شباهتهاى بانکدارى اسلامى و بانکدارى اخلاقى
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
چکیده
بانکهاى اسلامى، خود را ارائه دهنده خدمات مالى اخلاقى مىشمرند؛ امّا شایستگىهاى اخلاقى موجود در چگونگى اداره عملیّات بانکى را تبیین نمىکنند. ادّله عقلا به بر منع ربا و... را ارائه نمىدهند و در سایتهاى اینترنتى، اطّلاعات بسیار محدودى تقدیم مىدارند. آنها موارد بسیارى را از بانکهاى اخلاقى رایج، از جمله بانک تعاونى انگلستان مىتوانند بیاموزند؛ گرچه آنها بر وحى وانیان بر ارزشهاى اجتماعى گذرا اکتفا دارند. بانک تعاونى بر نظریّات مشتریان، ایفاى نقش فعّال در جوامع محلّى، ایجاد اخوّت، جذب سرمایه، توسعه بانک اهتمام مىورزد و سیاست اخلاقى آن، حقوق بشر و عدم کمک به کشورهاى سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در بر مىگیرد و روشهاى آن در توزیع خدمات، سپردهگذارى و دریافت تسهیلات از طریق اداره پست خدمات بانکى تلفن و کامپیوترى، توزیع پول نقد و... آموزنده است. بانکهاى اسلامى چون الراجى، البرکه، تسهیل بانک و بانک معاملات بر انطباق عملیّات بر شریعت تأکید داشته و تسهیلات مالى آنها بر اساس مرابحه، مضاربه، اجاره، استضناع اکتنان، بیع سلم، قرضالحسنه و... است و براى افزایش نقش انترپرنیورها، تشخیص نیاز مشتریان، ارائه خدمات وسیعند، توسعه بنگاههاى کوچک... مىکوشند. آنها باید 5 مسأله را روشن کنند. اصول بانکدارى اخلاقى، روش تجارى منصفانه پشتیبانى مشتریان، اداره شرکت، و پرداخت زکات.
مقدمه
بانکهاى اسلامى، اغلب خود را ارائهدهندگان خدمات مالى اخلاقى وصف مىکنند؛ امّا به گونهاى صریح شرح نمىدهند که از این بیان، چه معنایى اراده مىشود. کلمه اخلاقى به صورت نشان استفاده مىشود و معادل با اسلامى است؛ امّا کوششى صورت نمىپذیرد که میان آنچه اخلاقى است و روشهاى خاص اداره معاملات مالى پیوند ایجاد کند. جاى تأسّف است که گویى بانکهاى اسلامى قرار است ابتدا پایگاههایى براى مشتریان خویش بنا نهند؛ سپس مجبور شوند که اربابرجوعهاى بالقوّه را متقاعد سازند که ارزش انتقال به آنها وجود دارد. براى بانکهاى اسلامى، رقابت بر سر قیمت چندان مهم نیست؛ بلکه مهم تأکید بر کیفیّت بىنظیر خدماتى است که ارائه مىدهند. این بدان معنا است که آنها باید باور شوند و بتوانند با توسّل به وجدان مشترى، وى را جذب کنند.
اهتمام اصلى بانکهاى اسلامى این است که روشهاى مالى آنها مطابق با قوانین شریعت باشد. داشتن رایزنان شرعى یا کمیتهاى از فقیهان مورد احترام که بتوانند فعّالیتهاى بانک را تأیید کنند، براى تضمین اعتبار و شهرت این نهاد ضرورت دارد؛ امّا بانکها در امر کسب اشتهار، اغلب بر جایگاه کسانى که قوانین بانکى را بر اساس شریعت تنظیم مىکنند، تأکید مىورزند، نه بر آموزههاى اخلاقى حاکم بر تأمین مالى اسلامى. کوشش اندکى وجود دارد که شایستگىهاى اخلاقى موجود در چگونگى اداره عملیّات بانکى را بهطور مستقیم براى ارباب رجوع تبیین کند. بانکهاى اسلامى مىتوانند ارباب رجوع را بهطور عمده به سبب عقاید مذهبى آنها و آرزویشان در تبلور آن عقاید، در معاملات مالى روزمرّه جذب کنند و چنین نیز مىکنند؛ امّا صرف این بیان که خدمات بانک مطابق با شریعت است، کافى نیست؛ بلکه باید به گونهاى نزدیکتر، با امور مشتریان خویش درگیر بوده، استدلال اخلاقى قانعکنندهاى براى شیوههاى کسب و کار خویش ارائه دهند.
با تغییر نیازها و خواستهاى جوامع، لازم است که به بصیرت و اعتقادات اربابرجوع توسّل جسته شود. بانکهاى اسلامى باید مشترىهاى خویش را درباره خدمات مالى ابداعى خود متقاعد سازند و ثابت کنند که خدمات آنها مطابق با شریعت و در عین حال با شرایط کسب و کار جدید مرتبط است. به دیگر سخن، براى بانکهاى اسلامى و دیگر ارائهدهندگان خدمات مالى اسلامى، نقشى آموزشى وجود دارد. رایزنان امور شرعى نباید نادیده انگاشته، و کم اعتبار شوند؛ بلکه نقش ایشان باید تقویت شود؛ زیرا مىتوانند شایستگىهاى تأمین مالى اسلامى را براى طیف گستردهترى از مشتریان آگاه و پرتوقّع تأکید کنند. این در اصطلاح اسلامى، اجتهاد یا به کارگیرى اصول مبنایى براى اوضاع و احوال متغیّر است. به دیگر سخن، کمیته یا رایزنان امور شرعى باید هنگام تنظیم مقرّرات با جریانهاى بازار نیز ارتباط داشته باشند و بیش از نقش واکنشى، نقش کنشى ایفا کنند.
سیاست اخلاقى بانک تعاونى
بدون شک موارد بسیارى وجود دارد که بانکهاى اسلامى مىتوانند از بانکهاى متعارف که خود را به تأمین مالى اخلاقى متعهّد ساختهاند، بیاموزند. بهطور مسلّم، تفاوتهاى بنیادین میان روشهاى اخلاقى برگرفته از آموزههاى دینى و روشهاى اخلاقى منطبق با اخلاق مادّىگرایى رایج وجود دارد. آنان که دست اندرکار تأمین مالى اسلامى هستند، آموزههاى اخلاقى خود را پایدار مىبینند؛ زیرا در نهایت، بر وحى مبتنى هستند؛ در حالى که آموزههاى اخلاقى برگرفته از ارزشهاى اجتماعى، ناگزیر گذرا و موقّتىترند. بهرغم این قید مهم، بررسى تجربههاى بانک اخلاقى برجسته غربى سودمند است.
از آنجا که بانک تعاونى، یگانه بانک جزئى (reqail) اخلاقى در انگلستان است، نگاه به عملیّات و سیاست آن سودمند خواهد بود. ارتباط ویژه آن با بحث ما، اشتهار آن در روش مالى اخلاقى و تعهّد آن در برابر مشتریان آگاه به اخلاق است؛ مشتریانى که به مسؤولیّتهاى اجتماعى گسترده خود بیش از نفع مادّى شخصى اذعان داشته، از آن ارضا مىشوند. بانک، پیشنهادهاى دارندگان سهام سرمایهگذارى (Stakeholder) را مىپذیرد و هدف آن، اشتراک مساعى سهامداران براى تضمین منافع بیشترین تعداد مشتریان محتمل است.
بانک در صدد است از طریق تعیین و تعریف اصول زیربنایى عملیّات تعاونى خویش، بر نام و تاریخ خود اتّکا کند. از جمله آنها، استقبال بانک از نظریّات و دغدغههاى مشریان خویش و تشویق کارکنان به ایفاى نقش فعّالى در زندگى جوامع محلّى خویش است. از آنجا که بانک در قلب سرزمینهاى صنعتى در شمال انگلیس پدید آمد، جایى که در آن به صورت بانک طبقه کارگر مشاهده مىشد، تأکیدش بر یکپارچگى محلّى و برابرى اجتماعى طبیعى به نظر مىرسد. ستاد مرکزى بانک همچون گذشته، «منچستر» خواهد بود؛ جایى که نهادهاى مالى، در مقایسه با مرکز بانکدارى بینالمللى مانند لندن، در تماس گستردهترى با جامعه محلّى هستند.
بانک درصدد است نزدیکى خود را با سازمانهایى که اخوّت میان کارگران، مشتریان، اعضاو کارفرمایان را گسترش مىدهد، ارتقا بخشد. بانک درگذشته، همچون حال، مدیریّت امور مالى بیشتر اتّحادیههاى تجارى را در اختیار داشت و شاخهاى از جامعه عمدهفروشى تعاونى بود که کالاها را میان تعاونىهاى مشترى محلّى در سراسر شمال انگلیس و اسکاتلند توزیع مىکرد.
