آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی ذهنیت ها و الگو های ذهنی درخصوص موانع حضور بانوان در ورزشگاه ها به عنوان تماشاگر است که برای دستیابی به آن از روش کیو استفاده شد. برای تشکیل فضای گفتمانی کیو از مصاحبه  (با 6 متخصص و خبره در مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه جامعه شناسی ورزش، مسائل اجتماعی، جامعه شناسی زنان و جنسیت و شانزده نفر از بانوان علاقه مند حضور در ورزشگاه ها) و بررسی اسناد و مدارک، اطلاعات تکمیلی درخصوص مسائل مرتبط با تحقیق استفاده شده است. پس از تنظیم کارت های کیو، به منظور مرتب کردن آ ن ها، 115 بانوی علاقه مند به حضور در ورزشگاه با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. از مشارکت کنندگان خواسته شد تا میزان موافقت یا مخالفت خود را با مرتب کردن 51 جمله بازنویسی و دسته بندی کنند و در قالب نمودار کیو روی طیفی یازده درجه ای نمایش دهند. یافته های تحلیل عاملی کیو نشان داد، ذهنیت مشارکت کنندگان درخصوص موانع حضور بانوان در ورزشگاه ها به عنوان  تماشاگر، به پنج گروه دسته بندی می شود؛ به عبارت دیگر، پنج دیدگاه یا الگوی ذهنی درمورد موانع حضور بانوان در ورزشگاه ها وجود دارد. موانعی از قبیل موانع اجتماعی، موانع سیاسی، موانع ساختاری، موانع دینی و فرهنگی، موانع جنسیتی در کشور وجود دارد که مانعی برای حضور زنان در ورزشگاه ها به عنوان  تماشاگر به شمار می روند.  

The Mental Typology of Women Regarding Barriers to Their Presence in Stadiums as Spectators Using the Q Method

The main purpose of this study was to identify mental models and patterns regarding the presence of women in stadiums as spectators. To this end, the Q method was used. To develop a Q discourse, six experts of sport sociology, social issues, and the sociology of women and gender were interviewed. Moreover, 16 women interested in their presence in stadiums were also interviewed. Then, documents and additional information regarding issues related to the research were investigated. After setting the Q cards in order to sort them, 115 ladies interested in their presence in stadiums were selected using purposeful sampling. The participants were asked to show their agreement or disagreement by arranging the 51 sentences, the rewrite, and the category in the form of a Q chart on an eleven-degree range. The results of the Q-factor analysis showed that the participants’ mental typologies regarding barriers to the presence of women in stadiums as spectators were grouped into five categories. In other words, there were five perspectives or mental patterns about the barriers to female presence in the stadiums, including social barriers, political barriers, structural barriers, religious and cultural barriers, and gender barriers in Iran.    

تبلیغات