آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

متن

مقدمه
فرهنگ غنى اسلامى با برانگیختن انگیزه‏هاى معنوى درصدد تنظیم رفتارهاى اقتصادى در جهت رفع نیازهاى اجتماعى است . در این میان شاید قرض‏الحسنه تنها موردى است که در مقام پاداش از صدقه پیشى مى‏گیرد; به گونه‏اى که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم، مى‏فرمایند:
شب معراج بر درب بهشت، این نوشته را دیدم: صدقه به ده برابر و قرض به هجده برابر پاداش داده مى‏شود . (1)
جالب این که این ترغیب یک طرفه نیست، شارع مقدس همان‏طور که جامعه را به قرض دادن تشویق کرده قرض گیرنده را نیز تشویق مى‏کند که به موقع آن را برگرداند:
همه گناهان شهید مورد بخشش قرار مى‏گیرد، غیر از دین او که تا زمان پرداخت هم‏چنان مانع از داخل شدن او به بهشت مى‏گردد . (2)
تصحیح، تکمیل و توسعه قرض‏الحسنه در جامعه اسلامى به معناى قدم برداشتن در جهت تحقق مهم‏ترین هدف نظام اقتصاد اسلامى یعنى اعتلاى معنویت در سطح کلان مى‏باشد .
اهمیت قرض (بدون ربا) را باید در دو نکته اساسى جست‏وجو نمود: نخست این‏که حرمت ربا یکى از اصول ثابت نظام اقتصاد اسلامى است و قرض و مشارکت‏به عنوان دو بدیل جهت‏حذف ربا، در این نظام مطرح‏اند، پس قرض مى‏تواند یکى از عناصرى باشد که بستر مناسبى را جهت‏شکل‏گیرى نظام اقتصاد اسلامى مهیا نماید . دیگر این که معمولا در دوران جوانى شرایط تهیه درآمد آسان نیست و قرض نقش اساسى در تثبیت و تنظیم رفتار مصرفى فرد دارد .
اکنون با در نظر گرفتن وضعیت کنونى اقتصاد ایران که با جمعیت کاملا جوان روبه‏روست، اهمیت قرض از جهت اقتصاد ملى نیز آشکار مى‏گردد . البته در اقتصاد ایران نهادهایى وجود دارند که به این امر مهم پرداخته‏اند، اما با توجه به دلایلى مانند عدم هماهنگى لازم و عدم به‏کارگیرى ابزارهاى کارآمد، به استفاده کامل از ظرفیت‏هاى موجود موفق نشده‏اند . بنابراین دستیابى به یک طرح منسجم و منطقى که بتواند در جهت هماهنگى نهادهاى مزبور با توجه به اهداف خاص هر یک گام بردارد، ضرورى به نظر مى‏رسد . به عبارت دیگر، معرفى ابزارهاى مناسب که بتواند گردش پول را از جهت جمع‏آورى، تخصیص و بازپرداخت‏به موقع، تضمین نماید، به عنوان مهم‏ترین موضوع در گسترش این فعالیت اقتصادى باید مورد عنایت قرار گیرد .
الف - کلیات
1- قرض‏الحسنه، قرض غیرربوى و قرض ربوى
قرض از عقود معوضه است که در آن مال از ملک قرض‏دهنده منتقل مى‏شود و در برابر آن ذمه قرض‏گیرنده مشغول مى‏گردد . (3) به بیان دیگر، قرض‏دهنده به وسیله قرض، مالکیت‏یک امر عینى را به مالکیت‏یک امر اعتبارى تبدیل مى‏کند، و تضمین بازپرداخت اصل مال، ناشى از ماهیت عقد قرض یعنى معوضه بودن آن مى‏باشد .
قرض ربوى قرضى است که در آن زیاده شرط شده باشد و در اسلام چنین قرضى جایز نیست . البته هر قرض غیرربوى نیز قرض‏الحسنه نیست; زیرا قرض‏الحسنه دو رکن اساسى دیگر دارد که عبارت‏اند از: «نیازمند بودن وام‏گیرنده‏» و «انگیزه‏هاى معنوى و اخروى قرض‏دهنده‏» . (4)
ویژگى‏هاى نهاد قرض‏الحسنه
به نظر مى‏رسد «غیردولتى بودن نهاد قرض‏الحسنه‏» ، در پرهیز از تحمیل بار بر دوش دولت و ایجاد زمینه مساعد جهت‏شکل‏گیرى انگیزه‏هاى معنوى و در نتیجه انعقاد بستر مناسبى براى تحقق این رفتار، نقش مهمى دارد . بنابراین در این نهاد، ابزارهایى مى‏توانند کارآیى لازم داشته باشند که با چهار عنصر: «انگیزه معنوى و اخروى وام‏دهنده‏» ، «نیازمند بودن وام‏گیرنده‏» ، «تضمین بازپرداخت وام‏» و «غیردولتى بودن‏» بیش‏تر سازگار و هماهنگ باشند .
