شاخص توسعه انسانى ـ اخلاقى کشورهاى سازمان کنفرانس اسلامى (OIC)
آرشیو
چکیده
متن
اشاره
به اعتقاد همه، مقیاس استاندارد توسعه انسانى و شاخص توسعه انسانى [HDI]، محتواى غنى مفهوم توسعه انسانى را به طور کامل در بر نمىگیرد و به مقیاس رضایت بخشترى نیاز است. این مقاله که بخش نخست آن در شماره پیشین به چاپ رسید، در صدد معرّفى شاخص توسعه انسانى اخلاقى [E-HDI] به صورت مفهوم جدیدى است که ابزارهاى نوى را براى مجسّم کردن تغییرات اجتماعى و توسعه براى همه کشورها بهویژه کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى معرفى مىکند. در پایان، مترجم نیز با نقد و بررسى مقاله، دیدگاههاى خود را ارائه کرده است.
شاخص توسعه انسانى ـ گنجاندن اخلاق
ما پنج بُعد به شاخص سه جنبهاى توسعه انسانى مىافزاییم. این ابعاد عبارتند از: توانمندسازى جنسیت [که در گزارشهاى توسعه انسانى محاسبه شد]؛ تخریب زیست محیطى [که با انتشار دىاکسید کربن سرانه انعکاس یافت]؛ آزادىهاى مدنى و سیاسى [که با شاخص آزادى منعکس شد]؛ ارزشهاى خانوادگى [که با شاخص ارزش خانوادگى تجسّم یافت]؛ و نفوذ مذهبى [که با شاخص دین مجسّم شد].
شاخصهاى پیشنهاد شده نه تنها همه جا توابع ارزشمندى هستند، بلکه دستاوردهاى توسعهاى نیز شمرده مىشوند. از نظر ساختارى، شاخص E-HDI متشکّل از سه قابلیت بنیادى بشرى است: عمر طولانى و زندگى سالم، دانش که از طریق آموزش به دست مىآید، و داشتن یک استاندارد شایسته از زندگى. این هسته غیر قابل تبدیل توسعه انسانى است.
شاخص E-HDI، این هسته را به دو مقوله تقسیم مىکند: اوّل مقولهاى مادّى است که به رضایت خاطر نیازهاى بشرى آن طور که در مقیاسهاى کمّى درآمد، آموزش و سلامت منعکس شده مربوط مىشود، و دوم، مقولهاى کیفى به معناىِ نفوذ مذهب، ارزشهاى خانوادگى، مشارکت، دموکراسى، آزادى و نگرانىهاى زیست محیطى است. دلیل منطقى جهت گنجاندن هر بُعد / شاخص جدید بررسى مىشود.
شاخص آزادى، [این شاخص جدید] الحاق مىشود تا بهرهمندى از آزادىهاى مدنى و سیاسى را که یک هدف عمومى است، بیان کند. این شاخص از شاخصهاى نرمالیزه آزادى هر کشور گلچین شده که در گزارش UNDP از توسعه انسانى اعراب [AHDR] در سال 2002 به منظور ایجاد شاخص توسعه انسانى بدیل [AHDI] نشان داده شد. این شاخص آزادى از برآورد «خانه آزادى» از وضعیت آزادىها در کشورها و مناطق جهان اقتباس شد.(3) این برآورد، شکل یک مقیاس عددى را مىگیرد که مقدار در دسترس بودن دامنه گستردهاى از حقوق و آزادىهاى سیاسى و مدنى را که در واقع مورد بهرهمندى قرار گرفته شد، اندازه مىگیرد.
انتشار سرانه دىاکسید کربن [بر حسب تُن] که به صورت جریمه تعریف شده، به صورت شاخص تخریب محیط زیست به کار گرفته مىشود. شاخصهاى تخریب محیط زیست دیگرى وجود دارند که امکان لحاظ داشتهاند؛ به طور مثال، نرخ متوسّط سالانه جنگل زدایى؛ امّا چون این شاخص در تمام مناطق دنیا به کار نمىرود [براى مثال، منطقه بیابانى]، و به سبب سهولت مقایسهاى جهانى، انتشار سرانه دىاکسید کربن به تنهایى، مقیاسى براى تخریب محیط زیست در نظر گرفته مىشود.
با ملاحظه اهمیّت فراوان ثبات خانواده جهت رفاه فردى و اجتماعى، نرخ طلاق و میانگین سنّ ازدواج اوّل، شاخصهاى اهمیّت نهاد ازدواج در جامعه معیّن تلقّى مىشوند. نرخ طلاق شاخصى منفى است؛ در حالى که میانگین سنّ ازدواج، شاخصى مثبت شمرده مىشود. دلیل منطقى و اساسى پشت این شاخص آن است که نرخ طلاق در جامعه معیّن، هر قدر بالاتر باشد، نهاد خانواده در آن جامعه، استحکام کمترى دارد، و هر قدر مردم در جامعه مشخّص زودتر ازدواج کنند، اهمیّت نهاد ازدواج براى آن جامعه بیشتر است.
همان طور که تاکنون بحث شد، اخلاق مذهبى، نقش مهمّى را در شکل گرفتن انسانها درون جامعه ایفا مىکند. تأثیر [نفوذ] جهانبینى، ارزشها و نهادهاى مذهبى، بر افراد و جامعه و به طور تغییرناپذیرى برفرایند توسعه، آشکار است. این نفوذ اساسى است و یک محیط تواناساز را مىآفریند که سبب رفاه انسانى به طور خاص، و توسعه به طور عام مىشود. این مطالعه به نفوذ مذهب در هر کشور بدین صورت نگاه مىکند که مذهب بر دولت، نظام قضایى و حقوقى، احزاب سیاسى و قانون اساسى هر کشور تأثیر مىگذارد؛ در نتیجه، متغیّرهاى پیشنهاد شده براى بررسى در شاخص E-HDI درون چارچوب مقاصد شریعت ملاحظه مىشوند. اصول پنجگانه مقاصد شریعت، براى در نظر ماندن، به صورت ذیل آورده مىشوند:
مقاصد شریعت شاخص پیشنهادى
حفظ جان شاخص امید زندگى
حفظ عقل شاخص آموزش
حفظ ثروت شاخص درآمد [که با نابرابرى توزیعى تعدیل شده]
حفظ نسل أ. شاخص ارزش خانوادگى ب. انتشار دىاکسید کربن، یک معیار تخریب زیست
حفظ دین شاخص دین
روششناسى
ما براى گنجاندن شاخصهاى ذیل در ترکیب شاخص E-HDI پیشنهاد مىکنیم:
(شاخص امید زندگى، شاخص آموزش، شاخص GDP، شاخص GEM (Gender Empowerment Measure)، انتشار دىاکسید کربن، شاخص آزادى، شاخص ارزش خانوادگى، شاخص دین).
