یادداشت/ توسعه مهندسی بازار در ""عصر دیجیتالیسم
آرشیو
چکیده
متن
عصر دیجیتالیسم"، آشکارا پرده از واقعیتی برمیدارد که این روزها در برخورد با مدیران بویژه مدیرعاملان، مدیران بازاریابی و فروش و حتی اصحاب دانشگاهی بیشتر حس میکنم. "کاهش میزان مطالعه"، بخشی از ویژگیهایی است که برای "عصر دیجیتالیسم" برشمردهاند.
خردورزان فکور جهانی، واژهی "عصر دیجیتالیسم" را مبتکرانه به کار بردند تا بگویند افزایش "کانالهای تلویزیونی"، و تنوع هر چه بیشتر رسانهها، در آغاز موجب شعف و البته افزایش "حجم توجه" و "قدرت انتخاب" مخاطبان شد. اما اکنون با سرعتی غیرقابلباور، از "توجه مخاطبان" و طبعاً "قدرت انتخاب" آنان به شدت کاسته است.
"حوصله" و "شکیبایی" مخاطبان برای مطالعهی رسانههای مکتوب نظیر روزنامهها، مجلات، کتاب، و حتی بروشور و کاتالوگ کمصفحه، آنچنان اندک شده که باید از واژهی "کمیابی گوهر توجه" یاد کنیم.در این میان، "صنعت سرگرمی" با ابزارهای نافذ و شگفتانگیز و هوشرُبا بخوبی توانست "گوهر کمیاب توجه" مخاطبان را صید کند. گو آنکه در باور ژرفاندیشان ژرفبین، هم اکنون ظفرمندیهای فراوان صنعت سرگرمی در غرب با حضور"انبوه و پرازدحام سرگرمی" به دلزدگی و ملال میانجامد (انجامیده است).
با این نگاه، "توسعه مهندسی بازار" به عنوان یک "رسانهی مکتوب" پذیرفته که "عصر دیجیتالیسم" مدتها است آغاز شده و همچنان در کنار سایر شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعهی ایران، سهم سرانهی مطالعهی مدیران ایرانی را نشانه رفته است.
بدینرو، تنوع موضوعات با چاشنی سرگرمی در "توسعهمهندسیبازار" یک ضرورت بود با این توجه که بتوان "میزان توجه" را افزایش داد و سهم سرانهی مطالعه را برای مدیران بویژه مدیران بازاریابی و فروش ولو چند دقیقه افزود. تا رسیدن به درک دقیق از علاقهمندیها و سلیقههای مخاطبان خاص در عصر کنونی که اولویت نخست تمامی رسانهها است، به پیشنهادهای خوانندگان و اهالی بازاریابی نیازمندیم و مباهات میورزیم.با این توضیح، معرفی اجمالی این شمارهی نشریه تقدیم میشود.
سرمقاله: امید به آزادی بازارها در دولت تدبیر
دکتر مرتضی عمادزاده، اقتصاددان، عضو هیأتعلمی سازمان مدیریت صنعتی، سرمقالهی این شماره را تحریر کردند. "امید به آزادی بازارها در دولت تدبیر"، عنوان این سرمقاله است که در صفحهی روبهرو میخوانید. دکتر عمادزاده، استاد من، درهمین متن کوتاه، مؤلفههای فراوانی را به صورت موجز تشریح کرده است.
میزگرد توزیع + نشریهی توزیع
"چالشهای توزیع در ایران؛ راهکارها و توصیهها با تأکید بر آیندهنگری" عنوان میزگردی است که در دفتر نشریه برگزار شد. آقایان محمداسماعیل قدس، سیدمحمد مدرسنیا، ابوالقاسم حاجینظری، دکتر نیما یزدانشناس، دکتر علیرضا دولتمند، و خانم دکتر شادی گلچینفر حاضران این میزگرد بودند که در ترکیبی با حضور استادان بازار و استادان دانشگاه تشکیل شد.