2- تشکیلات مرتبط با قرض‏الحسنه در اقتصاد ایران
براى آشنایى با وضعیت فعلى تشکیلات مرتبط با قرض‏الحسنه لازم است‏به اهداف، کیفیت جذب منابع (ابزارهاى به‏کارگرفته شده در این رابطه)، کیفیت تخصیص منابع، محاسن و معایب هر یک از آن‏ها توجه گردد تا در آینده بتوان با توجه به امکانات هر یک، جایگاه مناسبى در طرح پیشنهادى در نظر گرفت .
1- 2- کمیته امداد امام‏خمینى
کمیته امداد امام‏خمینى، نهادى است که در خصوص گردآورى صدقات و تخصیص آن در موارد لازم فعالیت مى‏کند . توجه به عملکرد این کمیته، از دو جهت، داراى اهمیت است:
1- آمار وجوه جمع‏آورى شده، نشان‏دهنده انگیزه‏هاى معنوى در جامعه است . با توجه به این‏که در صدقه گذشتن از اصل مال مطرح است، مى‏توان پیش‏بینى کرد جامعه‏اى که صدقه در آن رواج دارد، قرض‏الحسنه که در آن تنها از سود مال چشم‏پوشى مى‏گردد، بهتر قابل تحقق خواهد بود . بنابراین با فراهم‏نمودن شرایط و ابزارهاى مناسب، مى‏توان در جهت گردآورى وجوه و دادن قرض‏الحسنه به نیازمندان گام برداشت .
در جدول و نمودار شماره 1 رشد پیوسته و نسبتا هماهنگ مبالغ جمع‏آورى شده توسط صندوق‏هاى صدقات، از سال‏هاى 1374- 1378 نسبت‏به سال 1373 به نمایش گذاشته شده است:
جدول شماره 1: متوسط درآمد حاصل از صندوق‏هاى صدقات طى سال‏هاى 1374- 1378
ماخذ: گزارش آمارى سال 1378 کمیته امداد امام خمینى (معاونت پژوهشى برنامه‏ریزى اداره کل آمار تحقیق و خدمات ماشینى)، ص 284 .
روند وجوه جمع‏آورى شده از طریق برنامه جشن نیکوکارى و جشن عاطفه‏ها در جدول و نمودار شماره 2 نشان‏دهنده این واقعیت است که این صندوق‏ها و برنامه‏ها ابزارهاى مناسبى جهت‏بروز انگیزه معنوى مردم و با ثبات کردن صدقه هستند . اگر براى قرض‏الحسنه نیز ابزار مناسبى در دسترس همگان قرار گیرد، زمینه جمع‏آورى مبالغ قابل توجهى جهت رفع نیازهاى اساسى مهیا مى‏گردد .
جدول شماره 2: ارزش ریالى کمک‏هاى جمع‏آورى شده در جریان برنامه جشن عاطفه‏ها طى سال‏هاى 1378- 1373
ماخذ: گزارش آمارى سال 1378 کمیته امداد امام خمینى، ص 286 .
2- کمیته امداد در جمع‏آورى وجوه از ابزار قرض‏الحسنه استفاده نمى‏کند، ولى در تخصیص منابع از این ابزار بهره مى‏برد . مطالعه جدول شماره 3 نشان مى‏دهد از سال 1374- 1378 به طور متوسط سالانه 8/23 درصد بر تعداد وام‏گیرندگان و 3/69 درصد بر مبالغ وام‏ها افزوده شده است .
جدول شماره 3: قرض‏الحسنه اعطایى کمیته امداد امام خمینى
سال - تعداد - درصد تغییرات - مبلغ - درصد تغییرات
1370 - 13536 - 6/2 -
1371 - 13723 - 4/1 - 9/2 - 5/11
1372 - 22435 - 5/63 - 7/5 - 6/96
1373 - 41935 - 9/86 - 9/11 - 8/108
1374 - 46087 - 9/9 - 4/17 - 2/46
1375 - 56983 - 5/23 - 5/25 - 8/44
1376 - 66579 - 9/16 - 7/39 - 5/57
1377 - 81030 - 7/21 - 7/65 - 5/65
1378 - 108214 - 5/33 - 9/142 - 5/117
ماخذ: گزارش آمارى سال 1378 کمیته امداد امام خمینى، ص 262 .
