آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

این خیابان سرعت گیر ندارد اثری داستانی است که پیرنگ آن بر بستر دغدغه ها و تقلاهای زنی برای به چنگ آوردن و حفظ استقلال شخصی خود گسترده شده است. این تلاش و تقلاها، همان طورکه می توان حدس زد، در رابطه یا مواجهه با دیگری "مرد" یا "فضای مردانه" گشوده می شود. در این نوشتار با تکیه بر مفاهیم نظری و شیوه تحلیل روایی ملهم از نگاه باختینی، برآنیم تا نشان دهیم که اولاً، در این داستان نه یک دیگری، بلکه سه دیگری و در سه ساحت حضور دارند و ثانیاً، با وجود نثر نسبتاً روان و گیرای داستان و نیز اقبال مخاطبان به آن، رابطه یا مواجهه با دیگری های چندلایه، مخدوش و غیرگفتگویی است. معضل اخیر نه فقط به مؤلفه های غیرگفتگویی، در رابطه مشخص با "دیگری" بازمی گردد، بلکه نوع فضاسازی ها و نیز نقصان های زبانی، ساختمان داستان را از ساختاری رمان وار و نگاه گفتگویی جامعه شناسی آگاهی ها (در جهان داستانی به مثابه جهان اجتماعی) دور می کند.

“I and the Other” in the book This Street Has No Rumble Strip

“I and the Other” in the book This Street Has No Rumble Strip Abstract This Street Has No Rumble Strip is a novel which plot is based on the concerns and efforts of a woman in order to gain and maintain her personal independence. As we can guess, these efforts and struggles are posed as opposite to the other which is “man” or “masculine environment”. In this article (that based on the text analytical, I suggest two points based on the theoretical concepts and the analytic method adopted from the Bakhtinian view: (1) There are three others in three spaces instead of one in this novel, and (2) Despite the fluent charming prose of the novel and its wide reception from the public, the relationship or encounter with the multilayer others is deficient and non-dialogical. The latter problem is not only due to the non-dialogical elements in the specific relationship with the “other” but is a result of the descriptions and the linguistic failures which prevents the novel’s structure from being a novelistic structure and makes it far from the dialogical perspective of the sociology of consciousness (in the narrative world as the social world). Keywords: The Other, Interpellation, Heteroglossia, Polyphony, Exotopic

تبلیغات