آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

خط سیر داستانی نسخه های مصور شاهنامه که دارای مفهوم جامعه شناسانه است، در هر دوره ایی با توجه به دیدگاه اجتماعی متمایز و سبک شخصی هنرمندان مصور شده است. به این ترتیب، تحلیل و واکاوی ترکیب بندی و مفهوم بصری نقش مایه های این نگاره ها کمک شایانی به شناسایی سبک و ویژگی های جامعه شناختی نگارگری هر یک از هنرمندان می کند. در این نوشتار جهت محدود کردن حیطه پژوهشی نقش مایه رخش انتخاب شده و هدف این مقاله مطالعه تحلیلی ترکیب بندی و ساختار بصری نقش مایه رخش با تأکید بر نگاره های هفت خوان رستم و شناسایی دیدگاه اجتماعی و نحوه سبک پردازی هنرمندان در به تصویر کشیدن این نقش مایه است. پرسش های اصلی این است که شیوه ترکیب بندی، خطوط و رنگ بندی نقش مایه رخش در نگاره های هفت خوان رستم در شاهنامه طهماسبی چگونه کار شده و دارای چه شباهت و تفاوت هایی در دیدگاه اجتماعی هنرمندان این نگاره ها وجود دارد؟ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که رخش در این نگاره ها به عنوان نقش اصلی، به لحاظ شکل و تزیین متفاوت بوده و دارای شباهت هایی می باشد و هنرمندان سعی در تلفیق این نقش مایه در بیان مضمون بصری هفت خوان رستم داشته اند. بنابراین، یافته ها دربردارنده جنبه نمادین بودن رخش در دیدگاه اجتماعی نگاه هنرمندان اشاره دارد و بیانگر ارتباطی مفهومی با ادبیات شاهنامه و دیگر عناصر تصویری در نگاره ها است.

An Analytical Study of the Rakhsh Motif with an Emphasis on Rostam's Seven Trials in Tahmasebi Shahnameh

In each period, the storyline of the stunningly illustrated edition of Shahnameh, involving sociological meaning, has been illustrated according to the different social perspectives and the personal style of artist. An analysis of composition and the visual concept of the motifs helps identify the the style and sociological features of each artist's painting. In order to limit the scope of the study, Rakhesh motif is selected, and the purpose of this research is to discover the features of visual structure to examine the composition and visual structure of the Rakhsh motif on emphasizing the paintings of the Rostam's seven trials to recognize social perspectives and the personal style of artist. The main research questions are: How is these paintings unique in their composition, lins, coloring of Rakhesh in the paintings of the Rostam's seven trials in Tahmasbi's Shahnameh, and what are the similarities and differences in the different social perspectives of artists? In the present study, the research method is descriptive-analytical and using library resources. The results of this study show that the Rakhsh as the main motif in these paintings is different in terms of shape and decoration, and also, has similarities. Artists have tried to combine this motif in expressing the visual theme of Rostam's seven trials. It indicates the symbolic aspect of Rakhsh in the social perspectives of the artists and indicate a conceptual connection with the Shahnameh literature and other visual elements in the paintings.

تبلیغات