پیش بینی اشتیاق تحصیلی براساس عملکرد خانواده و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اشتیاق تحصیلی نوعی سرمایه گذاری روان شناختی و تلاش مستقیم برای یادگیری، فهمیدن و تسلط بر دانش و مهارت های موردنیاز است و می تواند عاملی برای تبیین افت و شکست تحصیلی باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اشتیاق تحصیلی براساس عملکرد خانواده و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 بود. روش تحقیق توصیفی و همبستگی و از پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری این تحقیق همه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شازند بودند که با روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 232 نفر از آنان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی (شوفر، 2002)، تاب آوری تحصیلی (ساموئلز، 2004) و پرسشنامه عملکرد خانواده (اپشتاین و همکاران، 1983) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه هم زمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد، بین تاب آوری با اشتیاق تحصیلی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. همچنین در عملکرد خانواده، بین مؤلفه همراهی عاطفی و ارتباط با اشتیاق تحصیلی رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون دو متغیر عملکرد خانواده و تاب آوری نشان داد، مؤلفه ارتباط از متغیر عملکرد خانواده و تاب آوری قدرت تبیین اشتیاق تحصیلی دانش آموزان را دارند. ازآنجاکه اشتیاق تحصیلی را می توان از عملکرد خانواده و تاب آوری که از تأثیر مستقیم رفتارهای والدین در دانش آموزان شکل می گیرد پیش بینی کرد، با آموزش خانواده ها می توان در افزایش این سازه به عنوان یکی از مهم ترین عناصر مؤثر بر موفقیت دانش آموزان گام مؤثری برداشت.Prediction of Academic Enthusiasm based on Families’ Performance and Academic Resilience among Primary School Students
Academic enthusiasm is a kind of psychological investment and direct effort to learn and master the required knowledge and skills. It can also explain the reason of academic failure. Therefore, this study aimed to predict academic enthusiasm based on family performance and academic resilience in primary school students in the academic year 2022-2023. The statistical population of the descriptive and correlational study included all fifth-grade students of Shazand, 232 of them were selected by random sampling method and using Morgan's Karjesi table. To collect data, Shofer's (2002) academic enthusiasm questionnaires, and Samuels’ academic resilience and family functioning questionnaire (FAD) was used. The data were analyzed using the statistical methods of the Pearson correlation test and multiple regression analysis simultaneously. The results showed that there is a positive significant relationship between resilience and academic enthusiasm. Moreover, regarding the role of families, there is a significant and direct relationship between academic enthusiasm and the component emotional companionship and relationship. The results of the regression analysis of the two variables of family role and resilience showed that the relationship component of the variable of family role and resilience can explain students’ academic enthusiasm. Since academic enthusiasm can be predicted from family performance and resilience, which is formed by the direct impact of parents’ behavior on students, through educating families we can strengthen this structure as one of the most important and influencing component for students’ success.