محدودیتهاى آمارى، ما را وا مىدارد تا شاخص GEM را استثنا کنیم؛ چون آمارهاى قابل اعتمادى براى آن در دسترس نیست. در فقدان آمارهایى براى ضریب جینى جهت 57 کشور، از جمله 22 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامى، ما توانایى تعدیل شاخص GDP را براى توزیع نابرابرى نداریم. در فقدان دادههاى کافى براى نرخ طلاق و میانگین سنّ تجرّد افراد در معرض ازدواج،(4) نرخ بارورى باید به صورت نماینده، جهت ارزش خانوادگى کافى باشد. هنگامى که مناسبترین مقیاس به کلّى وجود ندارد، این شاخص، صورتى از ارزش خانوادگى را نشان مىدهد با این منطق که هر چه نرخ بارورى جامعهاى [= تعداد زاد و ولد هر زن] بالاتر باشد، اهمیّت ارزش خانوادگى در آن جامعه بیشتر است.
آمارها درباره عنوان آزادى نیز براى بعضى کشورها در دسترس نیست؛ به همین سبب براى آن کشورها از برآوردهاى عنوان آزادى کشورى با وضعیت مدنى و سیاسى مشابه به صورت شاخص نماینده استفاده مىکنیم [جزئیات را در ضمیمه 2 ببینید].
در کل، 46 کشور از 173 کشور به دلیل در اختیار نداشتن آمار در یک یا بیشتر از یکى از هفت شاخص در نظر گرفته شده، مجبور به حذف شدهاند [اسامى کشورهاى حذف شده را در ضمیمه یک ببینید]. به دیگر سخن، شاخص E-HDI بر 127 کشور مبتنى است که در وهله اوّل بر 52 کشور سازمان کنفرانس اسلامى تمرکز مىکند.
محاسبه شاخصهاى امید زندگى و آموزش
شاخصهاى امید زندگى و آموزش، مطابق آن چه در گزارش توسعه انسانى 2002 محاسبه شده، اختیار مىشوند. براى محاسبه این شاخصهاى مقدارى، مقادیر حدّاقل و حدّاکثر براى هر شاخص اساسى گزیده مىشوند. عملکرد اجرایى هر بُعد به صورت مقدار بین صفر و یک، با به کارگیرى فرمول ذیل بیان مىشود:
شاخص اندازهگیرى = مقدار حدّاکثر منهاى مقدار حدّاقل/مقدار واقعى منهاى مقدار مىنىمم (حدّاقل)
شاخص امید زندگى، دستیابى نسبى کشور به امید زندگى را اندازه مىگیرد در همان حال که شاخص آموزش، نیل نسبى کشور به هم سواد بزرگسالان و هم ثبت نام ناخالص دورههاى ترکیبى ابتدایى، راهنمایى و دبیرستان را مىسنجد.
براى شاخص آموزش، ابتدا شاخصى براى سواد بزرگسالان و شاخصى براى ثبتنام ناخالص ترکیبى محاسبه مىشوند؛ سپس این دو شاخص ترکیب مىیابند تا شاخص آموزش را ایجاد کنند، که دو سوم وزن براى سواد بزرگسالان و یک سوم وزن براى ثبت نام ناخالص ترکیبى در نظر گرفته مىشود.
ما، شاخص GDP را همان طور که در گزارش توسعه انسانى 2002 محاسبه شده اتّخاذ مىکنیم. شاخص GDP با استفاده از GDP سرانه تعدیل شده [بر حسب برابرى قدرت خرید دلار ایالات متّحده] محاسبه مىشود که درآمد را به صورت قائممقامى [= نماینده ـ پروکسى] براى همه ابعاد توسعه انسانى به جز آن چه در زندگى طولانى و سالم و در دانش منعکس شده، به کار مىگیرد. درآمد تعدیل مىشود؛ چون سطح قابل احترامى از توسعه انسانى را که به درآمد نامحدود نیاز ندارد بهدست مىدهد.
دادههاى انتشار دىاکسید کربن سرانه، از گزارش توسعه انسانى 2002 گزیده مىشود. این مقیاسى منفى است. هر چه این آمار بالاتر باشد، تخریب زیست محیطى براى کشور معیّن، بدتر است.
شاخص آزادى، همان طور که در گزارش توسعه انسانى اعراب 2002 (AHDR) استفاده شده، براى به کارگیرى در E-HDI اتّخاذ مىشود. ظرفیت حدّاکثر براى هر کشور استاندارد مىشود؛ همان طور که ظرفیت حدّاقل، استاندارد شده بود؛ در نتیجه، دستاورد هر کشور درباره عنوان آزادى با مقیاسى از صفر تا یک، نرمال مىشود که فقدان آزادىها و بهرهمندى کامل از آزادى را به ترتیب بیان مىکند.
همان طور که پیشتر بیان شد، این مطالعه، نرخ بارورى [= تعداد زاد و ولد هر زن] را به صورت شاخص نماینده ارزش خانوادگى ملاحظه مىکند. براى این که به نوعى با روش اتّخاذ شده به وسیله شاخص HDI، سازگارى داشته باشیم این ارزشهاى خانوادگى نرمالیزه مىشوند و کارایى در این بُعد به صورت مقدارى بین صفر و یک بیان مىشود. این شاخص براى هر کشور مبتنى بر فرمول ذیل محاسبه مىشود:
شاخص ارزش خانوادگى = مقدار حدّاکثر منهاى مقدار حدّاقل/نرخ واقعى بارورى منهاى مقدار حدّاقل
ارزش خانوادگى بالا با عدد یک بیان مىشود؛ در حالى که در طرف دیگر طیف، ارزش خانوادگى پایین با عدد صفر ذکر مىشود.
نفوذ مذهب در کشور با استفاده از نظام نمرهدهى ساده اندازهگیرى مىشود. نفوذ مذهب بر هر یک از سه عامل ذیل با مقیاس بین صفر تا چهار، نمرهدهى مىشود:
1. نمایانى مذهب یا مذاهب: حضور یک مذهب یا مذاهب در کشور، حضور یک مذهب غالب که در ایجاد آن کشور تأثیر دارد و علّت بقاى آن کشور است؛
2. نظام حقوقى: تأثیر (نفوذ) مذهب در قّوه قضائیه (دادگاههاى مدنى، جزایى و عالى)؛
3. دولت: نفوذ مذهب در دولت؛ حضور احزاب، یا گروههاى فشار سیاسى با انگیزههاى مذهبى و نفوذ مذهب در قانون اساسى آن کشور.
