پیش بینی رضایت تحصیلی براساس نیازهای روان شناختی با نقش میانجی هیجان های کلاس درس و طرحواره های ناسازگار اولیه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی رضایت تحصیلی بر اساس نیازهای روان شناختی با نقش میانجی هیجان های کلاس درس و طرحواره های ناسازگار اولیه بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی، با روش خوشه ای تصادفی، 741 دانش آموز 13 تا 14 ساله منطقه پانزده شهر تهران در سال1400 به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه نیازهای بنیادی روان شناختی دسی(2000)، پرسشنامه تصویری طرحواره کودک دوسلدروف (DISC) لوئز، مایر و پتروسکی(2018)، مقیاس هیجان های کلاس درس، برگرفته از پرسشنامه هیجان های تحصیلی (AEQ) پکران، گوئتز و پری(2005) و خرده مقیاس رضایت تحصیلی، برگرفته از مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی (هیوبنر، 2001) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار کمترین مربعات جزیی (PLS) تحلیل شدند. نتایج نشان داد متغیر نیازهای روان شناختی با میانجی گری هیجان های مثبت و منفی تحصیلی و طرحواره های ناسازگار اولیه تأثیر معنی داری در تبیین رضایت تحصیلی دارد و اثر کل این متغیر بر رضایت تحصیلی نیز معنی دار می باشد. بنابراین می توان گفت ارضاء نیازهای بنیادی روان شناختی باعث افزایش هیجان های مثبت کلاس درس کاهش هیجان های منفی کلاس درس و کاهش طرحواره های ناسازگار اولیه شده و از این طریق باعث ارتقاء رضایت تحصیلی می شود. لذا بر اساس نتایج حاصله، روان شناسان تربیتی می توانند با توجه کافی به نیازهای اساسی روان شناختی به طور هم زمان نقش مهمی در بهبود هیجان های کلاس درس و طرحواره های ناسازگار اولیه و ارتقاء رضایت تحصیلی ایفاء نمایند و از این طریق عواملی که منجر به دلزدگی آنان از درس و تحصیل می شود را از میان بردارند.Predicting Academic Satisfaction Based on Psychological Needs with the Mediating Role of Class-Related Emotion and Early Maladaptive Schemas
The aim of the current research was to predict academic satisfaction based on psychological needs with the mediating role of Class-Related Emotion and early maladaptive schemas. In this correlational description, with a random cluster method, 741 students aged 13 to 14 years old in 15th district of Tehran in 1400 were selected as a sample and were asked to answer the basic psychological needs questionnaire of Desi (2000), the Dusseldorf Child Schema Picture Questionnaire (DISC) Luez, Mayer and Petroski (2018), the Class-Related Emotion Scales, derived from the academic emotions questionnaire (AEQ) Pekrun et al (2005) and the academic satisfaction subscale, derived from the multi-dimensional life satisfaction (Höbner, 2001). The data were analyzed using partial least squares (PLS) software. The results showed that psychological needs variable with the mediation of positive and negative academic emotions and initial incompatible plans have a significant effect in explaining academic satisfaction and the overall effect of this change on academic satisfaction is also significant. Therefore, satisfying basic psychological needs can increase positive Class-Related Emotion, decrease negative Class-Related Emotion, and decrease initial incompatible schema and so it can increase academic satisfaction. Based on the results, educational psychologists can simultaneously play an important role in Class-Related Emotion and early maladaptive schemas and improve academic satisfaction by considering the basic psychological needs, and thus they can eliminate the factors that cause them to be discouraged with their lessons and education.