"کتاب راهنمای مدیران در کانال توزیع" اثر اینجانب و همکارم امیرحسین سرفرازیان، از انتشارات بازاریابی، الهامبخش ما برای برپایی این میزگرد بود. امید که در آینده بتوانیماین میزگرد را به صورت اختصاصیتر در صنایع مشخصی برگزار کنیم.
برای تکمیل این میزگرد، و البته تحریک شرکتهای پخش و توزیع در ایران، نشریهای با عنوان "توزیع صنعتی" معرفی شد که بیش از 100 سال در دنیا قدمت دارد. معرفی این نشریه را در صفحهی 60 و 61 بخوانید.
گفتوگوها با 5 استاد برجستهی جهانی بازاریابی
"توسعهمهندسیبازار" بر این باور است که گفتوگو با بزرگان بازاریابی جهان یک فرصت مغتنم است. نخست آنکه آشنایی با بزرگان بازاریابی جهان مهیا میشود، دو دیگر آنکه خوانندگان در فاصلهی پرسش و پاسخ، احساس تنفس میکنند، از همه مهمتر آنکه در قالب یک مصاحبه، با افشرهی دیدگاه صاحبنظری برجسته آشنا میشوید که شما را از مطالعهی بسیاری از کتابهای او و همکارانش کم نیاز میکند. و این به نوعی صرفهجویی در وقت و هزینه است، آن هم برای مدیرانی که "تنگناهای وقت" دارند و کارتابلهای پر حجم از نامه و چک و مرخصی، فاکتور، و هزینههای بیمه و مالیات و...
خوشبختانه با افزایش گفتوگوها، بزرگان بازاریابی جهان به سرعت پاسخگوی پرسشهای ما هستند و این برای "توسعهمهندسیبازار" که گسترهی کشوری دارد، باعث افتخار است که بزرگان بازاریابی جهان نیز از کوشش اهالی بازاریابی در ایران آگاه شوند.
در این شماره، 5 گفتوگو میخوانید. نخستین آن از منابع خارجی است و 4 مورد دیگر مصاحبههایی است که بزرگان بازاریابی در مصاحبهی اختصاصی با مجلهی توسعه مهندسی بازار، به پرسشهای خاص ما پاسخ دادهاند.
1. دکتر دومینیک دیماتیا، مشاور اقتصادی، و روانپزشک
2. پروفسور جاگدیش شث، استاد بلامنازع جهان در بازاریابی صنعتیو سازمانی
3. پروفسور مایکل سولومون، استاد ممتاز جهان در "رفتار مصرفکننده"
4. پروفسور وندل بل، استاد برجستهی "آیندهپژوهی"
5. پروفسور پیتر استیدل، متخصص نوروبرندینگ
علاقهمندم این نوید را به خوانندگان بویژه مدیران بازاریابی و فروش بدهم که کتاب "رفتار مصرفکننده" اثر درخشان مایکل سولومون با ترجمهی همکار دانشگاهیام دکتر کامبیز حیدرزاده، در 800 صفحه از سوی انتشارات بازاریابی در شرف اخذ مجوز برای چاپ است.
آینده و تغییر در کسبوکارها (آموزشگاههای زبان در ایران + بستهبندی)
با دو عنوان برای آینده و تغییر در کسبوکارها در این شماره روبهرویید:
الف) آیندهی آموزشگاههای زبان در ایران: بقا یا نابودی
ب) آیندهی صنعت بستهبندی
سایر موضوعات + اخبار بازاریابی
"تبلیغات"، "بازاریابی حسی"، با بزرگان بازار و دانشگاه، 10 کمپین خلاق بازاریابی فیلم، 10 کمپین بازاریابی ویروسی، درسهایی که میتوان از فوتبال اسپانیا آموخت تا در کسبوکارها مدیران موفق پرورش داد، و"ایدههای احمقانه، کسبوکارهای پرسود"، عنوانهای دیگری است که به سهولت نشان میدهد داشتن ایده، حتی ایدههای احمقانه، تا چه حد میتواند کسبوکارها را جهانی سازد.