حدّاقل نمرههاى ممکن ترکیبى براى کشور، صفر است؛ در حالى که حدّاکثر نمره ممکن ترکیبى، دوازده است. میانگین سادهاى براى نمره کلّ هر کشور پیدا مىشود که نمره نهایىاش را بین صفر و چهار قرار مىدهد. تفسیر نمرهها طبق آن چه در ذیل مىآید است:
نمرهها نفوذ مذهب
بین صفر و یک پایین ـ دولت سکولار
بین یک و سه متوسّط
بین سه و چهار بالا
این هفت نماگر با استفاده از روشى انعطافپذیر ولى قوى درون E-HDI ترکیب مىشوند. روش استفاده شده قانون بوردا است.(5) این قانون روشى از نمرهدهى با نظم رتبهاى ارائه مىکند. این روش به هر یک از جایگزینها [= کشورها در این مورد] نقطهاى برابر با درجهاش در هر معیار رتبهبندى اعطا مىکند. معیارهایى که در این جا استفاده شدند، عبارتند از: نماگر امید زندگى، نماگر آموزش، نماگر GDP، انتشار دىاکسید کربن، نماگر آزادى، نماگر ارزش خانوادگى، و نماگر دین؛ سپس نمرههاى هر کشورى را جمع مىزنیم تا نمره کلّش بهدست آید. بعد نمره هر کشور را بر پایه نمرههاى کلّ آن کشورها رتبهبندى مىکنیم [= نتیجهگیرى از رتبهها]. این روش، سلسله کاملى از کشورها را با نماگرهاى به کار گرفته شده ایجاد مىکند و از این جهت، این سلسله، توابع رفاه اجتماعى معتبرى است.
تحلیل دادهها و یافتهها
چون فرض ما این بود که فقط 127 کشور از 173 کشورى که با HDI رتبهبندى مىشوند، در ساخت E-HDI لحاظ شوند، رتبه هر کشور در HDI با توالى یکسان در مقایسه با دیگر کشورها باید در E-HDI تبدیل و تغییر کند.
به دیگر سخن، رتبه HDI کشور در این مطالعه [که اخلاق را هم گنجانده است] لزوما با رتبهاش در گزارش توسعه انسانى تطبیق نمىکند. رتبه E-HDI کشور منفرد بر قانون رتبهبندى بوردا مبتنى است. براى هر دو رتبه HDI و E-HDI، مقدار بالاترى در رتبه، وضعیت توسعه انسانى بدترى را ارائه مىکند؛ [براى مثال، کشورى که در رتبه صدم است، وضعیت بدترى در مقایسه با کشورى که در رتبه هشتادم است، دارد].
همان طور که پیشتر خاطرنشان شد، صرفنظر از شاخص دین [که با بهکارگیرى روششناسى بیان شده پیشین آن را پدید آوردهایم]، به دادههاى مطرح در گزارشهاى توسعه انسانى و برخى منابع دیگر اعتماد کردهایم. گزارش شاخص E-HDI کشورها در جدول شماره 2 ارائه شده است. ستون اوّل، رتبه کشورها را بر اساس رتبه E-HDI ارائه مىکند؛ در حالى که ستون بعدى، کشورها را بر پایه رتبه HDI آنها فهرست مىکند. هفت ستون باقیمانده فهرست هر کشور را بر پایه رتبهشان در هر یک از اجزاى هفتگانه E-HDI عرضه مىکند.
رتبه E-HDI جمع نمرهها براى هر یک از هفت جزء است که از بهترین نمره 127 تا بدترین نمره 1 در هر یک از نماگرها مرتّب شد. با نمونهاى از 127 کشور [و هفت شاخص]، حدّاکثر نمره ممکن براى کاراترین کشور 639 است [رجوع کنید به جدول 3].
سوئد، رتبه اوّل E-HDI را احراز کرده است [در مقابل نروژ که حائز این رتبه در HDI است]. بىدرنگ پس از آن، کانادا، ایرلند و اتریش مىآیند. جداول 2، 3، A4 و B 4 آشکار مىکنند که بخش بزرگى از کشورهایى که در 25 درصد اوّل E-HDI رتبهبندى شدهاند، رتبه و نمره بالایى در نمرههاى آزادى(6) دارند. این کشورها همچنین رتبه و نمره بالایى در شاخص امید زندگى، شاخص آموزش و شاخص GDP دارند؛ امّا به سبب سرانه انتشار دىاکسید کربن و نرخ پایین بارورى [تعداد زاد و ولد هر زن] جریمه مىشوند. جدول B 4 نشان مىدهد که این مشاهدات در رتبهبندى HDI نیز صدق مىکند.(7)
شمارى از کشورها، رتبه بهترى را در E-HDI در قیاس با رتبهشان در HDI شاهد هستند؛ به طور مثال: پرتقال، مالتا و مراکش، رتبه 23، و 24 و 30 در HDI را دارند که به ترتیب با رتبههاى 11، 7 و 19 در رتبهبندى E-HDI آنها مقایسه مىشود.
از سوى دیگر، دیگر کشورها شاهد زوال آشکارى در رتبهبندى از HDI به E-HDI هستند؛ براى مثال، ژاپن، در رتبه 7 HDI به رتبه 31 E-HDI تنزّل مىیابد. دلیل این تنزل رتبه به انتشار دىاکسید کربن، شاخص ارزش خانوادگى و شاخص دین مربوط است.
مورد مناسب دیگر، بریتانیا است که رتبه 11 در HDI دارد و با تنزّلى در رتبه، به 20 در E-HDI مىرسد. مشاهده مىشود که بریتانیا ـ اگر چه در شاخص امید زندگى، شاخص آموزش و شاخص GDP رتبه بالایى دارد ـ به سبب انتشار دىاکسید کربن بالاىِ 2/9 تُنىاش، شاخص ارزش خانوادگى پایینش [که از نرخ بارورى پایین 6/1 زاد و ولد در هر زن این کشور نشأت گرفته] و شاخص دین نسبتا پایین 17/1 بریتانیا جریمه مىشود. به طور مشابه، هلند که رتبه 6 در HDI را دارد، در E-HDI رتبه 28 را دارد. انتشار دىاکسید کربن بالاى 5/10 تنى سرانه آن، نرخ بارورى پایین 5/1 زاد و ولد در هر زن، و شاخص دین خیلى پایین 63 درصد، بر رتبه E-HDI اثر مىگذارد.
