آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

بر مبنای تئوری گروه خاموش، قدرت مسلط مردان در جامعه در ساختار مرد-ساخته زبان نیز تبلور دارد و زنان به راحتی نمی توانند با این زبان مرد ساخته به بیان خود بپردازند و از این جهت به گروه های خاموش تبدیل می شوند. هدف این مقاله آن است که دریابیم بر مبنای نظریه گروه خاموش از کرامارا و نظریه رتوریک سلطه از استارهاک، آیا استراتژی های سلطه یعنی تسلیم، تمرد، گوشه گیری و دستکاری در رمان «چراغ ها را من خاموش می کنم» نوشته زویا پیرزاد وجود دارد و اگر وجود دارد چه گروه هایی را شامل می شود. همچنین به مطالعه کنش های قدرت دهنده که توسط گروه های تحت سلطه برای مقاومت در برابر سیستم سلطه جو استفاده شده پرداخته می شود. به این منظور، هفت متن منتخب از این رمان با روش تحلیل محتوای کمی و تحلیل رتوریکی مطالعه شده اند. نتایج این مطالعه مطرح می کند که گوشه گیری و دستکاری بیشترین استراتژی های به کار رفته در رابطه زنان و مردان درون داستان است. نگاه پیرزاد به گروه در حاشیه فراتر از جنسیت است و طبقه، قومیت و مکان زندگی نیز می تواند مبنای شکل گیر این گروه ها باشد. پیرزاد در رمانش به کنش های قدرت دهنده به گروه های خاموش نیز توجه داشته است.

The Analysis of the Novel "I will turn off the lights" Based on Muted Group Theory

According to the muted group theory, domination of men in society is manifested in man-made structure of language, and women cannot express themselves in this language; thus, they become a muted group. This article aims to find out whether based on the muted group theory by Kramarae and the rhetoric of domination theory by Starhawk, are there any dominant strategies in the novel of "the lights, I'll turn off" by Zoya Pirzad and, if there is which groups are included? It also investigates empowered actions used by groups under domination to resistance against the dominant system. In this regard, seven sections selected from this novel have been analyzed using quantitative content analysis and rhetorical analysis. The study results suggest that withdrawal and manipulation are the main strategies in the relationship between men and women within the novel. In this novel, the muted group does not merely include women, and in some cases, the novel characters are not necessarily in a dominant or under domination position permanently. It seems that Pirzad's view to the muted group is beyond gender, and place of residence and class can be a basis for formation of these groups. In this novel, Pirzad has also considered empowered actions in muted groups.

تبلیغات