از آنجا که اعضاى این جوامع تعاونى محلّى، مشتریان آنها هستند، اشاره به مشتریان و اعضا در بیانیه تبلیغى بانک درباره سیاست اخلاقى، از سنّتهاى تجارى گذشته اتّخاذ مىشود.
هدف بانک تعاونى، جذب سرمایهگذارى و ایجاد وجوه مازاد کافى براى تضمین این است که گسترش بانک در آینده به حدّ کافى تأمین مالى شود. گرچه بانک در جایگاه شرکت حقوقى عمومى، تجدید ساختار شد، نام آن در بازار سهام ذکر نمىشود و این بدین معنا است که از اساس، دغدغه افزایش تعداد سهامداران را ندارد. تنها سهامداران، CWS، مجتمعى از تعاونىهاى مشترى است که تاریخ آغاز آنها به «جامعه شرکاى منصف راکدال» باز مىگردد. این مجتمع را در 1844، 28 کارگر که مىخواستند ارزش خوبى در خریدهاى غذایى خود تضمین کنند، تأسیس کردند. بانک به صورت واحد وام و سپرده SWS در سال 1872 شکل گرفت و از سوى بانک انگلیس به صورت بانک مجاز در محدوده حقوق خود در 1947 به رسمیّت شناخته شد. بررسى حسابها براى خریدهاى خارج از سازمانهاى تعاونى در 1975 زمانى که بانک به مؤسسه تهاترى لندن (London Cleatring House) پیوست، رواج یافت.
بانک بهسبب رهبرى منحصر به فردش، در افزایش اختیارات سهامداران، آسیبپذیر نیست؛ چنانکه CWSعلاقهاى به کاهش سرمایهگذارىهایش ندارد. افزون بر این، دو سویه(2) کردن در نظر نیست و بانک، اکنون کمپانى بهشمار مىرود، نه جامعه دو سویه؛ امّا عدم ذکر نام شرکت در بازار سهام، کاستىهایى چون ناتوانى در افزایش سرمایه سهامداران از بازار را به همراه دارد. بانک جهت توسعه خود و افزایش سرمایهاش سهامهاى ممتاز را منتشر ساخت که اکنون در اختیار 1500 مؤسسه است. تأکید بسیارى بر فداکارى گروهى در بیانیه تبلیغى بانک تعاونى نهفته است. یکى از اهداف آموزش و تربیت کارکنان، افزایش تعهّد و افتخار در گروه است. این ویژگى گروهى، از چند جنبه قابل مقایسه با وفادارى به جامعه اسلامى است؛ گرچه هیچ بانک اسلامى، این را در بیانیّه تبلیغى خود ذکر نمىکند. بانک تعاونى در دعواى حقوقى خود براى آزادى مجتمع، بر اهمّیّت بىطرفى در همه موضوعات اجتماعى، سیاسى، نژادى و مذهبى تأکید دارد؛ گرچه از گذشته با جذب کارگر متّحد بوده است.
گسترش پایگاه مشترى بانکهاى تعاونى
سیاست اخلاقى بانک، ابتدا در 1992 براى جذب مشترىهاى جدید و ثروتمندتر در بیرون از طبقه کارگر که بانک از گذشته به آنها خدمت مىکرد، آغاز شد. گروه هدف، چپگرایان طبقات متوسّط مرکزى بودند که آگاهى اجتماعى و اهتمام به مسائل مورد دفاع رسانهاى رادیکال، همچون مسائل زیست محیطى، داشتند.
در آن زمان، بانک براى حفظ مشتریان خود، بررسى گستردهاى انجام داد تا واکنش آنها را در برابر سیاست اخلاقى پیشنهادى دریابد. بانک با بیش از 000/30 مشترى وارد گفتوگو شد. 84 درصد از آنانى که پاسخ گفتند، داشتن سیاست اخلاقى را اندیشهاى نیکو براى بانک برشمردند و فقط 5 درصد اعتقاد داشتند که علم اخلاق، ارتباطى با بانکدارى ندارد. 60 درصد از پاسخدهندگان، با همه مسائل سیاست اخلاقى موافق بودند و قید و شرط اصلى مشتریان درباره پیشنهاد بانک به قطع تأمین مالى کمپانىهاى تولید و توزیع تنباکو بود. سیاست اخلاقى، پنج ناحیه مهم را در بر مىگیرد: حقوق بشر، تسلیحات، امور تجارى و اخلاقى، تأثیر محیطى و رفاه حیوانات. بانک وعده مىدهد که به سازمانها یا رژیمهاى متعدّى به حقوق بشر یا دستاندرکار در تولید سلاح براى تجاوز به حقوق انسانها خدمات مالى ارائه ندهد. تولید سلاحهایى که به رژیمهاى سرکوبگر فروخته مىشوند، تأمین مالى نخواهد شد؛ ولى حمایت مالى سلاحهایى که به حکومتهاى دموکراتیک فروخته مىشوند، مجاز است. بانک جهت حفاظت از رفاه حیوانات، سازمانهاى دستاندرکار در آزمایش حیوانات، کشت و زرع محصولات کارخانهاى استثمارگرانه، ورزشهاى خونین یا تجارت خرد را تأمین مالى نمىکند. اینها را مىتوان معیارهاى اخلاقى منفى تلقّى کرد.
از جنبه مثبتتر، بانک کمپانىهایى را حمایت مىکند که به تجارت مجاز یا امور اجتماعى اشتغال دارند و این شامل مشتریان و عرضهکنندگانى مىشود که در خریدهاى اخلاقى از کشورهاى جهان سوم یا سازمانهاى شرکتکننده در اقتصاد اجتماعى انگلستان همچون مؤسّسات خیریه، موضعکنشى (Pro - active) اتّخاذ مىکنند. موضع زیست محیطى را نیز مىتوان به گونه مثبت تفسیر کرد؛ زیرا مشتریان تجارى را تشویق مىکنند که در تأثیر فعّالیتهایشان به محیط زیست موضعکنشى داشته باشند. برخى ممنوعیّتهاى منفى عبارتند از: ممانعت از شرکتهاى دستاندرکار تولید سوختهاى فسیلى که سبب باران اسیدى هستند، جلوگیرى از سازندگان مواد شیمیایى غیرطبیعى که به تخریب لایه اوزون مىانجامد و ممانعت از قطع غیر مجاز درختان جنگلى که به تخریب جنگلها منجر مىشود.
منتقدان مىتوانند استدلال کنند که این امور، دغدغههاى جهانى توسعه یافته است که کشورهاى فقیر نمىتوانند از عهده آن برآیند و دیگر اینکه تعداد بسیارى از این دغدغهها، بهگونهاى منفى بیان مىشوند و اینکه بانک فاقد سیاستهاى مثبت در مسائلى چون انرژى تجدیدشونده باد، دریا و آب یا تولید سازمان یافته مواد غذایى و دیگر مسائل مشابه است. انتقاد دیگر این است که بانک بیش از حد درگیر ترفندهایى چون کارت قروبتى صلح سبز یا کارتهاى صدقه است که آن را به اهداى فقط 25/1 پنس براى هر 100 پوند دریافت شده براى کارت وا مىدارد و این نشاندهنده حدّاقل سخاوت است؛ چرا که ارزش آن حتّى از جایزههاى air mile پایینتر است. با وجود این، بانک، یک سطح بالا و مستمر از تعهّدات را به مشتریان خود ایفا مىکند و آنانند که رأى مىدهند کدام یک از چهار مؤسّسه خیریه، نامزد دریافت اهدایى سالانه شود. همچنین پس از بررسىهاى آغازین سال 1991 ـ که بررسىهاى مهمّ 1994 و 1998 را در پى داشت، روشهاى مشورتى درباره سیاست اخلاقى وجود دارد. سیاست اخلاقى تا 1994 حمایتهاى بیشترى دریافت کرد و بیش از 80 درصد از پاسخدهندگان، موضع بانک در هر مسأله را تأیید کردند و این نشاندهنده 20 درصد بهبود از سال 1991 بوده است.