کشورهایى که در پایین نردبان رتبه HDI رتبهبندى شدند، در E-HDI نیز به طور کامل در پایین هستند. این کشورها، شامل کشورهایى مانند گامبیا، Cote dIvoire، سیرالئون، گینه بیسائو، بورکینافاسو و چاد هستند. چین که رتبهاش در HDI 71 است، در E-HDI در رتبه 126 قرار دارد [= یکى مانده به آخر]. این تنزّل آشکار در رتبه، به رتبه ضعیفش در شاخص دین قابل اسناد است. در حقیقت، چین در این شاخص در جایگاه جمعیتى که رسما منکر خدا هستند رتبه آخر از همه را دارند. همچنین نمره آزادى چین به طور کامل پایین است و در رتبه 122 در رتبهبندى عنوان آزادى قرار دارد.
سودمند است تا ارتباط بین رتبه HDI، رتبه E-HDI و رتبهبندى مبتنى بر هر یک از هفت جزئش را دریابیم. به منظور بررسى ارتباط بنیادى آمارى آنها، به ضرایب همبستگى کامل نگاهى مىافکنیم. جدول ذیل ضریب همبستگى کامل را براى هر یک از شاخصها ارائه مىدهد.
ماتریس همبستگى کامل اجزاء E-HDI
کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى (OIC)
جدول A 5 و B 5 کشورهاى OIC را بر مبناى E-HDI رتبهبندى مىکند. از میان 52 عضو کشورهاى OIC، مالدیوز بالاى فهرست رتبهبندى E-HDI قرار دارد. بعدْ اردن، برونئى دارالسلام، الجزایر و عمان؛ در حالى که کویت و عربستان سعودى در این فهرست، به ترتیب در رتبه 6 و 7 هستند. با پیروى از HDI، برونئى دارالسلام، بحرین، کویت، امارات متحده عربى و قطر به ترتیب در رتبه 1 تا 5 قرار دارند. مشاهده مىشود که عربستان سعودى و برونئى دارالسلام شاهد تغییر معنادارى در رتبه بین رتبههاى HDI و E-HDI نیستند. این مورد، خاص است و جفت کشورهاى دیگر رتبهشان از HDIبه E-HDI یا بهبود مىیابد یا بدتر مىشود؛ بهطور مثال، مالدیوز که در رأس فهرست رتبهبندى E-HDI است، در رتبه 13 HDI قرار دارد. به طور مشابه، اردن که رتبه دوم E-HDI را دارا است، رتبه 21 HDI را دارد. براى هر دو کشور اخیر، این رتبه بهتر نه تنها مدیونبالایشان در شاخصهاى امید زندگى، آموزش و GDP است، بلکه همچنین به رتبههاى بالاى مساویشان در شاخص خانواده و سرانه پایین انتشار دىاکسید کربن قابل اسناد است.
موقعیت الجزایر در رتبه 4 E-HDI در مقابل 24 HDI آن مىتواند به طور مستقیم به شاخص خانوادگى بالایش قابل اسناد باشد [با فرض یک نرخ بارورى خیلى بالاى 2/7 در هر زن]. رتبه کومور از رتبه 32 HDI به رتبه 8 E-HDI ترقّى مىکند [که با امارات متحده عربى برابر است]. در این جا مشاهده مىکنیم که اگر چه کومور رتبهبندى متوسّطى را در شاخصهاى امید زندگى، آموزش و GDP دارد، انتشار آشکارا حدّاقل دىاکسید کربن 1 درصد تن سرانهاش و نرخ بالاى بارورى 5 زاد و ولد در هر زن کومورى جایگاهش را در E-HDI ارتقا مىدهد؛ به طور مثال، رتبه بهبود یافته پاکستان در (E-HDI)ِ 13 [در مقابل رتبه 33 HDI آن] به انتشار دىاکسید کربن پایینش [7 درصد تن سرانه]، شاخص بالاى دین [5/2] و نرخ بالاى بارورى [1/5 زاد و ولد در هر زن] قابل اسناد است.
در مقابل، دیگر کشورها شاهد بدتر شدن رتبهشان در حرکت از HDI به E-HDI هستند که شامل بحرین، قطر و امارات متّحده عربى با رتبههاى HDI 2، 5 و 4 مىشوند و رتبه E-HDI آنها به ترتیب به 11، 10 و 8 تنزّل کرده است. به رغم رتبه بالاى این کشورها در شاخصهاى امید زندگى، آموزش و GDP، آنها به سبب انتشار فوقالعاده بالاى دىاکسید کربن جریمه مىشوند.
در حقیقت، انتشار 9 درصد8 تنى سرانه دىاکسید کربن بالاترین رتبه در جهان است. پس از آن، امارات متّحده عربى و بحرین به ترتیب با 5/37 و 5/31 تن سرانه قرار دارند. نمرههاى پایین آزادى این سه کشور، عملکرد متوّسط آنها در شاخص ارزش خانوادگى [3/2 تا 3/3 زاد و ولد در هر زن] و عملکرد متوّسط آنها در شاخص دین، به تنزّل رتبهشان در E-HDI تداوم مىبخشند.
لیبى، مالزى، لبنان و آذربایجان به همین سرنوشت گرفتارند؛ یعنى رتبهشان در HDI از 7، 6، 10 و 16، به ترتیب، به رتبههاى 15، 14، 25 و 34 در رتبهبندى E-HDI تنزّل کرد. این کشورها مشخّصاتشان چنین است:
نمرههاى پایین آزادى، [لیبى نمره صفر آزادى را دارد]، شاخص به نسبت پایین دین [همه آنها کمتر از 2 دارند] و نرخ پایین بارورى [بین 5/1 تا 3/3 زاد و ولد در هر زن].
کشورهاى دیگرى که تقریبا رتبه مساوى خود را در هر دو شاخص HDI و E-HDI حفظ مىکنند، عبارتند از: ایران، برونئى دارالسلام، تونس، عربستان سعودى و ترکیه.
گامبیا به همراه ده کشور آخر دیگر در پایین پله نردبان رتبهبندى است. آن ده کشور عبارتند از: Cote dIvoire، سیرالئون، گینه بیسائو، بورکینافاسو، توگو، چاد، کامرون، نیجر و اوگاندا. مشّخصه عادى همه این کشورها، رتبه پایین آنها در همه شاخصها به جز شاخص ارزش خانوادگى و انتشار دىاکسید کربن است. این کشورها رتبه بالایى در شاخص ارزش خانوادگى دارند که مدیون نرخ خیلى بالاى باروریشان است [از جمله بالاترینها در جهان ـ بین 5/4 تا 8 زاد و ولد در هر زن] و انتشارى خیلى پایین در دىاکسید کربن دارند.