علاوه بر تجارب چند ساله این نهاد در زمینه برانگیختن انگیزه‏هاى معنوى در سطح کلان، یکى دیگر از محاسن آن، وجهه مردمى همراه با جایگاه خاص نیمه‏دولتى‏اش مى‏باشد . این نهاد توانسته است در سالیان گذشته اعتماد مردم را به خود جلب نماید . چنین جایگاهى مى‏تواند در جلب اعتماد وام‏دهندگان و نیز تامین عنصر «تضمین بازپرداخت وام‏» تاثیر به‏سزایى داشته باشد .
2- 2 بانکدارى بدون ربا
به موجب بند 8 ماده 1 و مفاد فصل دوم قانون عملیات بانکى بدون ربا، پس انداز قرض‏الحسنه مازاد وجوه افراد است که تحت عنوان قرض‏الحسنه در اختیار سیستم بانکى کشور قرار مى‏گیرد . (5)
از جهت اعطاى تسهیلات، بانک‏ها طبق قانون مى‏توانند حداکثر ده درصد از کل تسهیلات اعطایى سالانه خود را در قالب قرض‏الحسنه وام دهند، مشروط به این که حجم ریالى آن از ده درصد مانده حساب‏هاى قرض‏الحسنه بیش‏تر نباشد . علاوه بر این، طبق قانون عملیات بانکى سى درصد از سپرده‏هاى قرض‏الحسنه به عنوان سپرده قانونى، از سوى بانک مرکزى جذب مى‏شود . (6) بنابراین در سیستم بانکدارى هم در جذب منابع و هم در تخصیص آن، از قرض به عنوان یک ابزار استفاده مى‏شود .
مطابق جدول شماره 4، در بخش جذب منابع، هر چند در سال‏هاى 1363- 1379 مقدار مطلق قرض‏الحسنه پس‏انداز از رشد قابل توجهى برخوردار بود، ولى با توجه به رشد نقدینگى، نقش قرض‏الحسنه پس‏انداز در شبه پول از 9/22 درصد به 5/10 درصد کاهش یافته است . در مورد تخصیص منابع نیز با مشاهده ارقام مربوط به درصد تسهیلات اعطایى قرض‏الحسنه بانک‏ها نسبت‏به کل تسهیلات آن‏ها به بخش غیردولتى مى‏توان نتیجه گرفت که نقش قرض‏الحسنه اعطایى در مقایسه با دیگر ابزارها به مرور زمان کاهش یافته و از 8/10 درصد در سال 1363 به 2/4 درصد در سال 1379 رسیده است . بنابراین، ارقام جدول، عدم کارآمدى قرض‏الحسنه پس‏انداز را در مقابل دیگر ابزارهاى جذب منابع نشان مى‏دهد . (7)
جدول شماره 4: مقایسه بررسى کیفیت کارکرد قرض‏الحسنه در بانکدارى بدون ربا
(میلیارد ریال)
سال - پس‏انداز - قرض‏الحسنه - درصد تغییرات - نسبت‏سپرده‏هاى قرض‏الحسنه پس‏انداز بر شبه پول - تسهیلات اعطایى قرض‏الحسنه - کل تسهیلات اعطایى - نسبت قرض‏الحسنه به کل تسهیلات
1363 - 780 - - 9/22 - 4/78 - 8/728 - 8/10
1364 - 904 - 8/15 - 2/22 - 1/199 - 4/1851 - 8/10
1365 - 941 - 1/4 - 2/19 - 4/321 - 9/2773 - 6/11
1366 - 1046 - 2/11 - 8/17 - 9/411 - 8/3885 - 6/10
1367 - 1194 - 2/14 - 1/15 - 5/507 - 1/5206 - 7/9
1368 - 1281 - 3/7 - 1/13 - 5/564 - 4/7547 - 5/7
1369 - 1392 - 7/8 - 8/11 - 8/639 - 2/11159 - 7/5
1370 - 869 - 2/34 - 5/12 - 0/682 - 0/16311 - 2/4
1371 - 2441 - 6/30 - 5/12 - 8/775 - 5/21406 - 6/3
1372 - 2683 - 9/9 - 4/10 - 7/1288 - 3/37758 - 6/4
1373 - 3495 - 3/30 - 1/11 - 8/1561 - 4/35599 - 4/4
1374 - 461 - 1/32 - 5/10 - 1/2048 - 2/33652 - 7/4
1375 - 1/6039 - 8/30 - 10 - 3/2603 - 92787 - 5/4
1376 - 2/8693 - 9/43 - 3/12 - 1/3271 - 134048 - 6/4
1377 - 12420 - 9/41 - 5/14 - 5430 - 92787 - 9/5
1378 - 16296 - 2/31 - 4/15 - 6100 - 134048 - 6/4
1379 - 4/22014 - 1/35 - 5/7507 - 2/4
شامل آمار مؤسسات اعتبارى غیربانکى مى‏باشد . D از سال 1377 شامل آمار مؤسسات اعتبارى غیربانکى مى‏باشد .
