptual framework of the present study is based on the views of Giddens, Beck, Beck-Grenheim and Baumann. Using purposeful sampling chose four literary novels(Nader Cafe, Who Believes Rustam, You will come to ruin, and Tibetan Dream And popular novels (estern goddess, the corridor of paradise, me and you /and Parichar. The criterion of dividing novels into literary and popular was based on the works of Hassan Mirabedini. The method used in this study was qualitative content analysis. The results show Popular stories represented romantic love in the community In these novels, love has a state of holiness; While literary novels represent liquid love in society; In these novels the thirst for love is present in all the characters in the story. Accordingly, the type of love in the two novels is different The transformation of romantic love to liquid love was seen only in literary novels Women in both novels have as much power as men. All popular and literary novels of the last decade show the happiness of men and women together.