بانکهاى اسلامى نیز مىتوانند از روش بانک تعاونى در توزیع خدماتش درسهایى بیاموزند. در 1997 بانک تعاونى، موافقتنامهاى با اداره پست امضا کرد که خدمات بانکى از جمله سپردهگذارى و دریافت تسهیلات را در سراسر 18 هزار شاخه آن در انگلستان ارائه دهد. در این سال، بحثهایى میان دولت و بانکهاى جزئى(3) مهم درباره ارائه «Peoples Bank» از طریق خدمات خودکار در هر اداره پست صورت پذیرفت؛ امّا برخلاف طرح پیشنهادى که براى جانشین ساختن پرداخت حقوق بازنشستگى و مزایاى تأمین اجتماعى به صورت نقدى مىکوشد، طرح بانک تعاونى، هم اکنون در حال اجرا است.
بانک تعاونى همچنین خدمات بانکى تلفنى ارائه مىدهد و در 1999 خدمات بانک کامپیوترى smile را آغاز کرد. این اقدام بیش از 200 هزار مشترى را جذب کرد و این شاید به این دلیل بوده که براى سپردههاى پسانداز، نرخهاى بسیار رقابتى مىپردازد و نه به این دلیل که موضع اخلاقى اتّخاذ کرده است. بانک همچنین در طرح زنجیرهاى مشارکت دارد بدین معنا که مشترىهاى آن به 29 هزار توزیعکننده پول نقد در سراسر انگلستان دسترسى دارند.
انتشار آرمانهاى مالى اسلامى
بانکهاى اسلامى در سایتهاى اینترنتى و در تبلیغات خود بهطور عام، اطّلاعات بسیار محدودترى از بانکهاى تعاونى ارائه مىدهند. این اطلاعات، اغلب بهروز نیست و سایتهاى وب، اغلب مورد توجّه واقع نمىشوند؛ گرچه براى مبادله اطّلاعات با مشتریان احتمالى حال و آینده، حائز اهمّیّت بالقوّه هستند. بانکهاى اسلامى در بهترین حالت، آثار اینترنتى محدودى دارند. یافتن سایتهاى وب، اغلب سختتر است؛ زیرا از ماشینهاى جستجوگر استاندارد استفاده مىکنند و در داخل آنها تراکم گرافیکى، بسیار زیاد است؛ بدینسبب دسترس سریع، محدود به کسانى است که داراى کامپیوترهایى با پردازشگرهاى سریع و حافظه بسیار زیاد و جدیدترین ارتباطات از راه دور یا ارتباطات کابلى فیبرنورى هستند.
شرکت سرمایهگذارى و بانکدارى «الراجى» یکى از بهترین سایتهاى وب و یکى از بهترین طرحهاى تبلیغى در جامعه بانکدارى اسلامى را در اختیار دارد. این شرکت، شرحى از اصول بنیادین و مهمّ بانکدارى اسلامى را ارائه مىدهد که از جمله آنها، منع اعطاى وام به شرط بازده معیّن در آینده است؛ ولى دلیل عقلى این مسأله به حدّ کافى توضیح داده نشده است، و اینکه چرا مرابحه که بازده از پیش معیّن شده دریافت مىدارد، از سوى بیشتر فقیهان مسلمان، مشروع تلقّى مىشود. تبلیغات، شریعت را با پروژههاى توفیقآمیز و وامگیرندگان معتبر پیوند مىدهد؛ ولى این گمراهکننده است؛ زیرا گرچه اینها اهدافى تحسین برانگیزند، سوره یا احادیثى که این مسائل را یادآور شود، وجود ندارد. بانک بر ارزشهایى تأکید مىورزد که عملیّات خود را مبتنى بر آن، اداره مىکند و با اشاره به ارزشهاى اصیل، اصول والا و اعتماد مشتریان، با صراح یادآور مىشود که روند بانک جستوجو براى پاداشهاى عالى از طریق صراط مستقیم است.
گرچه محققان مستقل بررسىهایى درباره مشتریان الراجى انجام دادهاند، خودِ سازمان، روشهاى مشورتىانتظام یافتهاى با مشتریان خود به شیوهاى مشابه بانک تعاونى، انجام نداده است. این، به صدها هزار مشترى اشاره دارد که اختیار تام براى انجام عملیّات بانک همسو با اصول شریعت دادهاند؛ امّا تأکید بر تأیید از سوى هیأت شرعى وجود دارد. نام اعضاى هیأت، فهرست و حکم آنها بهطور مختصر توضیح داده مىشود. آیات ربا در شبکه اینترنتى الراجى به عربى و انگلیسى به نمایش گذاشته مىشود و اگرچه ربا بهدرستى معادل با interestو usury است، ارتباط میان این دو بررسى نمىشود. توضیح دیدگاههاى هیأت شریعت درباره این موضوعات و تفصیل بیشتر شایستگىهاى ابزار مالى اسلامى سودمند است.
مدیر کلّ بانک، عبداللّه سلیمان الراجى، جایزه سالِ بانکدارى اسلامى در 1998 را دریافت کرد. این بهطور عمده بهسبب کوششهاى او است که بانک، سوددهترین بانک در عربستان و دومین و بزرگترین بانک از حیث دارایى شد؛ امّا بهبود و حقیقت، روند مستمر است و بهرغم دستاوردهاى بانک، چیزهاى بسیارى است که از روشهاى اخلاقى بینالمللى در زمینه بانکدارى مىتوان آموخت.
شرکت توسعه و سرمایهگذارى البرکه
این شرکت در جایگاه یکى از سازمانهاى مالى اسلامى بینالمللى مهم، بیان روشنى از فلسفه و رسالت عملیّات خود را ارائه مىدهد. شرکت، فلسفه اصلى خود را تطبیق کامل سرمایه با اصول شریعت، استخدام آن در جهت اهداف توفیقآمیز اجتماعى و اقتصادى، افزایش برادرى و یکپارچگى و کاهش اتّکا بر تأمین مالى به طریق قرض (hinance debt) برمىشمارد. البرکه از طریق 43 شعبه در 29 کشور از مشکلات ناشى از فتاواى متنوّع اعضاى هیأت شرعى بهخوبى آگاه مىشود؛ بدین سبب، هیأت متّحدى براى امور شرعى ایجاد کرده که قوانین آن در همه نهادهاى داخل گروه البرکه اجرا مىشود. این هیأت با آکادمى فقه در جدّه که بسیارى از مسلمانان آن را معتبرترین مجموعه دانشمندان علوم شرعى در جهان اسلام مىدانند، در ارتباط است. بیانیه مربوط به فلسفه البرکه که ایجاز آن تحسینآور است، شاید بتواند سخن بیشترى درباره ارزشهاى سازمان بیان کند و اصولى را که سازمان بر مبناى آن عمل مىکند کاملتر توضیح دهد. اهداف بلند مدّت و کوتاه مدّت، درباره چگونگى سازماندهى و اداره امور اسلامى یا مادّى سازمان است؛ البتّه تفصیلى درباره فلسفه اصلى یا توضیحى درباره تحقّق عملى آن از طریق ابزارها و شیوههاى پیشنهادى بانک وجود ندارد. آنچه وانمود مىشود، بسیار زیاد است، اشارهاى به تعهّدات در برابر ارباب رجوع یا جامعه گستردهتر مشتریان احتمالى در بازارهایى که بانک فعّالیت دارد نیست.
این بیان براى شعبههاى البرکه که از استقلال قابل ملاحظهاى برخوردارند نیز صادق است. دفتر لندن رسالت خود را سرمایهگذارى سرمایه و منابع به شیوهاى اسلامى و به منظور نیل به بالاترین سود سازگار با ریسک قابل قبول برمىشمرد. قسمت آخر این بیان براى هرنهاد مالى تجارى صادق است؛ ولى قسمت اوّل، توضیح بیشترى مىطلبد. بانک اسلامى اردن، یکى از موفّقترین شعبههاى گروه البرکه، در بیان رسالت خود رویکرد کماهمّیّت مشابهى را آشکار مىسازد و به انطباق عملیّات بانک بر شریعت و اقتصاد مبتنى بر دیدگاه منحصر بهفرد از نقش پول در جامعه اشاره مىکند. این بانک با 500 هزار حساب، 1336 کارمند و 49 شعبه، جایگاه مناسبى در بانکدارى اردن یافته است و مىتواند بیش از پیش مشتریان بالقوّه را به ارزشهاى عملیّات خود واقف سازد.