ماخذ: ویژه‏نامه یازدهمین سمینار بانکدارى سالامى، مؤسسه بانکدارى ایران و بانک مرکزى جمهورى اسلامى، ص 361، 363 و 365 و بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران [بخش نقدینگى]، گزارش اقتصادى و ترازنامه سال‏هاى 1363- 1378 .
یکى از راه‏هاى مرسوم جذب منابع در بانکدارى بدون ربا اعطاى جوایز و تسهیلات ویژه است، در حالى که در قرض‏الحسنه ابزارهایى مطلوب است که بتواند برانگیزه‏هاى معنوى و اخروى صاحبان وجوه تاثیر گذارد .
در مورد هزینه‏یابى نیز نتیجه مطالعات انجام شده در بانک کشاورزى نشان مى‏دهد که زمان لازم براى عقد قرض‏الحسنه به درجه و تعداد دوایر هر شعبه بستگى دارد و به‏طور میانگین زمان لازم براى هر عقد 926 دقیقه است . (8) بانک به سبب عایت‏بخش‏نامه‏هاى بانک مرکزى، هیئت دولت و مجلس، باید هزینه زیادى براى کسب اطلاعات و شناسایى متقاضیان وام صرف کند و از این نظر، براى وساطت میان سپرده‏گذاران و وام‏گیرندگان کارآمدى لازم را ندارد; برعکس، صندوق‏هاى قرض‏الحسنه محلى یا مستقر در مساجد، به علت این که به گروه کوچکى خدمت مى‏دهند، مى‏توانند با هزینه‏اى بسیار اندک اطلاعات به‏دست آورند و متقاضیان وام را شناسایى کنند . از سوى دیگر، یکى از محاسن نظام بانکدارى بدون ربا، گستردگى شعب بانک‏ها در سراسر کشور است . این ویژگى مى‏تواند عامل بسیار مؤثرى براى بالابردن کارآمدى در جذب منابع مالى قرض‏الحسنه و نیز تسهیل در جمع‏آورى اقساط آن باشد . به همین جهت در طرح پیشنهادى براى بانکدارى بدون ربا جایگاهى متناسب با محاسنش در نظر گرفته خواهد شد .
3- 2- صندوق‏هاى قرض‏الحسنه
این صندوق‏ها از عناصر بازار پول و سرمایه‏اند که اعتبارهاى مصرفى را به صورت قرض‏الحسنه، در اختیار متقاضیان قرار مى‏دهند . شکل سازمان‏یافته قرض‏الحسنه اولین بار در سال 1348 در یکى از مساجد تهران و با سرمایه اولیه چهارده هزار تومان که به عنوان تبرع جمع‏آورى شده بود به وجود آمد و با توجه به اهداف اسلامى و معنوى آن «صندوق ذخیره جاوید» نامیده شد . (9)
تا زمان پیروزى انقلاب دویست صندوق قرض‏الحسنه در کشور فعال بود و بعد از پیروزى تا سال 1365 به بیش از 2500 صندوق رشد یافت . (10) بروز برخى مسائل سیاسى - اقتصادى در سال 1367 موجب رکود قابل توجهى در فعالیت ظاهرى این صندوق‏ها شد .
از جهت روند قانونى نیز، بر اساس ماده 584 قانون تجارت، تشکیلات و مؤسسه‏هایى که براى مقاصد غیرتجارى تاسیس شده یا بشوند، از تاریخ ثبت در دفتر مخصوص که وزارت دادگسترى معین خواهد کرد، شخصیت‏حقوقى پیدا مى‏کنند . (11) بدین‏ترتیب، از آن جا که صندوق‏هاى قرض‏الحسنه نیز به نوعى از امور خیریه به شمار مى‏آیند، در گروه تشکیلات غیرتجارى ثبت مى‏شوند . در سال 1367 شوراى پول و اعتبار با صدور اعلامیه‏اى صندوق‏هاى قرض‏الحسنه را جزء مؤسسات اعتبارى غیربانکى شناخت و آن‏ها را به رعایت مقررات موجود ملزم ساخت . (12) در تاریخ 24/10/1367 مقررات مربوط به فعالیت صندوق‏هاى قرض‏الحسنه در دستور کار شوراى پول و اعتبار قرار گرفت و در 29 ماده به تصویب رسید . (13)
اگرچه وضع چنین مقرراتى به خاطر ایجاد نظم در سیستم پولى و بانکى و جلوگیرى از سوء استفاده‏ها و حراست از صندوق‏هاى سالم و فعالیت مشروع آن‏ها لازم به نظر مى‏رسد، اما با توجه به این‏که این صندوق‏ها حالت‏خودجوش دارند، بهتر است نهاد هماهنگ‏کننده آن‏ها نیز چنین باشد و دولت در این زمینه کم‏تر دخالت کند . مناسب‏ترین روش جهت نظارت بر فعالیت صندوق‏ها، استفاده از ابزارهایى چون ارائه خدمات بانکى در جهت جمع‏آورى یا پرداخت اقساط و آموزش یا تضمین تسهیلات بانکى جهت وام‏دهى به آن‏هاست .