از تجزیه و تحلیل پیشین، نتیجه مىگیریم که کشورهاى عضو OIC به واقع عملکرد بسیار مؤثّرى در شاخصهاى مبتنى بر اخلاق افزوده شده به اجزاى HDI ارائه نمىدهند. اگر چه کشورهایى با کمترین تخریب زیست محیطى از جمله کشورهاى عضو OIC هستند، پنج کشور اوّل با بالاترین انتشار دىاکسید کربن نیز به طور برجستهاى میان کشورهاى عضو OIC نمایان هستند. رتبه عنوان آزادى براى کشورهاى عضو OIC عموما پایین است؛ در حالى که فقط 19 درصد، نمره متوّسطى بالاى 48 درصد دارند که نشان مىدهند سطح به طور عمده تیرهاى از حقوق مدنى و سیاسى در بیشتر این کشورها وجود دارد. درست همان طور که کشورهایى با بالاترین نرخهاى بارورى در جهان میان کشورهاى عضو OIC حاضر هستند، کشورهایى با پایینترین نرخهاى بارورى نیز میان آنها حضور دارند. سرانجام، فقط 2 کشور از اعضاى OIC مىتوانند به صورت کشورهایى که تأثیر بالایى از مذهب پذیرفتهاند، طبقهبندى مىشوند. بیشتر کشورهاى دیگر ذیل طبقهبندى نفوذ مذهبى متوسّط یا پایین سقوط کرده، در حالى که فقط 20 کشور از 52 کشور، شاخص دینى پیشین را دارند.
خلاصه، نتایج و پیشنهادها
این مطالعه، نقاط برجستهاى را از نگرشى جدید جستوجو کرده است که مىتواند به اندازهگیرى بهتر توسعه انسانى بینجامد؛ نگرشى که عامل مهم شدن اخلاق در توسعه مىشود. شاخص E-HDIدرون چارچوب مقاصد شریعت لحاظ شده که این چارچوب اساسا دغدغه ارتقاى رفاه انسانى را از طریق نفس، ثروت، نسل، عقل و دین دارد.
اگر چه این مطالعه براى آمیختن تعدادى از شاخصهاى مبتنى بر اخلاق با این شاخص [E-HDI] تنظیم شده، محدودیتهاى آمارى، حذف برخى از شاخصهاى پیشنهاد شده، یعنى، مقیاس نابرابرى جنسى، نابرابرى توزیع و ارزش خانوادگى را ضرور مىکند. ما بر این اعتقادیم که گنجاندن این شاخصها به ساخت شاخص مفیدتر و روشنترى کمک مىکنند. با وجود این، E-HDI محدود شده، گامى به سوى صراط مستقیم است. تفاوتهاى مهم در رتبهبندىهاى HDI و E-HDI دال بر این نکته هستند که E-HDI پیشرفتى در شاخصهاى موجود رفاه انسانى است. جزء به جزء، کشورهایى با انتشار بالاى دىاکسید کربن، مقیاسى از تخریب زیست محیطى، در رتبه سقوط مىکنند، به همان ترتیب نیز کشورهایى با نرخ بارورى پایین و شاخصهاى آزادى و دین پایین در رتبه سقوط مىکنند.
شاخص E-HDI روشن مىسازد که بیشتر کشورهاى جهان، کشورهاى سکولارى هستند که مذهب یا دین، نقش حدّاقلى در امور دولت ایفا مىکند. کشورهاى عضو OIC استثنا نیستند. اکثریت آنها در مقایسه با کشورهایى که تأثیر متوّسطى از لحاظ مذهبى پذیرفتهاند، پایینتر هستند.
نرخ بارورى [نماینده ما براى ارزش خانوادگى در این مطالعه] همبستگى بالا و منفى با شاخص GDP دارد. دلالت تلویحى این مطلب براى رفاه انسانى، باز بودن در به روى بحثهاى بیشتر است. همان طور که پیشتر بحث شد، این مطالعه ترجیح مىداد نرخ طلاق و میانگین سنّ تجرّد در ازدواج اوّل را به صورت تعیینکنندگان ارزش خانوادگى در جامعه، جزو شاخص E-HDI قرار مىدهد.
فقدان آزادىهاى مدنى و سیاسى به طور خیلى برجستهاى میان کشورهاى عضو OIC نمایان است. در تعدادى از این کشورها، فقدان دمکراسىِ مبتنى بر مشارکت، کثرتگرایى، تفکیک قوا، استقلال نظام قضایى، و انتخابات دورهاى آزاد و مشروع، مانعى براى فرایند توسعه پدید آورده است. این مطلب انکار دستاوردهاى بهدست آمده در زمینههاى اجتماعى، اقتصادى، تولیدى، سیاسى و فرهنگى نیست. با وجود این، دادن اولویت پایینى به دمکراسى به تصفیه مشارکت ضرور و وحدت لازم بین محفلهاى مدنى و سیاسى در این کشورها کمکى نکرده است.
پیشنهادهایى براى تحقیق بیشتر
یک کار براى تحقیق بیشتر، مىتواند ارتقاى کیفیت دادههاى موجود جهت قابل مقایسه کردن آنها از لحاظ بینالمللى و فعّال ساختن کسب آمارهاى مربوط باشد؛ به طور مثال، ما از انتشار دىاکسید کربن در این مطالعه به صورت مقیاسى از تخریب محیط زیست استفاده کردهایم؛ امّا این یگانه مقیاس این موضوع نیست. جنگلزدایى، بایر شدن، فرسایش خاک، نمکزدایى، رسوب کردن و کاهش عرضه آب، اشکال دیگر فرسودگى زیست محیطى است که دادههاى کافى براى آن وجود ندارد.
اگر هدف تشکیل شاخص توسعه انسانى اخلاقى این باشد که سطح انتخابهاى انسانى یا دستیابى به فرصتها را بسنجد، در آن هنگام مطلوب است مقیاس نابرابرى توزیعى را نه فقط با نماگر درآمدى ترکیب کنیم، بلکه همینطور پسندیده است که با دو بُعد اصلى دیگر توسعه، یعنى نماگرهاى امید زندگى و آموزش بیامیزیم. نابرابرى فقط موضوعى مربوط به درآمد نیست که البتّه نابرابرى درآمد بسیار ناراحت کننده است؛ بلکه همچنین موضوعى مربوط به آموزش و بهداشت (سلامت و تندرستى) است که نابرابرىها در این موارد شاید ناراحت کنندهتر به نظر برسند.