شمیل بانک یا بانک اسلامى فیصل در بحرین یک صفحه وب جدید براى ارائه تصویر جدید خود دارد. این بانک تحت کنترل «دارالمعالالاسلامى تراست» است و 53 درصد از سهم سرمایه آن را در تملّک دارد. این بانک سخن فراوانى درباره اولویّتهاى اخلاقى خود نمىگوید؛ امّا بر پیروى نزدیک از شریعت در همه عملیّاتش تأکید مىورزد و عملکرد هیأت نظارت شرعى را با مقدارى تفصیل شرح مىدهد. مدیریّت براى عملیّات و فعّالیتهاى جدید ابتدا باید تأیید هیأت را اخذ کند، آنگاه چگونگى اجراى آنها در عمل را با هیأت ابراز دارد و یکى از اعضاى هیأت، نظارتهاى میدانى عملیّات بانک را برعهده مىگیرد و دستکم یکى از اعضاى تیم حسابرسى داخلى باید با شریعت آشنا باشد. شفّافسازى سیاستها و روشها مورد استقبال این بانک است؛ گرچه دیگر بانکهاى اسلامى، جزئیّات بیشترى درباره خدمات خود و چگونگى انطباق آنها با شرع ارائه مىکنند.
از جمله دیگر بانکهاى اسلامى در خلیجفارس که بهترین اصول تبلیغى را در اختیار دارند، خانه مالى کویت و بانک اسلامى ABCدر بحرین هستند. خانه مالى کویت که 20 درصد از بازار سپردهگذارى محلى را در اختیار دارد، تأکید مىکند که نهاد مالى بدون بهره است که رقابت موفّقى با رقیبان خود که به سپردهها بهره مىپردازند، داشته است. این بانک جزئیّاتى از تسهیلات مالى اصلى خود، مرابحه، مضاربه، اجاره و استصناع ارائه مىدهد. بانک اسلامى ABCجزئیّات بیشترى درباره خدمات خود ارائه مىدهد که افزون بر مضاربه، اجاره و استصناع، اجاره و اکتنان را نیز شامل مىشود که به اربابرجوع، اجاره مىدهد که کالاى اجارهاى Leased goodرا به قیمت از پیش تعیین شده بخرد. دیگر خدمات مالى اسلامى ABC، بیع سلم، قرضالحسنه در مقابل پرداخت معوّقه و اوراق سنداتالمقارضه است که دارنده را شایسته سهمى از سود به جاى نرخ معیّن بهره مىکند. نظامهاى متفاوت حروفنویسى که براى خدمات مالى اسلامى استفاده مىشود، ممکن است تا حدّى موجب سردرگمى شود و براى همه بانکهاى خلیج که زبان عربى زبان مشترک آنها است، بهتر است که وحدت روش داشته باشند. هم خانه مالى کویت و هم بانک اسلامى ABCجزئیات کاملى از اعضاى کمیتهاى شرعى، و فهرستى از مدیران ارشد ارائه مىدهند.
بانک معاملات (بانک جزئى(4) و تجارى اسلامى اندونزى) بیانیه تبلیغى روشن و قابل ستایشى دارد. این بانک مىکوشد تا نقش اینترپرنیورها(5) و مردم مسلمان در اقتصاد ملّى را افزایش دهد و ارزش اقتصادى خود براى سهامداران را به حداکثر رساند و این در حالى است که مسؤولیّتهاى اجتماعى خود را در جهت آموزههاى شریعت مىداند. این تأکید بر مسؤولیّت اجتماعى، منعکسکننده اهداف نهادهاى اخلاقى چون بانک تعاونى است. این بانک همچنین براى تشخیص نیازهاى مشتریان و ارائه دامنه گستردهاى از خدمات و تولیدات مىکوشد و در عین حال، بر ارتقاى تشکیلات، خدماترسانى و توسعه بنگاههاى کوچک و متوسّط تأکید دارد؛ بنابراین، سیاست بانک درباره اینکه بازارش در کجا قرار دارد و به چه کسانى مىخواهد خدمت کند، روشن است.
براى ایجاد شفّافیّت، نام وزیرانى که در بنیانگذارى بانک دخالت داشتند و نام مؤسّسان اصلى بانک که در زمره آنان بسیارى از انترپرنیورهاى مسلمان و مشهور اندونزى قرار دارند، فهرست مىشود. انجمن روشنفکران مسلمان نیز کمک مهمّى به بانک مىدهد و به ب. ج. حبیبى که نقش مهمّى در بازگرداندن دموکراسى به اندونزى و نجات اقتصاد از بحران آسیا ایفا کرده، اشاره مىشود. این بانک همانند بانک تعاونى، احترام خاصّ براى منافع کارمندان خویش که آنها را مجرّب و متعهّد به آموزههاى اسلام برمىشمارد، قائل است. بانک متعهّد به فراهمآوردن فرصتهایى براى عبادات و امور شخصى است.
بهبود در ارتباطات، اداره و مشارکت
گرچه بانکهاى اسلامى و نهادهاى اخلاقى غربى، همانند بانک تعاونى، ارزشها و آرمانىهاى متفاوتى دارند و در محیطهاى متفاوتى عمل مىکنند، هر یک درسهاى بیشمارى را هر یک از تجربه دیگرى مىتواند بیاموزد. شایسته است که بانکهاى اسلامى پنج مسأله ذیل را روشن کنند.
1. اصول بانکدارى اخلاقى و قانون شرعى
قانون شریعت در فضاى مالى، اساسا با عدالت اقتصادى مرتبط است. لازم است که کمک روشها و خدمات هر بانک به نظام مالى عادلانهتر، به گونهاى روشنتر و کاملتر تبیین شود؛ البتّه بروشورهاى بانک تعاونى در این زمینه کفایت نمىکنند؛ ولى بیانیه سیاست اخلاقى آن، الگوى مناسبى براى بیرون بانکهاى اسلامى ارائه مىدهد.
2. روشهاى تجارى منصفانه و مرابحه
بانکهاى اسلامى همچنان با شدّت درگیر تأمین مالى تجارى از طریق مرابحه و دیگر نهادهاى مالى اسلامى هستند؛ ولى به ندرت به رویدادهاى تجارى منصفانه اشارهاى دارند. دستور کار تجارت منصفانه نهادهاى اخلاقى همچون بانک تعاونى، کمک به سازمانهایى همچون Trade craft را که قیمتهاى بالاترى براى تولیدکنندگان جهان سوم ترویج مىکند را شامل مىشود. بانک توسعه اسلامى تأثیر فراوانى در ارتقاى تجارت جهان سوم دارد؛ ولى بسیارى از بانکهاى تجارى اسلامى در کشورهاى در حال توسعه در عمل بهطور عمده درگیر تأمین مالى واردات از کشورهاى صنعتى توسعه یافتهاند و نه تأمین مالى صادرات. مرابحه، ابزار جانشین و فرعى براى تأمین مالى است؛ امّا براى امورى که بهطور اخلاق مورد اهتمامند، اهداف نیز مهمّ است.
3. پشتیبانى مشتریان از جامعه اسلامى
بانک تعاونى، متعهّد به روشهاى مشورتى بسیار سازماندهى شده با مشتریان است تا دیدگاههاى آنها را درباره مسائل اخلاقى بهدست آورد؛ ولى بانکهاى اسلامى، باورها و آرمانهاى ارزشى مشتریان خود را مسلّم مىپندارند. با وجود این، در جایى که مشتریان آنها مسلمانان متعهّد هستند مىتوانند به توسعه و حمایت از محصولات و خدمات جدید و اهداف فراگیر بانکهاى اسلامى کمک بسیارى ارائه دهند.
4. مسائل اداره شرکت و مشاوران شریعت
بانک تعاونى مىتواند درباره تکالیف خود در برابر سهامداران ممتاز و اهداف یگانه سهامدار خود CWS، در برابر بانک، صریحتر باشد. همچنین در حالى که بسیارى از بانکهاى اسلامى به گونهاى شایسته و قابل تحسین، درباره اینکه مشاوران شریعت چه کسانى هستند و چه نقشى ایفا مىکنند، شفّاف هستند؛ ولى اطلاعات بسیار کمترى درباره اهداف سهامداران اصلیشان ارائه مىکنند.
5. کارتهاى بدهى قرابتى (Affinity debitcards) ابزارى براى زکات
برخى منتقدان عقیده دارند که کارتهاى قرابتى بانک تعاونى، ترفندى بازارى است که فقط بازده اندکى براى صدقات مىپردازد و امّا براى بانکهاى اسلامى که طرحهاى مشابهى را اجرا مىکنند، آزادى عمل وجود دارد که امید است بر مبناى سخاوتمندانهترى باشد. زکات، مالیات بر ثروت است، نه مخارج؛ امّا درآمد کارت قرابتى که بانکها از سوى دارندگان کارت براى صدقات مىپردازند مىتواند بخشى از زکات شخصى (لحاظ) محاسبه شود.
پىنوشتها
________________________________________
1. استاد دانشگاه دورهم انگلستان.
2. de mutualisation.
3. reeail banks.
4. retail.