دومین تلاش در جهت هماهنگى فعالیت قرض‏الحسنه در کشور، مربوط به سازمان اقتصاد اسلامى ایران است . این سازمان در بهمن 1358 به عنوان شرکت‏سهامى عام، به طور رسمى کار خود را آغاز کرد . اوایل سال 1359، در سمینارى که به وسیله این سازمان براى ایجاد همکارى بین صندوق‏هاى قرض‏الحسنه در محل اتاق بازرگانى و صنایع و معادن ایران تشکیل شد، سازمان، هماهنگى صندوق‏هاى قرض‏الحسنه سراسر کشور را به عهده گرفت و براى این منظور ابزارهایى چون تهیه فرم‏هاى مورد نیاز و لوازم ادارى و آموزشى کارمندان صندوق‏ها و پرداخت وام‏هاى بدون بهره و بدون کارمزد را در نظر گرفت . در مقررات سازمان جهت ارائه خدمات و وام‏پرداختى به صندوق‏ها، برخلاف مصوبه شوراى پول و اعتبار، به الزام‏هاى کم‏ترى اشاره شد . علاوه بر این، غیردولتى بودن این سازمان را مى‏توان از علل موفقیت نسبى آن در امر نظارت بر فعالیت صندوق‏ها دانست; زیرا با صلت‏خودجوش بودن صندوق‏ها سازگارى بیش‏ترى دارد .
از محاسن صندوق‏هاى قرض‏الحسنه مى‏توان به جذب سپرده‏ها و پس اندازهاى کوچک مردم، پرداخت وام به نیازمندان، کاستن فشار متقاضیان قرض‏الحسنه به بانک‏ها، افزایش روحیه تعاون مالى و خودگرایى، نبود مشکلات بروکراسى، ارائه خدمات در ساعاتى از روز که بانک‏ها تعطیل مى‏باشند، دستیابى به اطلاعات لازم با حداقل هزینه، و محلى یا صنفى‏بودن آن‏ها اشاره کرد .
یکى دیگر از ویژگى‏هاى تجربه قرض‏الحسنه در صندوق‏ها مربوط به سرمایه اولیه آن‏ها مى‏باشد . این سرمایه توسط مؤسسین تا زمان انحلال در اختیار صندوق قرار مى‏گیرد و نیز اندکى از سپرده‏ها به شکل وجوه مسدود شده تا مدت معینى به صندوق واگذار مى‏گردد . واگذارى این وجوه که تا زمان معین یا به صورت نامحدود صورت مى‏گیرد، به ماهیت قرض‏الحسنه که تخصیص وجوه براى مدت معلوم جهت رفع نیازهاى نیازمندان است، نزدیک‏تر مى‏نماید . این اسلوب، مناسب‏ترین روش براى شکل‏دهى انگیزه‏هاى معنوى و اخروى صاحبان وجوه است که در میان سه سیستم مطرح شده در خصوص قرض تنها در صندوق‏ها آن هم به صورت محدود، به تجربه گذاشته شده است .
3- ویژگى‏هاى یک ابزار مناسب پولى - مالى
1- 3- شفافیت
ابزارها باید به گونه‏اى طراحى شوند که معرفى آن‏ها در سطح کلان آسان بوده و نیاز به آموزش‏هاى پیچیده براى مردم یا کارمندان سازمان مربوطه نداشته باشند . در این راستا باید به دو مطلب توجه گردد:
اولا: قرض‏الحسنه در فرهنگ کنونى جامعه داراى جایگاه خاصى است و نهادهاى مختلفى در این رابطه فعالیت مى‏کنند . بنابراین شفافیت در این زمینه باید با فرهنگ موجود و نهادهاى مزبور متناسب باشد .
ثانیا: از آن‏جا که پرداخت قرض‏الحسنه برخاسته از تعالیم اسلام است، باید ابزارى مورد استفاده قرار گیرد که با تعالیم فقهى - اخلاقى اسلام سازگار بوده و با عناصرى چون: «انگیزه معنوى و اخروى قرض‏دهنده‏» ، «نیازمند بودن وام‏گیرنده‏» ، «تضمین بازپرداخت وام‏» و «غیردولتى بودن‏» تطابق داشته باشد .
2- 3- انعطاف‏پذیرى
از آن‏جا که سپرده‏هاى قرض‏الحسنه از وجوه مازاد مردم تامین مى‏گردد، از نظر مقدار و زمان داراى انعطاف فراوانى است در نتیجه ابزارهاى آن نیز باید از جهت مقدار و زمان در حد امکان انعطاف‏پذیر باشد .
