آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

آثار فرهنگی و تمدنی دوره های مختلف تاریخی دائم در حال تفسیر و بازتفسیر شدن هستند. بناهای معماری حاوی لایه های مختلفی از چرخش ها و تحولات تمدن بشری اند و تفسیر آنها تصویری دقیق تر از زندگی و روزگار مردمان بدست می دهد. مجموعه ی فرهنگستان های جمهوری اسلامی در منطقه ی عباس آباد تهران واقع شده است. یکی از مهمترین مسابقه های معماری ایران پس از انقلاب ۵۷ برای طراحی این بنا برگزار شد. تحلیل اثار این مسابقه نشان می دهد هم هیات داوران و هم معماران برگزیده تحت تاثیر جریان فکری خاصی در معماری ایران هستند که به بومی گرایان مشهورند. این جریان فکری در یک قرن گذشته به انحاء مختلف در معماری ایران ظاهر شده است. طرفه آن که با وجود انقلاب سال ۵۷ هویتگرایی در معماری ایران همچنان به قوت خود باقی است. هر یک از طرح های منتخب این مسابقه به دوره ی تاریخی و ایده های هویتی خاصی ارجاع دارد. امروزه در بسیاری از محافل و کلاس های درس معماری اصالت و هویت ایرانی همچنان محل پرسش و بحث است. این مقاله نقدی تاریخی جامعه شناسانه است بر معماری فرهنگستان های جمهوری اسلامی.

Identity and Architecture of IRI Academy of Persian Language and Literature in Abbasabad, Tehran

Monuments of different historical periods are constantly being interpreted and reinterpreted. architectural monuments specifically contain different forms of human life and the meaning they give to it and endeavour to disclose these meanings through buildings and spaces gives a more accurate image of people's life world. The architectural buildings of the Iranian academies of literature is located in the Abbas Abad district of Tehran. One of the most important architectural competitions after the 1979 revolution in Iran was held for the design of these buildings. The analysis of the works of this competition shows that both the jury and the selected architects are under the influence of a certain current of thought, which are known as Nativists. Each of the selected designs contains elements with reference to a certain historical period which could be identified as Iranian or Islamic Architecture which is in contradiction with modern approaches. On the other hand, despite the chasm of 1979, identity-oriented ideas in Iranian architecture still remains strong. Nowadays, despite the modernist claims of architects, in many architectural circles and classes, Iranian authentic identity is still problematic. This article aims to provide a sociological critique of the ideas underling these monumental buildings,. Considering the sensitive and critical issue of constructed identities in today's world, we tried to analyse the scattered and dusty facts and thoughts that make up our image of ourselves today.

تبلیغات