5. مدیران خلاق و کارپرداز.
بانکهاى اسلامى، خود را ارائه دهنده خدمات مالى اخلاقى مىشمرند؛ امّا شایستگىهاى اخلاقى موجود در چگونگى اداره عملیّات بانکى را تبیین نمىکنند. ادّله عقلا به بر منع ربا و... را ارائه نمىدهند و در سایتهاى اینترنتى، اطّلاعات بسیار محدودى تقدیم مىدارند. آنها موارد بسیارى را از بانکهاى اخلاقى رایج، از جمله بانک تعاونى انگلستان مىتوانند بیاموزند؛ گرچه آنها بر وحى وانیان بر ارزشهاى اجتماعى گذرا اکتفا دارند. بانک تعاونى بر نظریّات مشتریان، ایفاى نقش فعّال در جوامع محلّى، ایجاد اخوّت، جذب سرمایه، توسعه بانک اهتمام مىورزد و سیاست اخلاقى آن، حقوق بشر و عدم کمک به کشورهاى سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در بر مىگیرد و روشهاى آن در توزیع خدمات، سپردهگذارى و دریافت تسهیلات از طریق اداره پست خدمات بانکى تلفن و کامپیوترى، توزیع پول نقد و... آموزنده است. بانکهاى اسلامى چون الراجى، البرکه، تسهیل بانک و بانک معاملات بر انطباق عملیّات بر شریعت تأکید داشته و تسهیلات مالى آنها بر اساس مرابحه، مضاربه، اجاره، استضناع اکتنان، بیع سلم، قرضالحسنه و... است و براى افزایش نقش انترپرنیورها، تشخیص نیاز مشتریان، ارائه خدمات وسیعند، توسعه بنگاههاى کوچک... مىکوشند. آنها باید 5 مسأله را روشن کنند. اصول بانکدارى اخلاقى، روش تجارى منصفانه پشتیبانى مشتریان، اداره شرکت، و پرداخت زکات.
مقدمه
بانکهاى اسلامى، اغلب خود را ارائهدهندگان خدمات مالى اخلاقى وصف مىکنند؛ امّا به گونهاى صریح شرح نمىدهند که از این بیان، چه معنایى اراده مىشود. کلمه اخلاقى به صورت نشان استفاده مىشود و معادل با اسلامى است؛ امّا کوششى صورت نمىپذیرد که میان آنچه اخلاقى است و روشهاى خاص اداره معاملات مالى پیوند ایجاد کند. جاى تأسّف است که گویى بانکهاى اسلامى قرار است ابتدا پایگاههایى براى مشتریان خویش بنا نهند؛ سپس مجبور شوند که اربابرجوعهاى بالقوّه را متقاعد سازند که ارزش انتقال به آنها وجود دارد. براى بانکهاى اسلامى، رقابت بر سر قیمت چندان مهم نیست؛ بلکه مهم تأکید بر کیفیّت بىنظیر خدماتى است که ارائه مىدهند. این بدان معنا است که آنها باید باور شوند و بتوانند با توسّل به وجدان مشترى، وى را جذب کنند.
اهتمام اصلى بانکهاى اسلامى این است که روشهاى مالى آنها مطابق با قوانین شریعت باشد. داشتن رایزنان شرعى یا کمیتهاى از فقیهان مورد احترام که بتوانند فعّالیتهاى بانک را تأیید کنند، براى تضمین اعتبار و شهرت این نهاد ضرورت دارد؛ امّا بانکها در امر کسب اشتهار، اغلب بر جایگاه کسانى که قوانین بانکى را بر اساس شریعت تنظیم مىکنند، تأکید مىورزند، نه بر آموزههاى اخلاقى حاکم بر تأمین مالى اسلامى. کوشش اندکى وجود دارد که شایستگىهاى اخلاقى موجود در چگونگى اداره عملیّات بانکى را بهطور مستقیم براى ارباب رجوع تبیین کند. بانکهاى اسلامى مىتوانند ارباب رجوع را بهطور عمده به سبب عقاید مذهبى آنها و آرزویشان در تبلور آن عقاید، در معاملات مالى روزمرّه جذب کنند و چنین نیز مىکنند؛ امّا صرف این بیان که خدمات بانک مطابق با شریعت است، کافى نیست؛ بلکه باید به گونهاى نزدیکتر، با امور مشتریان خویش درگیر بوده، استدلال اخلاقى قانعکنندهاى براى شیوههاى کسب و کار خویش ارائه دهند.
با تغییر نیازها و خواستهاى جوامع، لازم است که به بصیرت و اعتقادات اربابرجوع توسّل جسته شود. بانکهاى اسلامى باید مشترىهاى خویش را درباره خدمات مالى ابداعى خود متقاعد سازند و ثابت کنند که خدمات آنها مطابق با شریعت و در عین حال با شرایط کسب و کار جدید مرتبط است. به دیگر سخن، براى بانکهاى اسلامى و دیگر ارائهدهندگان خدمات مالى اسلامى، نقشى آموزشى وجود دارد. رایزنان امور شرعى نباید نادیده انگاشته، و کم اعتبار شوند؛ بلکه نقش ایشان باید تقویت شود؛ زیرا مىتوانند شایستگىهاى تأمین مالى اسلامى را براى طیف گستردهترى از مشتریان آگاه و پرتوقّع تأکید کنند. این در اصطلاح اسلامى، اجتهاد یا به کارگیرى اصول مبنایى براى اوضاع و احوال متغیّر است. به دیگر سخن، کمیته یا رایزنان امور شرعى باید هنگام تنظیم مقرّرات با جریانهاى بازار نیز ارتباط داشته باشند و بیش از نقش واکنشى، نقش کنشى ایفا کنند.
سیاست اخلاقى بانک تعاونى
بدون شک موارد بسیارى وجود دارد که بانکهاى اسلامى مىتوانند از بانکهاى متعارف که خود را به تأمین مالى اخلاقى متعهّد ساختهاند، بیاموزند. بهطور مسلّم، تفاوتهاى بنیادین میان روشهاى اخلاقى برگرفته از آموزههاى دینى و روشهاى اخلاقى منطبق با اخلاق مادّىگرایى رایج وجود دارد. آنان که دست اندرکار تأمین مالى اسلامى هستند، آموزههاى اخلاقى خود را پایدار مىبینند؛ زیرا در نهایت، بر وحى مبتنى هستند؛ در حالى که آموزههاى اخلاقى برگرفته از ارزشهاى اجتماعى، ناگزیر گذرا و موقّتىترند. بهرغم این قید مهم، بررسى تجربههاى بانک اخلاقى برجسته غربى سودمند است.
از آنجا که بانک تعاونى، یگانه بانک جزئى (reqail) اخلاقى در انگلستان است، نگاه به عملیّات و سیاست آن سودمند خواهد بود. ارتباط ویژه آن با بحث ما، اشتهار آن در روش مالى اخلاقى و تعهّد آن در برابر مشتریان آگاه به اخلاق است؛ مشتریانى که به مسؤولیّتهاى اجتماعى گسترده خود بیش از نفع مادّى شخصى اذعان داشته، از آن ارضا مىشوند. بانک، پیشنهادهاى دارندگان سهام سرمایهگذارى (Stakeholder) را مىپذیرد و هدف آن، اشتراک مساعى سهامداران براى تضمین منافع بیشترین تعداد مشتریان محتمل است.
بانک در صدد است از طریق تعیین و تعریف اصول زیربنایى عملیّات تعاونى خویش، بر نام و تاریخ خود اتّکا کند. از جمله آنها، استقبال بانک از نظریّات و دغدغههاى مشریان خویش و تشویق کارکنان به ایفاى نقش فعّالى در زندگى جوامع محلّى خویش است. از آنجا که بانک در قلب سرزمینهاى صنعتى در شمال انگلیس پدید آمد، جایى که در آن به صورت بانک طبقه کارگر مشاهده مىشد، تأکیدش بر یکپارچگى محلّى و برابرى اجتماعى طبیعى به نظر مىرسد. ستاد مرکزى بانک همچون گذشته، «منچستر» خواهد بود؛ جایى که نهادهاى مالى، در مقایسه با مرکز بانکدارى بینالمللى مانند لندن، در تماس گستردهترى با جامعه محلّى هستند.
بانک درصدد است نزدیکى خود را با سازمانهایى که اخوّت میان کارگران، مشتریان، اعضاو کارفرمایان را گسترش مىدهد، ارتقا بخشد. بانک درگذشته، همچون حال، مدیریّت امور مالى بیشتر اتّحادیههاى تجارى را در اختیار داشت و شاخهاى از جامعه عمدهفروشى تعاونى بود که کالاها را میان تعاونىهاى مشترى محلّى در سراسر شمال انگلیس و اسکاتلند توزیع مىکرد.