ب - طرح پیشنهادى
این طرح با هدف تصحیح، تکمیل و گسترش امکانات بالفعل اقتصاد ایران در رابطه با رفتار قرض‏الحسنه و براى کارآمدتر کردن فعالیت صندوق‏هاى قرض‏الحسنه محلى با مدیریت و برنامه‏ریزى کمیته امداد امام خمینى طراحى گردیده است . براى آشنایى با طرح پیشنهادى لازم است ابزارهاى پولى به کار رفته در طرح و نیز چگونگى گردش پول در فرآیند قرض‏الحسنه معرفى گردد .
1- ابزارها
1- 1- اوراق قرض‏الحسنه
در طرح پیشنهادى اوراق مذکور جهت جذب منابع راکد از سطح جامعه در نظر گرفته شده است . این اوراق از ویژگى‏هاى ذیل برخوردارند:
- عنوان: از آن‏جا که هدف مهم نهاد قرض‏الحسنه، رفع نیازهاى اساسى افراد همچون ازدواج، مسکن، اشتغال، تامین کالاهاى بادوام مصرفى مى‏باشد، جهت‏برانگیختن انگیزه‏هاى معنوى یا اخروى صاحبان وجوه مى‏توان یکى از این موارد را انتخاب و در اوراق منتشره درج کرد . استفاده از عنوان کلى «قرض‏الحسنه‏» نیز ممکن است .
- نام وام‏دهنده: در این قسمت مشخصات کامل وام‏دهنده درج مى‏شود . البته اوراق مى‏تواند بدون نام باشد . در این صورت واگذارى آن به شخص دیگر نیاز به ظهرنویسى نداشته و به همین خاطر از نقدینگى بالاترى برخوردار خواهد بود .
- مدت: حداقل مدتى که وام‏دهنده وجوه خود را به قرض‏الحسنه اختصاص مى‏دهد باید مشخص گردد . اوراق مذکور مى‏تواند با مدت‏هاى ثابت و معین (ولى متفاوت) از پیش نوشته شده باشد و یا هنگام خرید اوراق، با توافق طرفین مکتوب گردد . انعطاف زیاد در جهت تعیین مدت، زمینه مناسبى را براى جذب وجوه راکد فراهم مى‏آورد .
- مبلغ: اوراق مذکور مى‏تواند با مبالغ معین و متنوع منتشر گردد یا با توافق طرفین مبلغ آن معین شود . اوراق مذکور توسط بانک مرکزى به عنوان اوراق بهادار منتشر مى‏گردد و تضمین بازپرداخت آن‏ها با کمیته امداد خواهد بود . وجوه حاصل از فروش این اوراق در حساب جارى خاصى که کمیته امداد در یکى از بانک‏هاى رسمى کشور دارد واریز مى‏شود . اوراق مذکور داراى سه قسمت‏خواهد بود; یک قسمت نزد بانک مى‏ماند، یک قسمت‏به وام‏دهنده ارائه مى‏شود و قسمت دیگر را کمیته امداد دریافت مى‏کند تا نسبت‏به چگونگى وجوهى که در اختیار دارد، اطلاعات کامل داشته باشد .
بدیهى است پس از انقضاى مدت تعیین شده، صاحبان وجوه به یکى از بانک‏هاى رسمى کشور مراجعه نموده و بانک از حساب کمیته امداد، وجوه مزبور را بازپرداخت مى‏نماید . مبلغى که در این رفت و برگشت در بانک‏ها باقى مى‏ماند مى‏تواند انگیزه مناسبى جهت همکارى آن‏ها در طرح پیشنهادى باشد .
شایان ذکر است انتشار اوراقى به نام قرض‏الحسنه از طرف بانک مرکزى در گذشته یک بار تجربه شده است، اما به دلیل عدم شفافیت و نبود تشکیلات متناسب، موفقیت‏آمیز نبوده است .
2- 2- دفتر اقساط
ابزار دوم جهت گردش پول، دفتر اقساط است که براى جمع‏آورى (وجوه قرض داده شده) در نظر گرفته شده است و باید متناسب با اهداف و انگیزه‏هاى کمیته امداد و توانایى‏هاى وام‏گیرنده و ضوابط مالى طراحى شود . استفاده از این ابزار از جهت‏سهولت‏باز پرداخت اقساط که یکى از مشکلات وام‏گیرندگان مى‏باشد، به دلیل کثرت شعب بانکى، داراى اهمیت است . از طرف دیگر این ابزار باعث مى‏شود که وجوه قرض‏الحسنه با نظام بانکدارى رابطه تنگاتنگى پیدا نموده و از جهت‏سیاست‏هاى کلان کشور قابل کنترل باشد .