توفیق هر چه بیشتر مدیران ایرانی را در عصر دیجیتالیسم آرزومندم.
"سبز باشید"
خردورزان فکور جهانی، واژهی "عصر دیجیتالیسم" را مبتکرانه به کار بردند تا بگویند افزایش "کانالهای تلویزیونی"، و تنوع هر چه بیشتر رسانهها، در آغاز موجب شعف و البته افزایش "حجم توجه" و "قدرت انتخاب" مخاطبان شد. اما اکنون با سرعتی غیرقابلباور، از "توجه مخاطبان" و طبعاً "قدرت انتخاب" آنان به شدت کاسته است.
"حوصله" و "شکیبایی" مخاطبان برای مطالعهی رسانههای مکتوب نظیر روزنامهها، مجلات، کتاب، و حتی بروشور و کاتالوگ کمصفحه، آنچنان اندک شده که باید از واژهی "کمیابی گوهر توجه" یاد کنیم.در این میان، "صنعت سرگرمی" با ابزارهای نافذ و شگفتانگیز و هوشرُبا بخوبی توانست "گوهر کمیاب توجه" مخاطبان را صید کند. گو آنکه در باور ژرفاندیشان ژرفبین، هم اکنون ظفرمندیهای فراوان صنعت سرگرمی در غرب با حضور"انبوه و پرازدحام سرگرمی" به دلزدگی و ملال میانجامد (انجامیده است).
با این نگاه، "توسعه مهندسی بازار" به عنوان یک "رسانهی مکتوب" پذیرفته که "عصر دیجیتالیسم" مدتها است آغاز شده و همچنان در کنار سایر شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعهی ایران، سهم سرانهی مطالعهی مدیران ایرانی را نشانه رفته است.
بدینرو، تنوع موضوعات با چاشنی سرگرمی در "توسعهمهندسیبازار" یک ضرورت بود با این توجه که بتوان "میزان توجه" را افزایش داد و سهم سرانهی مطالعه را برای مدیران بویژه مدیران بازاریابی و فروش ولو چند دقیقه افزود. تا رسیدن به درک دقیق از علاقهمندیها و سلیقههای مخاطبان خاص در عصر کنونی که اولویت نخست تمامی رسانهها است، به پیشنهادهای خوانندگان و اهالی بازاریابی نیازمندیم و مباهات میورزیم.با این توضیح، معرفی اجمالی این شمارهی نشریه تقدیم میشود.
سرمقاله: امید به آزادی بازارها در دولت تدبیر
دکتر مرتضی عمادزاده، اقتصاددان، عضو هیأتعلمی سازمان مدیریت صنعتی، سرمقالهی این شماره را تحریر کردند. "امید به آزادی بازارها در دولت تدبیر"، عنوان این سرمقاله است که در صفحهی روبهرو میخوانید. دکتر عمادزاده، استاد من، درهمین متن کوتاه، مؤلفههای فراوانی را به صورت موجز تشریح کرده است.
میزگرد توزیع + نشریهی توزیع
"چالشهای توزیع در ایران؛ راهکارها و توصیهها با تأکید بر آیندهنگری" عنوان میزگردی است که در دفتر نشریه برگزار شد. آقایان محمداسماعیل قدس، سیدمحمد مدرسنیا، ابوالقاسم حاجینظری، دکتر نیما یزدانشناس، دکتر علیرضا دولتمند، و خانم دکتر شادی گلچینفر حاضران این میزگرد بودند که در ترکیبی با حضور استادان بازار و استادان دانشگاه تشکیل شد.
"کتاب راهنمای مدیران در کانال توزیع" اثر اینجانب و همکارم امیرحسین سرفرازیان، از انتشارات بازاریابی، الهامبخش ما برای برپایی این میزگرد بود. امید که در آینده بتوانیماین میزگرد را به صورت اختصاصیتر در صنایع مشخصی برگزار کنیم.