از آنجا که اعضاى این جوامع تعاونى محلّى، مشتریان آنها هستند، اشاره به مشتریان و اعضا در بیانیه تبلیغى بانک درباره سیاست اخلاقى، از سنّتهاى تجارى گذشته اتّخاذ مىشود.
هدف بانک تعاونى، جذب سرمایهگذارى و ایجاد وجوه مازاد کافى براى تضمین این است که گسترش بانک در آینده به حدّ کافى تأمین مالى شود. گرچه بانک در جایگاه شرکت حقوقى عمومى، تجدید ساختار شد، نام آن در بازار سهام ذکر نمىشود و این بدین معنا است که از اساس، دغدغه افزایش تعداد سهامداران را ندارد. تنها سهامداران، CWS، مجتمعى از تعاونىهاى مشترى است که تاریخ آغاز آنها به «جامعه شرکاى منصف راکدال» باز مىگردد. این مجتمع را در 1844، 28 کارگر که مىخواستند ارزش خوبى در خریدهاى غذایى خود تضمین کنند، تأسیس کردند. بانک به صورت واحد وام و سپرده SWS در سال 1872 شکل گرفت و از سوى بانک انگلیس به صورت بانک مجاز در محدوده حقوق خود در 1947 به رسمیّت شناخته شد. بررسى حسابها براى خریدهاى خارج از سازمانهاى تعاونى در 1975 زمانى که بانک به مؤسسه تهاترى لندن (London Cleatring House) پیوست، رواج یافت.
بانک بهسبب رهبرى منحصر به فردش، در افزایش اختیارات سهامداران، آسیبپذیر نیست؛ چنانکه CWSعلاقهاى به کاهش سرمایهگذارىهایش ندارد. افزون بر این، دو سویه(2) کردن در نظر نیست و بانک، اکنون کمپانى بهشمار مىرود، نه جامعه دو سویه؛ امّا عدم ذکر نام شرکت در بازار سهام، کاستىهایى چون ناتوانى در افزایش سرمایه سهامداران از بازار را به همراه دارد. بانک جهت توسعه خود و افزایش سرمایهاش سهامهاى ممتاز را منتشر ساخت که اکنون در اختیار 1500 مؤسسه است. تأکید بسیارى بر فداکارى گروهى در بیانیه تبلیغى بانک تعاونى نهفته است. یکى از اهداف آموزش و تربیت کارکنان، افزایش تعهّد و افتخار در گروه است. این ویژگى گروهى، از چند جنبه قابل مقایسه با وفادارى به جامعه اسلامى است؛ گرچه هیچ بانک اسلامى، این را در بیانیّه تبلیغى خود ذکر نمىکند. بانک تعاونى در دعواى حقوقى خود براى آزادى مجتمع، بر اهمّیّت بىطرفى در همه موضوعات اجتماعى، سیاسى، نژادى و مذهبى تأکید دارد؛ گرچه از گذشته با جذب کارگر متّحد بوده است.
گسترش پایگاه مشترى بانکهاى تعاونى
سیاست اخلاقى بانک، ابتدا در 1992 براى جذب مشترىهاى جدید و ثروتمندتر در بیرون از طبقه کارگر که بانک از گذشته به آنها خدمت مىکرد، آغاز شد. گروه هدف، چپگرایان طبقات متوسّط مرکزى بودند که آگاهى اجتماعى و اهتمام به مسائل مورد دفاع رسانهاى رادیکال، همچون مسائل زیست محیطى، داشتند.
در آن زمان، بانک براى حفظ مشتریان خود، بررسى گستردهاى انجام داد تا واکنش آنها را در برابر سیاست اخلاقى پیشنهادى دریابد. بانک با بیش از 000/30 مشترى وارد گفتوگو شد. 84 درصد از آنانى که پاسخ گفتند، داشتن سیاست اخلاقى را اندیشهاى نیکو براى بانک برشمردند و فقط 5 درصد اعتقاد داشتند که علم اخلاق، ارتباطى با بانکدارى ندارد. 60 درصد از پاسخدهندگان، با همه مسائل سیاست اخلاقى موافق بودند و قید و شرط اصلى مشتریان درباره پیشنهاد بانک به قطع تأمین مالى کمپانىهاى تولید و توزیع تنباکو بود. سیاست اخلاقى، پنج ناحیه مهم را در بر مىگیرد: حقوق بشر، تسلیحات، امور تجارى و اخلاقى، تأثیر محیطى و رفاه حیوانات. بانک وعده مىدهد که به سازمانها یا رژیمهاى متعدّى به حقوق بشر یا دستاندرکار در تولید سلاح براى تجاوز به حقوق انسانها خدمات مالى ارائه ندهد. تولید سلاحهایى که به رژیمهاى سرکوبگر فروخته مىشوند، تأمین مالى نخواهد شد؛ ولى حمایت مالى سلاحهایى که به حکومتهاى دموکراتیک فروخته مىشوند، مجاز است. بانک جهت حفاظت از رفاه حیوانات، سازمانهاى دستاندرکار در آزمایش حیوانات، کشت و زرع محصولات کارخانهاى استثمارگرانه، ورزشهاى خونین یا تجارت خرد را تأمین مالى نمىکند. اینها را مىتوان معیارهاى اخلاقى منفى تلقّى کرد.
از جنبه مثبتتر، بانک کمپانىهایى را حمایت مىکند که به تجارت مجاز یا امور اجتماعى اشتغال دارند و این شامل مشتریان و عرضهکنندگانى مىشود که در خریدهاى اخلاقى از کشورهاى جهان سوم یا سازمانهاى شرکتکننده در اقتصاد اجتماعى انگلستان همچون مؤسّسات خیریه، موضعکنشى (Pro - active) اتّخاذ مىکنند. موضع زیست محیطى را نیز مىتوان به گونه مثبت تفسیر کرد؛ زیرا مشتریان تجارى را تشویق مىکنند که در تأثیر فعّالیتهایشان به محیط زیست موضعکنشى داشته باشند. برخى ممنوعیّتهاى منفى عبارتند از: ممانعت از شرکتهاى دستاندرکار تولید سوختهاى فسیلى که سبب باران اسیدى هستند، جلوگیرى از سازندگان مواد شیمیایى غیرطبیعى که به تخریب لایه اوزون مىانجامد و ممانعت از قطع غیر مجاز درختان جنگلى که به تخریب جنگلها منجر مىشود.
منتقدان مىتوانند استدلال کنند که این امور، دغدغههاى جهانى توسعه یافته است که کشورهاى فقیر نمىتوانند از عهده آن برآیند و دیگر اینکه تعداد بسیارى از این دغدغهها، بهگونهاى منفى بیان مىشوند و اینکه بانک فاقد سیاستهاى مثبت در مسائلى چون انرژى تجدیدشونده باد، دریا و آب یا تولید سازمان یافته مواد غذایى و دیگر مسائل مشابه است. انتقاد دیگر این است که بانک بیش از حد درگیر ترفندهایى چون کارت قروبتى صلح سبز یا کارتهاى صدقه است که آن را به اهداى فقط 25/1 پنس براى هر 100 پوند دریافت شده براى کارت وا مىدارد و این نشاندهنده حدّاقل سخاوت است؛ چرا که ارزش آن حتّى از جایزههاى air mile پایینتر است. با وجود این، بانک، یک سطح بالا و مستمر از تعهّدات را به مشتریان خود ایفا مىکند و آنانند که رأى مىدهند کدام یک از چهار مؤسّسه خیریه، نامزد دریافت اهدایى سالانه شود. همچنین پس از بررسىهاى آغازین سال 1991 ـ که بررسىهاى مهمّ 1994 و 1998 را در پى داشت، روشهاى مشورتى درباره سیاست اخلاقى وجود دارد. سیاست اخلاقى تا 1994 حمایتهاى بیشترى دریافت کرد و بیش از 80 درصد از پاسخدهندگان، موضع بانک در هر مسأله را تأیید کردند و این نشاندهنده 20 درصد بهبود از سال 1991 بوده است.