این مطالعه به مقدار عددى دادهها تکیه نکرده است؛ بلکه مقیاسى ترتیبى با استفاده از یک جمع کننده ترتیبى (قانون بوردا) اختیار کرده است. از این جهت، مشاهده خواهد شد که این مطالعه فقط رتبهبندى E-HDI کشورها را ارائه مىکند. گامى فراتر این است که عملاً شاخص توسعه انسانى اخلاقى را براى هر کشور محاسبه کنیم. این شاخص معنادارتر خواهد بود، هنگامى که دادهها در دسترس، قابل اعتماد و قابل مقایسه باشند. در آن موقعیت، همچنین معقول و ممکن خواهد بود تا طبقهبندىهایى براى هر جنبه ترسیم کنیم؛ یعنى چه چیزهایى مقادیر بالا، متوّسط یا پایین براى هر جنبه [از این شاخص] تعیین مىکند. در آن موقعیت، نه تنها رتبهبندى کشور در مقایسه با دیگران در دسترس خواهد بود؛ بلکه همچنین شاخص مطلق کشور در E-HDI معلوم خواهد شد.
حوزه دیگرى براى تحقیق آینده، کاوش درباره معناى دقیق برخى از این نماگرها است؛ به طور مثال، شاخص ارزش خانوادگى که ما در این مطالعه مقیّد هستیم از آن استفاده کنیم [= نرخ بارورى[ به طور مسلّم در جایگاه نماینده معتبر عمومى [جهانى] براى ارزش خانوادگى در بیشتر موارد ناقص است. به طور مشابه، براى دغدغههاى زیست محیطى، روشهاى متفاوتى براى کشورهاى ثروتمند و فقیر ممکن است اجرا شوند. براى کشورهاى ثروتمند، مشکلات از ثروت، و براى کشورهاى فقیر، از فقر نشأت مىگیرند. در حالى که کشورهاى پیشرفته با فرایند تولید هر چه بالاتر سرمایه ـ بر ممکن است محیط زیست را تخریب کنند، تقاضاى به سرعت رشد یافته کشور فقیر براى غذا و سوخت، و جمعیتهاى فقیران سبب جنگلزدایى، بایر شدن، فرسایش خاک، نمکزدایى، رسوب کردن و کاهش عرضه آب مىشوند. این مسأله وضعیت دشوارى به جاى مىگذارد. از این که کدام مقیاس تخریب زیست محیطى براى گنجانده شدن در E-HDI اتّخاذ شود که همه اشکال متفاوت فرسودگى زیست محیطى در کشورهاى غنى و فقیر را در بر گیرد. مقیاسهاى براى دین و ارزشهاى خانوادگى، آن اندازه وضعیت دشوار پدید نمىآورند.
نقد و بررسى
نقد به معناى عیب گرفتن نیست. معناى انتقاد، شیئى را در محک قرار دادن و به وسیله محک زدن به آن، سالم و ناسالم را تشخیص دادن است. انتقاد از یک مقاله معنایش این نیست که حتما معایب آن مقاله نمودار بشود؛ بلکه باید هر چه از معایب و محاسن داشته باشد آشکار شود. در این نوشته بر آنیم که نکات مثبت و منفى مقاله پیشین را با بضاعت اندک خود بررسى کرده تا در پرتو آن راه براى ساختن شاخص کاملتر و بهترى جهت توسعه انسانى ـ اخلاقى فراهم شود.
1. نکات مثبت
نکته برجسته این مقاله تلاش در جهت ابداع شاخصهایى است که چارچوبهاى اخلاقى را در توسعه انسانى وارد مىکند. قرار است E-HDI محور، و جایگزین HDI و GDP شود؛ امّا این که تا چه حدّ در این هدف توفیق داشته، به نظر خوانندگان محترم مقاله بستگى دارد؛ البتّه امیدوارم در پایان این بررسى همدلى و همفکرى بین ما و شما ایجاد شود.
نکته مهّم دیگر، توجّه به مفهوم جامع و نظاممند توسعه اسلامى است. در واقع، اجماعى که درباره ماهیت جامع توسعه بین اقتصاددانان توسعه در حال تدوین است، دیدگاه صاحبنظران را به مفاهیم چند بُعدى اسلامى توسعه و ارزشهاى اخلاقى مهم برابرى، آزادى و خودمختارى، عدالت، موازنه زیست محیطى جلب مىکند. هنگامى که مقاصد و اهداف شریعت، رفاه انسانها بر پایه حفظ دین، جان، عقل، نسل، و مال و ثروتشان باشد، طبیعى است که تضادى بین ارزشهاى اسلامى و ارزشهاى مورد نیاز جهت توسعه پدید نخواهد آمد.
افزودن پنج بعد HDI براى ساختن E-HDI و انتخاب مناسب آنها یکى دیگر از نکات مثبت است. توانمند سازى جنسیت، موازنه زیست محیطى، آزادىهاى مدنى و سیاسى، ارزشهاى خانوادگى، و نفوذ مذهبى، ابعاد پنجگانه مهمّى هستند که اسلام عزیز بر آن در سطح نظام اجتماعى تأکید دارد.
2. نکات منفى
جنبههایى از مقاله پیشین را که به نظر ما نادرست مىآید، در دو بخش نگرشها و شاخصها مطرح مىکنیم:
نگرشها: در ابتدا توجّه خوانندگان گرامى را به این مقدّمه جلب مىکنیم که در ارزیابى رفاه به طور سنّتى از دو نگرش اصلى استفاده مىشود: نگرش اوّل، «رفاهگرایى» نامیده شده که در عمل بر مقایسههاى «رفاه اقتصادى» تمرکز کرده، که آنها را به طور خلاصه «درآمد» یا GDP یا «استاندارد زندگى» مىنامند. این نگرش، پیوندهاى مستحکمى با نظریه سنّتى اقتصاد دارد، و به طور گستردهاى به وسیله اقتصاددانان استفاده مىشود، و سازمانهایى چون بانک جهانى، صندوق بینالمللى پول، و وزارتخانههاى اقتصادى کشورهاى توسعه یافته و کمتر توسعه یافته از آن بهره مىبرند. نگرش دوم، «غیر رفاهگرایى» نامیده شده که از لحاظ تاریخى، به طور عمده به وسیله دانشمندان علوم اجتماعى (به غیر از اقتصاددانان) در واکنش به نگرش اوّل ایجاد و تقویت شده است؛ البتّه اخیرا این نگرش از سوى اقتصاددانان و دیگران به طور فزایندهاى به صورت مکمّل دقیق و چند بُعدى براى نگرش سنّتى «استاندارد زندگى» پشتیبانى شده است. راهبرد نیازهاى اساسى، شاخص کالاهاى اوّلیه راولز، نگرش قابلیتى سن، و سرانجام، شاخص توسعه انسانى با همه تحوّلاتى که در آن پدید آمده، مصادیقى از نگرش «غیر رفاهگرایى» هستند. نگرشى که در مقاله پیشین حاکم است، چیست؟ آیا نگرش «غیر رفاهگرایى» یا غیر از آن است؟ ادّعاى نویسندگان محترم این است که اسلام با وارد کردن اخلاق، نگرش جدیدى را که تا کنون سابقه نداشته، آورده، و رفاه انسانها را نه فقط بر درآمد یا کالاهاى اولیه یا قابلیتها بلکه بر حفظ دین و جان و عقل و نسل و ثروت بنا نهاده است.