ممکن است دفترچه اقساط توسط کمیته امداد تهیه شده و همراه مجوز حق برداشت از حساب جارى خود، در اختیار صندوق معرف قرار گیرد . صندوق‏ها با توجه به نقشى که در طرح پیشنهادى دارند، هنگام ارائه مجوز استفاده از وام، دفترچه اقساط را نیز به وام‏گیرنده خواهند داد . کیفیت گردش کار با توجه به مطالبى که در آینده مورد بررسى قرار مى‏گیرد کاملا روشن خواهد شد .
3- چگونگى گردش پول با توجه به طرح پیشنهادى
گردش منظم پول در کارآمدى یک نظام پولى نقش به سزایى دارد . بنابراین یک الگوى مناسب پولى باید به گونه‏اى طراحى شود که بتواند پول را همچون «گردش خون‏» به صورت منظم و روان و بدون خلل و توقف به حرکت درآورد .
این امر تنها با در نظر گرفتن جایگاه مناسب براى نهادهاى شرکت‏کننده در یک فعالیت پولى میسر خواهد شد . در این‏جا کیفیت گردش پول در طرح پیشنهادى، در چهار مرحله مورد بررسى قرار مى‏گیرد . جهت‏سهولت مطالعه ابتدا طى چهار نمودار، مراحل مزبور به تفکیک مطرح سپس با نمودارى مراحل مزبور درهم ادغام شده، شکل کلى گردش پول به نمایش گذاشته مى‏شود .
1- 3- جریان جذب وجوه
نمودار شماره 1
A :این جریان‏ها مربوط به خرید اوراق قرض‏الحسنه توسط وام‏دهندگان مى‏باشد . شرکت‏بانک‏ها به دلیل کثرت شعب و کمیته امداد و صندوق‏ها به دلیل وجهه خاصى که در امور معنوى و اخروى در جامعه دارند، عامل مهمى در موفقیت جذب منابع مى‏باشد . البته کمیته امداد به دلیل سابقه کارهاى فرهنگى در سطح کلان درباره رفتارهاى اقتصادى‏معنوى یعنى صدقات، بیش‏تر مسئولیت گسترش فرهنگ و تبلیغات را به‏عهده دارد .
B :این جریان‏ها نشان مى‏دهد تمام وجوه جمع‏آورى شده از فروش اوراق قرض‏الحسنه همراه با ته برگ آن‏ها باید به حساب جارى کمیته امداد در بانک منتقل گردد . تمرکز این وجوه در کیفیت‏برنامه‏ریزى و سیاست‏گذارى کلان کمیته جهت تخصیص آن‏ها نقش اساسى دارد .
2- 3- جریان تخصیص منابع
نمودار شماره 2
C :وجوه جمع‏آورى شده در حساب کمیته امداد قرار دارد و کمیته در هنگام صدور مجوز وامدهى، از این وجوه استفاده مى‏کند .
D :کمیته امداد با توجه به معیارهایى که در سیاست‏هاى کلان خود در نظر مى‏گیرد، مجوز وامدهى را به صندوق قرض‏الحسنه متقاضى از طریق استفاده از وجوه جمع‏آورى شده مى‏دهد . صدور مجوز مى‏تواند همراه با ارائه دفتر اقساط که کیفیت‏بازپرداخت را نیز معین مى‏کند، باشد . صدور این مجوز هم‏چنین مى‏تواند با دریافت‏بعضى از ضمانت‏هاى مرسوم، از هیئت امناى صندوق قرض‏الحسنه، همراه گردد .
E :در اخذ وام، وام‏گیرندگان با صندوق‏هاى قرض‏الحسنه ارتباط مستقیم دارند و صندوق‏ها پس از دریافت مجوز پرداخت و دفتر اقساط از کمیته امداد، پس از اولویت‏بندى نیازهاى مراجعین و اخذ ضمانت‏هاى مرسوم، به پرداخت وام اقدام مى‏نمایند .
3- 3- جریان جمع‏آورى اقساط
نمودار شماره 3
F :در زمان سررسید هر قسط، وام‏گیرنده به بانک مراجعه کرده و با ارائه برگه مربوط، آن را بازپرداخت مى‏کند . بانک نیز وجوه مربوطه را به حساب جارى کمیته باز مى‏گرداند . بازگرداندن برگه اقساط به کمیته امداد کمک مى‏کند تا کمیته نسبت‏به یفیت‏بازپرداخت اقساط اطلاعات کافى داشته باشد . کمیته با دست‏یابى به اطلاعات مربوط به اقساط بازپرداخت نشده، آن‏ها را به صندوق مربوط منتقل مى‏کند تا پى‏گیرى لازم را به‏عمل آورد .