بانکهاى اسلامى نیز مىتوانند از روش بانک تعاونى در توزیع خدماتش درسهایى بیاموزند. در 1997 بانک تعاونى، موافقتنامهاى با اداره پست امضا کرد که خدمات بانکى از جمله سپردهگذارى و دریافت تسهیلات را در سراسر 18 هزار شاخه آن در انگلستان ارائه دهد. در این سال، بحثهایى میان دولت و بانکهاى جزئى(3) مهم درباره ارائه «Peoples Bank» از طریق خدمات خودکار در هر اداره پست صورت پذیرفت؛ امّا برخلاف طرح پیشنهادى که براى جانشین ساختن پرداخت حقوق بازنشستگى و مزایاى تأمین اجتماعى به صورت نقدى مىکوشد، طرح بانک تعاونى، هم اکنون در حال اجرا است.
بانک تعاونى همچنین خدمات بانکى تلفنى ارائه مىدهد و در 1999 خدمات بانک کامپیوترى smile را آغاز کرد. این اقدام بیش از 200 هزار مشترى را جذب کرد و این شاید به این دلیل بوده که براى سپردههاى پسانداز، نرخهاى بسیار رقابتى مىپردازد و نه به این دلیل که موضع اخلاقى اتّخاذ کرده است. بانک همچنین در طرح زنجیرهاى مشارکت دارد بدین معنا که مشترىهاى آن به 29 هزار توزیعکننده پول نقد در سراسر انگلستان دسترسى دارند.
انتشار آرمانهاى مالى اسلامى
بانکهاى اسلامى در سایتهاى اینترنتى و در تبلیغات خود بهطور عام، اطّلاعات بسیار محدودترى از بانکهاى تعاونى ارائه مىدهند. این اطلاعات، اغلب بهروز نیست و سایتهاى وب، اغلب مورد توجّه واقع نمىشوند؛ گرچه براى مبادله اطّلاعات با مشتریان احتمالى حال و آینده، حائز اهمّیّت بالقوّه هستند. بانکهاى اسلامى در بهترین حالت، آثار اینترنتى محدودى دارند. یافتن سایتهاى وب، اغلب سختتر است؛ زیرا از ماشینهاى جستجوگر استاندارد استفاده مىکنند و در داخل آنها تراکم گرافیکى، بسیار زیاد است؛ بدینسبب دسترس سریع، محدود به کسانى است که داراى کامپیوترهایى با پردازشگرهاى سریع و حافظه بسیار زیاد و جدیدترین ارتباطات از راه دور یا ارتباطات کابلى فیبرنورى هستند.
شرکت سرمایهگذارى و بانکدارى «الراجى» یکى از بهترین سایتهاى وب و یکى از بهترین طرحهاى تبلیغى در جامعه بانکدارى اسلامى را در اختیار دارد. این شرکت، شرحى از اصول بنیادین و مهمّ بانکدارى اسلامى را ارائه مىدهد که از جمله آنها، منع اعطاى وام به شرط بازده معیّن در آینده است؛ ولى دلیل عقلى این مسأله به حدّ کافى توضیح داده نشده است، و اینکه چرا مرابحه که بازده از پیش معیّن شده دریافت مىدارد، از سوى بیشتر فقیهان مسلمان، مشروع تلقّى مىشود. تبلیغات، شریعت را با پروژههاى توفیقآمیز و وامگیرندگان معتبر پیوند مىدهد؛ ولى این گمراهکننده است؛ زیرا گرچه اینها اهدافى تحسین برانگیزند، سوره یا احادیثى که این مسائل را یادآور شود، وجود ندارد. بانک بر ارزشهایى تأکید مىورزد که عملیّات خود را مبتنى بر آن، اداره مىکند و با اشاره به ارزشهاى اصیل، اصول والا و اعتماد مشتریان، با صراح یادآور مىشود که روند بانک جستوجو براى پاداشهاى عالى از طریق صراط مستقیم است.
گرچه محققان مستقل بررسىهایى درباره مشتریان الراجى انجام دادهاند، خودِ سازمان، روشهاى مشورتىانتظام یافتهاى با مشتریان خود به شیوهاى مشابه بانک تعاونى، انجام نداده است. این، به صدها هزار مشترى اشاره دارد که اختیار تام براى انجام عملیّات بانک همسو با اصول شریعت دادهاند؛ امّا تأکید بر تأیید از سوى هیأت شرعى وجود دارد. نام اعضاى هیأت، فهرست و حکم آنها بهطور مختصر توضیح داده مىشود. آیات ربا در شبکه اینترنتى الراجى به عربى و انگلیسى به نمایش گذاشته مىشود و اگرچه ربا بهدرستى معادل با interestو usury است، ارتباط میان این دو بررسى نمىشود. توضیح دیدگاههاى هیأت شریعت درباره این موضوعات و تفصیل بیشتر شایستگىهاى ابزار مالى اسلامى سودمند است.
مدیر کلّ بانک، عبداللّه سلیمان الراجى، جایزه سالِ بانکدارى اسلامى در 1998 را دریافت کرد. این بهطور عمده بهسبب کوششهاى او است که بانک، سوددهترین بانک در عربستان و دومین و بزرگترین بانک از حیث دارایى شد؛ امّا بهبود و حقیقت، روند مستمر است و بهرغم دستاوردهاى بانک، چیزهاى بسیارى است که از روشهاى اخلاقى بینالمللى در زمینه بانکدارى مىتوان آموخت.
شرکت توسعه و سرمایهگذارى البرکه
این شرکت در جایگاه یکى از سازمانهاى مالى اسلامى بینالمللى مهم، بیان روشنى از فلسفه و رسالت عملیّات خود را ارائه مىدهد. شرکت، فلسفه اصلى خود را تطبیق کامل سرمایه با اصول شریعت، استخدام آن در جهت اهداف توفیقآمیز اجتماعى و اقتصادى، افزایش برادرى و یکپارچگى و کاهش اتّکا بر تأمین مالى به طریق قرض (hinance debt) برمىشمارد. البرکه از طریق 43 شعبه در 29 کشور از مشکلات ناشى از فتاواى متنوّع اعضاى هیأت شرعى بهخوبى آگاه مىشود؛ بدین سبب، هیأت متّحدى براى امور شرعى ایجاد کرده که قوانین آن در همه نهادهاى داخل گروه البرکه اجرا مىشود. این هیأت با آکادمى فقه در جدّه که بسیارى از مسلمانان آن را معتبرترین مجموعه دانشمندان علوم شرعى در جهان اسلام مىدانند، در ارتباط است. بیانیه مربوط به فلسفه البرکه که ایجاز آن تحسینآور است، شاید بتواند سخن بیشترى درباره ارزشهاى سازمان بیان کند و اصولى را که سازمان بر مبناى آن عمل مىکند کاملتر توضیح دهد. اهداف بلند مدّت و کوتاه مدّت، درباره چگونگى سازماندهى و اداره امور اسلامى یا مادّى سازمان است؛ البتّه تفصیلى درباره فلسفه اصلى یا توضیحى درباره تحقّق عملى آن از طریق ابزارها و شیوههاى پیشنهادى بانک وجود ندارد. آنچه وانمود مىشود، بسیار زیاد است، اشارهاى به تعهّدات در برابر ارباب رجوع یا جامعه گستردهتر مشتریان احتمالى در بازارهایى که بانک فعّالیت دارد نیست.
این بیان براى شعبههاى البرکه که از استقلال قابل ملاحظهاى برخوردارند نیز صادق است. دفتر لندن رسالت خود را سرمایهگذارى سرمایه و منابع به شیوهاى اسلامى و به منظور نیل به بالاترین سود سازگار با ریسک قابل قبول برمىشمرد. قسمت آخر این بیان براى هرنهاد مالى تجارى صادق است؛ ولى قسمت اوّل، توضیح بیشترى مىطلبد. بانک اسلامى اردن، یکى از موفّقترین شعبههاى گروه البرکه، در بیان رسالت خود رویکرد کماهمّیّت مشابهى را آشکار مىسازد و به انطباق عملیّات بانک بر شریعت و اقتصاد مبتنى بر دیدگاه منحصر بهفرد از نقش پول در جامعه اشاره مىکند. این بانک با 500 هزار حساب، 1336 کارمند و 49 شعبه، جایگاه مناسبى در بانکدارى اردن یافته است و مىتواند بیش از پیش مشتریان بالقوّه را به ارزشهاى عملیّات خود واقف سازد.