برای تکمیل این میزگرد، و البته تحریک شرکتهای پخش و توزیع در ایران، نشریهای با عنوان "توزیع صنعتی" معرفی شد که بیش از 100 سال در دنیا قدمت دارد. معرفی این نشریه را در صفحهی 60 و 61 بخوانید.
گفتوگوها با 5 استاد برجستهی جهانی بازاریابی
"توسعهمهندسیبازار" بر این باور است که گفتوگو با بزرگان بازاریابی جهان یک فرصت مغتنم است. نخست آنکه آشنایی با بزرگان بازاریابی جهان مهیا میشود، دو دیگر آنکه خوانندگان در فاصلهی پرسش و پاسخ، احساس تنفس میکنند، از همه مهمتر آنکه در قالب یک مصاحبه، با افشرهی دیدگاه صاحبنظری برجسته آشنا میشوید که شما را از مطالعهی بسیاری از کتابهای او و همکارانش کم نیاز میکند. و این به نوعی صرفهجویی در وقت و هزینه است، آن هم برای مدیرانی که "تنگناهای وقت" دارند و کارتابلهای پر حجم از نامه و چک و مرخصی، فاکتور، و هزینههای بیمه و مالیات و...
خوشبختانه با افزایش گفتوگوها، بزرگان بازاریابی جهان به سرعت پاسخگوی پرسشهای ما هستند و این برای "توسعهمهندسیبازار" که گسترهی کشوری دارد، باعث افتخار است که بزرگان بازاریابی جهان نیز از کوشش اهالی بازاریابی در ایران آگاه شوند.
در این شماره، 5 گفتوگو میخوانید. نخستین آن از منابع خارجی است و 4 مورد دیگر مصاحبههایی است که بزرگان بازاریابی در مصاحبهی اختصاصی با مجلهی توسعه مهندسی بازار، به پرسشهای خاص ما پاسخ دادهاند.
1. دکتر دومینیک دیماتیا، مشاور اقتصادی، و روانپزشک
2. پروفسور جاگدیش شث، استاد بلامنازع جهان در بازاریابی صنعتیو سازمانی
3. پروفسور مایکل سولومون، استاد ممتاز جهان در "رفتار مصرفکننده"
4. پروفسور وندل بل، استاد برجستهی "آیندهپژوهی"
5. پروفسور پیتر استیدل، متخصص نوروبرندینگ
علاقهمندم این نوید را به خوانندگان بویژه مدیران بازاریابی و فروش بدهم که کتاب "رفتار مصرفکننده" اثر درخشان مایکل سولومون با ترجمهی همکار دانشگاهیام دکتر کامبیز حیدرزاده، در 800 صفحه از سوی انتشارات بازاریابی در شرف اخذ مجوز برای چاپ است.
آینده و تغییر در کسبوکارها (آموزشگاههای زبان در ایران + بستهبندی)
با دو عنوان برای آینده و تغییر در کسبوکارها در این شماره روبهرویید:
الف) آیندهی آموزشگاههای زبان در ایران: بقا یا نابودی
ب) آیندهی صنعت بستهبندی
سایر موضوعات + اخبار بازاریابی
"تبلیغات"، "بازاریابی حسی"، با بزرگان بازار و دانشگاه، 10 کمپین خلاق بازاریابی فیلم، 10 کمپین بازاریابی ویروسی، درسهایی که میتوان از فوتبال اسپانیا آموخت تا در کسبوکارها مدیران موفق پرورش داد، و"ایدههای احمقانه، کسبوکارهای پرسود"، عنوانهای دیگری است که به سهولت نشان میدهد داشتن ایده، حتی ایدههای احمقانه، تا چه حد میتواند کسبوکارها را جهانی سازد.
توفیق هر چه بیشتر مدیران ایرانی را در عصر دیجیتالیسم آرزومندم.
"سبز باشید"