متأسّفانه هنگام بیان مفهوم اسلامى توسعه انسانى و مقایسه نگرش اسلامى توسعه با نگرش اتّخاذ شده در HDRS و برداشت سن از توسعه، تفاوتى بین آنها ملاحظه نمىکند. گویا چند بعدى بودن شاخصهاى ارائه شده در نگرش «غیر رفاهگرایى» جهت الحاق مفهوم اسلامى توسعه به آن کفایت مىکند؛ امّا واقعیت این است که تأثیر دین در یک نظام اجتماعى ـ فرهنگى آزاد و مستقل با تأثیر سکولاریسم در آن تفاوت بنیادى پدید مىآرود؛ به طور مثال، هدف نهایى نظام اجتماعى ـ فرهنگى اسلام «ایجاد عدالت» است که در برابر هدف نهایى نظام اجتماعى ـ فرهنگى سرمایهدارى قرار دارد که «ایجاد آزادى مطلق» است. همچنان که در نظام سرمایهدارى، تمام احکام و قوانین در جهت تحقّق «آزادى مطلق» سیر مىکنند و قوانین ناکارآمد براى به آن هدف نهایى، از طریق رأى اکثریت نسبى کنار گذاشته مىشوند، همینطور در نظام اجتماعى ـ فرهنگى اسلام، تمام احکام و قوانین باید در جهت تحقّق هدف نهایى یعنى «عدالت» سیر کند و همه مقرّرات ناعادلانه از طرق مشروع و قانونى و با رعایت آزادى مردم و بحث و گفتوگوى مسالمتآمیز (ارتباط صحیح) رد مىشوند (جهانیان، 1382، فصل پنجم)؛ بنابراین، بر خلاف نگرشهاى «رفاهگرایى» و «غیر رفاهگرایى» که بر سکولاریسم و آزادى مبتنى هستند، نگرش اسلامى به توسعه را مىتوان نگرشى «سیستمى» نامید که بر الاهیات رهایىبخش و متعهد و عدالت متوازن کننده نظام و حامى حقوق یکایک مردم مبتنى است. طبیعى است که در این نگرش، رابطه مردم با حکومت و نهادهاى قدرت و اصول حرکتى حاکم بر جنبشهاى مردمى که مطابق قاعده «انصاف» و اصل «حق، هم گرفتنى است و هم دادنى» با قواعد حاکم بر جوامع آزاد و سکولار مانند اصل «حق، فقط گرفتنى است» تفاوت دارد.
شاخصها: نویسندگان محترم مقاله پیشگفته، شاخص توسعه انسانى ـ اخلاقى E-HDI خود را از نظر ساختارى، داراى سه قابلیت بنیادى بشرى ارائه شده در شاخص توسعه انسانى HDI یعنى (عمر طولانى و زندگى سالم، دانش، داشتن استاندارد شایستهاى از زندگى) دانسته و آنها را هسته غیر قابل تبدیل توسعه انسانى اعلام مىکنند. E-HDI این هسته را به دو مقوله تقسیم مىکند: أ. مقوله مادّى، یعنى درآمد، آموزش و سلامت؛ ب. مقوله کیفى، یعنى نفوذ مذهب، ارزشهاى خانوادگى، مشارکت، دموکراسى، آزادى و نگرانىهاى زیست محیطى.
به دلیل مشکلات آمارى «توانمندسازى جنسیت» که از ابعاد افزودنى به HDI فرض شده و با مقیاس (Gender Empowerment Measure) GEM نشان داده شده، از شاخص E-HDI کنار گذاشته شد. براى حفظ جان (شاخص امید زندگى)، حفظ عقل (شاخص آموزش)، حفظ ثروت (شاخص درآمد تعدیل شده با نابرابرى توزیعى)، حفظ نسل (شاخصهاى ارزش خانوادگى و انتشار دىاکسید کربن)، و حفظ دین و ایمان (شاخص دین) اتّخاذ شده است، امّا نخستین پرسش این است که آزادىهاى مدنى و سیاسى در کدام یک از این مقاصد شریعت قرار مىگیرند. به نظر مىرسد که چون این مقاصد با نگاهى فردى به دین و اهداف آن ملاحظه شده است نمىتواند مقاصد اجتماعى دین را به طور کامل شامل شود و بدین ترتیب، مشارکت، آزادى، دمکراسى و آزادىهاى مدنى و سیاسى که در یک نظام مطرح مىشوند، در نظر گرفته نشدهاند. اگر اهداف شریعت با نگرشى سیستمى دیده شوند، این مشکلات کمتر پدید خواهند آمد (جهانیان، 1382، فصل پنجم).