شمیل بانک یا بانک اسلامى فیصل در بحرین یک صفحه وب جدید براى ارائه تصویر جدید خود دارد. این بانک تحت کنترل «دارالمعالالاسلامى تراست» است و 53 درصد از سهم سرمایه آن را در تملّک دارد. این بانک سخن فراوانى درباره اولویّتهاى اخلاقى خود نمىگوید؛ امّا بر پیروى نزدیک از شریعت در همه عملیّاتش تأکید مىورزد و عملکرد هیأت نظارت شرعى را با مقدارى تفصیل شرح مىدهد. مدیریّت براى عملیّات و فعّالیتهاى جدید ابتدا باید تأیید هیأت را اخذ کند، آنگاه چگونگى اجراى آنها در عمل را با هیأت ابراز دارد و یکى از اعضاى هیأت، نظارتهاى میدانى عملیّات بانک را برعهده مىگیرد و دستکم یکى از اعضاى تیم حسابرسى داخلى باید با شریعت آشنا باشد. شفّافسازى سیاستها و روشها مورد استقبال این بانک است؛ گرچه دیگر بانکهاى اسلامى، جزئیّات بیشترى درباره خدمات خود و چگونگى انطباق آنها با شرع ارائه مىکنند.
از جمله دیگر بانکهاى اسلامى در خلیجفارس که بهترین اصول تبلیغى را در اختیار دارند، خانه مالى کویت و بانک اسلامى ABCدر بحرین هستند. خانه مالى کویت که 20 درصد از بازار سپردهگذارى محلى را در اختیار دارد، تأکید مىکند که نهاد مالى بدون بهره است که رقابت موفّقى با رقیبان خود که به سپردهها بهره مىپردازند، داشته است. این بانک جزئیّاتى از تسهیلات مالى اصلى خود، مرابحه، مضاربه، اجاره و استصناع ارائه مىدهد. بانک اسلامى ABCجزئیّات بیشترى درباره خدمات خود ارائه مىدهد که افزون بر مضاربه، اجاره و استصناع، اجاره و اکتنان را نیز شامل مىشود که به اربابرجوع، اجاره مىدهد که کالاى اجارهاى Leased goodرا به قیمت از پیش تعیین شده بخرد. دیگر خدمات مالى اسلامى ABC، بیع سلم، قرضالحسنه در مقابل پرداخت معوّقه و اوراق سنداتالمقارضه است که دارنده را شایسته سهمى از سود به جاى نرخ معیّن بهره مىکند. نظامهاى متفاوت حروفنویسى که براى خدمات مالى اسلامى استفاده مىشود، ممکن است تا حدّى موجب سردرگمى شود و براى همه بانکهاى خلیج که زبان عربى زبان مشترک آنها است، بهتر است که وحدت روش داشته باشند. هم خانه مالى کویت و هم بانک اسلامى ABCجزئیات کاملى از اعضاى کمیتهاى شرعى، و فهرستى از مدیران ارشد ارائه مىدهند.
بانک معاملات (بانک جزئى(4) و تجارى اسلامى اندونزى) بیانیه تبلیغى روشن و قابل ستایشى دارد. این بانک مىکوشد تا نقش اینترپرنیورها(5) و مردم مسلمان در اقتصاد ملّى را افزایش دهد و ارزش اقتصادى خود براى سهامداران را به حداکثر رساند و این در حالى است که مسؤولیّتهاى اجتماعى خود را در جهت آموزههاى شریعت مىداند. این تأکید بر مسؤولیّت اجتماعى، منعکسکننده اهداف نهادهاى اخلاقى چون بانک تعاونى است. این بانک همچنین براى تشخیص نیازهاى مشتریان و ارائه دامنه گستردهاى از خدمات و تولیدات مىکوشد و در عین حال، بر ارتقاى تشکیلات، خدماترسانى و توسعه بنگاههاى کوچک و متوسّط تأکید دارد؛ بنابراین، سیاست بانک درباره اینکه بازارش در کجا قرار دارد و به چه کسانى مىخواهد خدمت کند، روشن است.
براى ایجاد شفّافیّت، نام وزیرانى که در بنیانگذارى بانک دخالت داشتند و نام مؤسّسان اصلى بانک که در زمره آنان بسیارى از انترپرنیورهاى مسلمان و مشهور اندونزى قرار دارند، فهرست مىشود. انجمن روشنفکران مسلمان نیز کمک مهمّى به بانک مىدهد و به ب. ج. حبیبى که نقش مهمّى در بازگرداندن دموکراسى به اندونزى و نجات اقتصاد از بحران آسیا ایفا کرده، اشاره مىشود. این بانک همانند بانک تعاونى، احترام خاصّ براى منافع کارمندان خویش که آنها را مجرّب و متعهّد به آموزههاى اسلام برمىشمارد، قائل است. بانک متعهّد به فراهمآوردن فرصتهایى براى عبادات و امور شخصى است.
بهبود در ارتباطات، اداره و مشارکت
گرچه بانکهاى اسلامى و نهادهاى اخلاقى غربى، همانند بانک تعاونى، ارزشها و آرمانىهاى متفاوتى دارند و در محیطهاى متفاوتى عمل مىکنند، هر یک درسهاى بیشمارى را هر یک از تجربه دیگرى مىتواند بیاموزد. شایسته است که بانکهاى اسلامى پنج مسأله ذیل را روشن کنند.
1. اصول بانکدارى اخلاقى و قانون شرعى
قانون شریعت در فضاى مالى، اساسا با عدالت اقتصادى مرتبط است. لازم است که کمک روشها و خدمات هر بانک به نظام مالى عادلانهتر، به گونهاى روشنتر و کاملتر تبیین شود؛ البتّه بروشورهاى بانک تعاونى در این زمینه کفایت نمىکنند؛ ولى بیانیه سیاست اخلاقى آن، الگوى مناسبى براى بیرون بانکهاى اسلامى ارائه مىدهد.
2. روشهاى تجارى منصفانه و مرابحه
بانکهاى اسلامى همچنان با شدّت درگیر تأمین مالى تجارى از طریق مرابحه و دیگر نهادهاى مالى اسلامى هستند؛ ولى به ندرت به رویدادهاى تجارى منصفانه اشارهاى دارند. دستور کار تجارت منصفانه نهادهاى اخلاقى همچون بانک تعاونى، کمک به سازمانهایى همچون Trade craft را که قیمتهاى بالاترى براى تولیدکنندگان جهان سوم ترویج مىکند را شامل مىشود. بانک توسعه اسلامى تأثیر فراوانى در ارتقاى تجارت جهان سوم دارد؛ ولى بسیارى از بانکهاى تجارى اسلامى در کشورهاى در حال توسعه در عمل بهطور عمده درگیر تأمین مالى واردات از کشورهاى صنعتى توسعه یافتهاند و نه تأمین مالى صادرات. مرابحه، ابزار جانشین و فرعى براى تأمین مالى است؛ امّا براى امورى که بهطور اخلاق مورد اهتمامند، اهداف نیز مهمّ است.
3. پشتیبانى مشتریان از جامعه اسلامى
بانک تعاونى، متعهّد به روشهاى مشورتى بسیار سازماندهى شده با مشتریان است تا دیدگاههاى آنها را درباره مسائل اخلاقى بهدست آورد؛ ولى بانکهاى اسلامى، باورها و آرمانهاى ارزشى مشتریان خود را مسلّم مىپندارند. با وجود این، در جایى که مشتریان آنها مسلمانان متعهّد هستند مىتوانند به توسعه و حمایت از محصولات و خدمات جدید و اهداف فراگیر بانکهاى اسلامى کمک بسیارى ارائه دهند.
4. مسائل اداره شرکت و مشاوران شریعت
بانک تعاونى مىتواند درباره تکالیف خود در برابر سهامداران ممتاز و اهداف یگانه سهامدار خود CWS، در برابر بانک، صریحتر باشد. همچنین در حالى که بسیارى از بانکهاى اسلامى به گونهاى شایسته و قابل تحسین، درباره اینکه مشاوران شریعت چه کسانى هستند و چه نقشى ایفا مىکنند، شفّاف هستند؛ ولى اطلاعات بسیار کمترى درباره اهداف سهامداران اصلیشان ارائه مىکنند.
5. کارتهاى بدهى قرابتى (Affinity debitcards) ابزارى براى زکات
برخى منتقدان عقیده دارند که کارتهاى قرابتى بانک تعاونى، ترفندى بازارى است که فقط بازده اندکى براى صدقات مىپردازد و امّا براى بانکهاى اسلامى که طرحهاى مشابهى را اجرا مىکنند، آزادى عمل وجود دارد که امید است بر مبناى سخاوتمندانهترى باشد. زکات، مالیات بر ثروت است، نه مخارج؛ امّا درآمد کارت قرابتى که بانکها از سوى دارندگان کارت براى صدقات مىپردازند مىتواند بخشى از زکات شخصى (لحاظ) محاسبه شود.
پىنوشتها
________________________________________
1. استاد دانشگاه دورهم انگلستان.
2. de mutualisation.
3. reeail banks.
4. retail.
5. مدیران خلاق و کارپرداز.