واکاوی مؤلفه های چابکی در سازمان های آموزشی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، واکاوی مؤلفه های چابکی سازمان های آموزشی بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. درگام نخست از طریق بررسی اسناد به شیوه قیاسی مؤلفه های چابکی سازمان در ادبیات مدیریت شناسایی شد و سپس از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، بر اساس نظر متخصصان حوزه مدیریت آموزشی به شیوه کیفی اعتبار یابی شد. روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع مقوله ای و تعداد نمونه ی مصاحبه ۱۲ نفر بود. پس از انجام مصاحبه و بر اساس نظر متخصصان، مؤلفه ها ذیل ۵ مؤلفه کلی و ۱۵ مؤلفه جزئی طبقه بندی شد، مؤلفه های اصلی عبارت اند از: مدیریتی، سازمانی، نیروی انسانی، مرتبط با مشتری، محیطی و مؤلفه های فرعی عبارت اند از: شیوه مدیریت، نگاه سیستمی، ساختار سازمانی، بهبود و اصلاح فرایندها، فناوری، انعطاف پذیری، سیستم نظارتی، شایستگی، خلاقیت، آموزش و ارتقاء نیروی انسانی، نیازسنجی، پاسخگویی، سرعت، پیش بینی و تسخیر فرصت ها، سازمان مجازی. بر این اساس چنین نتیجه گیری می شود که سازمان های آموزشی نیز مانند سایر سازمان ها نه تنها جهت حفظ و بقا خود در محیط متغییر امروزی نیازمند ویژگی های چابکی سازمان هستند؛ بلکه برای استفاده هر چه بهتر از فرصت های محیطی در زمان مناسب ملزم به داشتن این قابلیت ها می باشند.Analysis of agility components of educational organizations
This study aimed to investigate the components of agility in educational organizations. The research method was qualitative content analysis. First, by examining the documents in a deductive way, the components of organizational agility in the management literature were identified, and then through semi-structured interviews, based on the opinion of experts in the field of educational management, it was qualitatively validated. The purposive sampling method was categorical until the saturation limit and the number of interview samples was 12 people. After the interview and according to the experts, the components were classified into 5 general components and 15 minor components. The main components are: managerial, organizational, human resources, customer-related, environmental and sub-components are: Method Management, system view, organizational structure, process improvement, technology, flexibility, monitoring system, competence, creativity, training and upgrading of human resources, needs assessment, responsiveness, speed, anticipation, and seizure of opportunities, virtual organization. Based on this, it is concluded that educational organizations, like other organizations, not only need the agility characteristics the organization to maintain and survive in today's changing environment; Rather, they are required to have these capabilities to make the best use of environmental opportunities at the right time.