آوای مو: انسان شناسی زیبایی شناسی بومی در خودتزیینی زن ترکمنی روستای دویدوخ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آراستن مو در فرهنگ ترکمنی نشان دهنده معانی گسترده ای همچون موقعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قومی و فردی است. آراستن موی زنان ترکمن از تولد آغاز می شود و در تمامی مراحل زندگی ادامه می یابد، آنچه در آراستن مو اهمیت دارد، معیارهای بومی زیبایی است. در این مقاله تلاش شده است، با مطالعه مردم نگارانه در روستای ترکمن نشین دویدوخ ، معیارهای زیبایی بومی در خودتزیینی مو زنان با رویکردی کیفی و فن های مصاحبه، مشاهده و اسنادی بررسی شود. چارچوب نظری برگرفته از گرایش انسان شناسی زیبایی شناسی بومیاست که در آن نقش ارزش های جمعی در تأثیرگذاری بر معیارهای زیبایی اهمیت دارد و بر همین اساس در این پژوهش، ارزش های جمعی مؤثر در زیبا یی آراستن مو از گذشته تا به امروز در منابع موجود ترکمنی و میدان پژوهش مد نظر قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که سیاهی رنگ، بلندی مو، شباهت به موجودات طبیعی، تناسب با هویت قومی، سیاسی اقتصادی و اجتماعی در معیارهای زیبایی خودتزیینی مؤثرند. زنان در جامعه ترکمنی با آراستن موی خود، معنا و مفاهیمی را تولید و از ارزش های جمعی استفاده می کنند. جامعه بومی با دیدن این نشانه ها مفاهیم و معانی را دریافت می کند. در این فرآیند هرگونه اختلال در دریافت معنا باعث خلق مفهوم زشتی می شود و درحالی که برقراری ارتباط و دریافت معنا، مفهوم زیبایی را پدید می آورد. زیبایی در خودتزیینی به دو بخش مادی و معنوی تقسیم می شود. هویت در زیبایی معنوی نقش مهمی ایفا می کند و نسبت به زیبایی مادی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیبایی معنوی در خودتزیینی زنان باعث حفظ هویت و قدرت جامعه دویدوخی می شود.Sounds Hair: Anthropology of The Indigenous Aesthetic in self-decoration Turkmen village woman Doydokh
The grooming of hair in Turkmen culture has vast implications such as Social,economical, political, tribal, and individual status to name a few .It begins with birth and contiones whitin every stage of life. But what matters most is the indigenous aesthetic criteria. In this article , it is been attempted to analyze the indigenous aesthetic critica in decoration women 's hair with a qualitative perspective via interview, observation, and documents. The theorical framework of this study stems from the anthropology of the indigenous aesthetic. In this branch study, the aesthetic critica influences collective values and as a result, in this study the influential collective values in grooming hair have been taken into considerntion.There can be documented and non documented references on collective values found I contexts, oral literature, common customs and beliefs.The results indicates that the blaknees of hair, the length, the similarity one bears with natural creathers, the compatibility whit individual, tribal, political, economic and social self all matter. Woman in Turkmen society convey particular meanings throngh dressing their hair and collective values changed to various lodes are used .Seeing a local Person starts to get different meanings. In this process any misinteroretation will lead to ugliness; by contrast, the proper interpretation brings about beaty. Beauty in self-decoration is divided into two categories of material and Spiritual . the Spiritual beaty weighs more these the material beauty . The Spiritual beauty culminates in the strenght of the Doydokhi society.