پرسش دوم درباره شاخص تخریب محیط زیست است که به دلیل فقدان آمارهاى مربوط به جنگلزدایى، فرسایش خاک و ... به شاخص انتشار دىاکسید کربن به صورت شاخص جریمه بسنده شده است. آیا این شاخص جریمه کننده که به کشورى پیشرفته و با رشد پایدار ممکن است همان میزان نمره اعطا کند که به کشورى غیر صنعتى با سرزمینى خالى از جنگل، بیابانى، و با هزار و یک مشکل زیست محیطى (به جز انتشار گاز دى اکسید کربن، از باب سالبه بانتفاء موضوع) مىتواند مقیاس مناسب و در خورى براى شاخص انسانى اخلاقى E-HDI باشد؟
انتقادى که بیش از همه به ذهن خواننده مقاله پیشین خطور، و ارزشهاى فراوان نویسندگان محترم را در خلق این اثر خدشهدار مىکند، انتخاب «میزان زاد و ولد» به صورت شاخص ارزشهاى خانوادگى است. اگر فرض کنیم آمار مناسبى براى طلاق و ازدواج وجود نداشته باشد، این مسأله سبب اتّخاذ چنین اشتباهى نباید شود؛ زیرا جمعیّت فراوان فقیر بیسواد و بیمار و خانوادههاى گسترده با این ویژگىها که با مشکلات و ناهنجارىها و فسادها مواجه هستند، نه تنها مورد تأیید اسلام نیستند، بلکه اسلام، این وضع را به کفر نزدیکتر مىبیند تا به ایمان. همبستگى، عزّت اجتماعى و عواطف جمعى ممکن است با خانواده هستهاى هم در صورت ایجاد ساز و کارهاى مناسب دیگر پدید آید و شاید لزومى به وجود خانواده گسترده با تمام لوازم جامعه شناختىاش نباشد؛ به ویژه هنگامى که کشورهاى کمتر توسعه یافته را مىبینیم که از مهمترین معضلات اجتماعىشان رشد بیش از حدّ جمعیتشان است. به نظر مىرسد که حتّى اگر چارهاى از اتّخاذ مقیاس پیشین به صورت شاخص ارزش خانوادگى نباشد، باید با توجّه به وضعیت جمعیتى کشورهاى کمتر توسعه یافته فقط به خانوادههاى تا پنج نفره، نمرههاى خوب اعطا شود و پس از آن نمره منفى داد!
مشکل دیگرى که در انتخاب شاخصها رخ داده به شاخص دین و ایمان مربوط است. به رغم انتخاب به نسبت خوب سه عامل (نمایانى مذهب، نظام حقوقى و دولت)، این پرسش باقى مىماند که تفاوت دین دولتى و دین مردمى با چه عامل یا عواملى آشکار مىشود. آیا کشورى مانند عربستان با شاخصههاى نمایان نمازهاى جمعه و جماعات و دیگر مراسم عبادى با شکوه و نظام حقوقى کاملاً متأثّر از مذهب و دولتى با گروههاى فشار مذهبى نیرومند و قانون اساسى مبتنى بر شریعت که در مقابل دشمنان اسلام قدرت ابراز هویت مستقل ندارد و مردمش هم مراسم عبادى خشک و بدون اشک و بدون دعاهاى پرشور و معنا برگزار مىکنند، با کشورى همانند ایران هم ردیفند؟ به دیگر سخن، هر چند دو کشور از لحاظ سه عامل پیشگفته ممکن است رتبه یکسانى به دست آورند، آیا از لحاظ معنویت مراسم عبادى، داشتن هیأتها و انجمنهاى مذهبى مستقل مردمى، حضور عالمان دینى و روحانیان مستقل و آزاده و با معنویت، قانون اساسى مترقّى اسلامى، دولت مردمى متعهّد به ارزشهاى معنوى، و هویت عزّت آفرین اسلامى یکسان هستند؟ تعیین شاخصهایى براى هر یک از عوامل ذکر شده، مجال فراخ و کارشناسىهاى عمیقى را مىطلبد.
نکته پایانى، به شاخص آزادى مربوط است. در این بخش باید دقّت کرد تا خلط مبحث پیش نیاید. باید شاخصههاى عامى را بنا گذاشت که همه کشورها اعّم از لائیک و سکولار و غیر آن را محک زد؛ امّا اگر بخواهیم براى مثال با معیارهاى مذهبى صرف، کشورهاى غیر مذهبى یا ضدّ مذهبى را محک بزنیم، طبیعى است که نمره خوبى نخواهند گرفت. به همین ترتیب، اگر بخواهند با مقیاسهاى سکولاریسم، کشورهاى مذهبى به ویژه کشورهاى مسلمان را محک بزنند، به خصوص اگر ارزیابان و نمره دهندگان تحت تأثیر صلیبیان و دشمنان اسلام و به ویژه بازیچه بازیگران جنگ سرد و توپچىهاى تبلیغاتى شیطان بزرگ باشند، در آن صورت، مسلمانان، بدترین نمره را مىگیرند، و از میان آنها نیز کشورهایى که بیشترین تلاش را جهت حفظ هویت ملّى و دینى خود انجام مىدهند، نمره کمترى از کشورهاى بىتفاوت به مذهب مىگیرند؛ هر چند اینها، مشارکت سیاسى کمترى داشته باشند؛(8) بنابراین، اگر شاخص E-HDI بخواهد معیارهاى مناسبى براى آزادى ارائه کند، به نظر مىرسد که باید انسانى ـ اخلاقى برخورد کرد(9) و معیارهاى عامى را چون دمکراسى مبتنى بر مشارکت، تفکیک قوا، استقلال قّوه قضایى، انتخابات دورهاى آزاد و قانونى و ... طرح کرد و مبتنى بر آنها نمره داد.
________________________________________
1 Humayon. A. dar and saidat. F. otiti.
2 عضو هیأت علمى پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى.
3 خانه آزادى، سازمان امریکایى غیر انتفاعى است که ارزیابى سالانه وضعیت آزادىها را در کشورها و مناطق جهان از سالهاى 1972، 1973 منتشر مىکند.
4 درباره نرخ طلاق براى 85 کشور [شامل 20 کشور عضو OIC ] آمارى وجود ندارد. همینطور درباره میانگین سنّ تجرّد زنان در معرض ازدواج براى 79 کشور [شامل 21 کشور عضو OIC ] و میانگین سنّ تجرّد مردان در معرض ازدواج براى 85 کشور [شامل 28 کشور عضو OIC ] کمبود آمار وجود دارد.
5 تکنیکى که داراى سابقه است. رجوع کنید به گزارش توسعه انسانى اعراب [ AHDR 2002]؛ هیمنطور رجوع کنید به داسگوپتا (1993).
6 به جز مالدیوز که نماگر آزادى با نمره پایین یعنى 18 درصد دارد.
7 به جز سنگاپور، برونئى دارالسلام و بحرین که با نمرههاى پایین آزادى به ترتیب 33، 30 و 35 درصد هستند.
8 به طور مثال، ایران اسلامى با بیش از 20 سال قانون اساسى و انتخابات سراسرى، نمره 18 از شاخص آزادى مىگیرد؛ در حالى که اردن، بحرین، قطر، کویت، عمان به ترتیب نمرههاى 48، 35، 35، 25 مىگیرند (جدول A 5).
9 درباره سیستم نمره دهى سکولار مىتوان به سایت خانه آزادى (Feedom House) مراجعه کرد.