آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۴

چکیده

مشهور فقها برای تکلیفی که مرکب، و نسبت به برخی از اجزای آن تعذر باشد قاعده المیسور را جاری می دانند. بر اساس این قاعده هر گاه انجام تکلیفی دشوار باشد و مقدور مکلف نباشد، انجام دادن مقدار ممکن، واجب است. مطالعه و بررسی تطبیقی این قاعده در مسائل وصیت به حج، از آنجا که دارای ابتلای مکلفان و وجود آرای گوناگون است، لازم و ضروری به نظر می رسد. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی تحلیلی است و با ابزار کتابخانه ای انجام گرفته است. یافته های پژوهش: اگر وصیت کننده برای ادای حجّ واجب، سال، مبلغ و نماینده تعیین کند و مبلغ تعیین شده کافی نباشد، برای وجوب ادای حج می توان به قاعده المیسور تمسک جست؛ گویی وصیت برای دو چیز است: یکی حج و دیگری هزینه کردن مقدار تعیین شده. حال اگر هزینه مقدار معیّن متعذر شود، حج ساقط نمی شود و باید به جا آورده شود. همچنین اگر نایب خاص و غیر آن، نسبت به هزینه مشخص شده در حج مستحبی رغبتی نداشته باشد، مبلغ آن صرف کارهای خیر می شود. اگر نایب خاص، هزینه تعیین شده را نپذیرد، شخص دیگری برای ادای حج نایب گرفته می شود تا با مبلغ تعیین شده حج به جا آورد.

The Adaptations of the Juristic Principle of Feasibility (al-Qā'idatu al-Maysūr) in Testament for Performing Hajj

According to well-known jurists, the Juristic Principle of Feasibility ( al-Q ā 'idatu al-Mays ū r ) is valid for a combined task in which some of its components are excusable. According to this rule, if completing a task is difficult or impossible, it is required to do the maximum amount of it. Since this rule is questioned by the obligors and there are different viewpoints, a comparative analysis of the rule in issues regarding testament for performing Hajj appears to be important. The results of this library-based descriptive-analytical research reveal that: 1) If the testator specifies the year, the amount, and the agent for performing the obligatory Hajj but the amount specified is insufficient, al-Q ā 'idatu al- Maysūr makes the Hajj performance obligatory; it seems as if the testament is for two purposes: one is Hajj, and the other is spending a certain amount to perform it. Now, if the specified sum is not sufficient, the Hajj will not be canceled and must be performed. In addition, if the determined agent or others are not satisfied with the wages determined for the recommended Hajj, the money will be used for charity. 2) If the determined agent refuses to take the stipulated amount, another man will be appointed to perform Hajj with the determined money.

تبلیغات