4- 3- جریان بازپرداخت وجوه به وام‏دهندگان
نمودار شماره 4
G :در زمان سررسید اوراق قرض‏الحسنه، وام‏دهنده به بانک مراجعه و با ارائه اوراق مربوطه، پول خود را (از حساب جارى کمیته) دریافت مى‏کند . بانک اوراق قرض‏الحسنه بازپرداخت‏شده را به کمیته عودت مى‏دهد تا کمیته نسبت‏به کیفیت و کمیت مراجعه وام‏دهندگان اطلاعات کافى داشته باشد .
نمودار شماره 5 گردش یکنواخت و کامل پول را در طرح پیشنهادى، نشان مى‏دهد .
نمودار شماره 5
4- مدیریت‏ها
1- 4- مدیریت مالى
در طرح مزبور، مدیریت مالى، یعنى چگونگى جذب و تخصیص منابع مالى، به عهده کمیته امداد است . البته کمیته با توجه به سیاست‏گذارى‏هاى کلان دولت و نیز اطلاعات شفاف و کاملى که صندوق‏هاى قرض‏الحسنه توانایى کسب آن را دارند، اقدام به برنامه‏ریزى و اجراى آن در زمینه وامدهى به نیازمندان جامعه مى‏نماید . دو انگیزه اساسى براى کمیته امداد امام خمینى هت‏شرکت در این طرح پیش‏بینى مى‏شود: ابتدا آن که رسیدگى و رفع نیاز نیازمندان هدف اساسى آن کمیته مى‏باشد و وجوه به‏دست آمده، مى‏تواند کمیته را در رسیدن به این هدف یارى کند . دیگر این‏که، کمیته مزبور مى‏تواند از صدقات که اکنون به وام‏دهى تخصیص داده مى‏شود، به تدریج کاسته و از آن‏ها در زمینه‏هاى دیگر استفاده کند .
2- 4- مدیریت ریسک
ریسک ناشى از امکان سوخت وام‏هاى اعطا شده مهم‏ترین چالش در عرصه قرض‏الحسنه مى‏باشد . در این طرح چهار ابزار مهم در نظر گرفته شده است که با استفاده بهینه از آن‏ها مى‏توان ریسک را به حداقل ممکن رساند:
1- کمیته امداد هنگام تخصیص وجوه، علاوه بر اخذ وثیقه از هیئت امناى صندوق‏هاى قرض‏الحسنه باید میزان سرمایه اولیه و کارکرد صندوق‏ها را در اعطاى قرض‏الحسنه در نظر بگیرد .
2- مطابق روال مرسوم، صندوق‏ها نیز هنگام اعطاى وام، از وام‏گیرنده وثیقه اخذ مى‏نمایند . این روند در طرح مزبور مطابق صلاح‏دید و دستورالعمل کمیته امداد قابل اجرا مى‏باشد .
3- با توجه به ارتباط مستقیم وام‏گیرنده با صندوق محلى و نیز فرهنگ حاکم در قرض‏الحسنه، ضمانت معنوى در بازپرداخت وجوه قابل پیش‏بینى است . هم اکنون نیز طبق اظهارات صندوق‏ها، سوخت وام به‏ندرت مشاهده مى‏شود .
4- اگر صندوق با انجام تحقیقات لازم مشاهده کند وام‏گیرنده توان بازپرداخت وام را ندارد، بعد از تایید، کمیته از طریق وجوهى که براى صدقات در نظر گرفته، مبلغ مزبور را جبران مى‏نماید .
در هر صورت کیفیت‏به‏کارگیرى هر یک از ابزارهاى فوق براى کمیته امداد قابل برنامه‏ریزى، کنترل و هدایت مى‏باشد .
3- 4- مدیریت اطلاعات
نبود اطلاعات کافى و شفاف، یکى از مشکلات عمده سیاست‏هاى حمایتى دولت در سطح کلان است . در قرض‏الحسنه نیز با توجه به عنصر «نیازمندبودن وام‏گیرنده‏» تشخیص فرد نیازمند در یک جامعه تاثیر به‏سزایى در کارآمدى سیستم قرض‏الحسنه دارد .
صندوق‏هاى قرض‏الحسنه به دلیل محلى و محدود بودن، توانایى لازم را براى کسب اطلاعات، بدون به‏کارگیرى هزینه‏هاى گزاف، دارا مى‏باشند . با توجه به این‏که مؤسسین این صندوق‏ها از افراد معتمدند و از انگیزه معنوى و اخروى لازم برخوردار مى‏باشند، مى‏توان به شفافیت نسبى این اطلاعات اعتماد نمود . (14) از طرف دیگر، صندوق‏هاى مزبور تمایل به گسترش فعالیت‏خود دارند بنابراین انتظار همکارى مفید و مؤثرى مى‏رود; چنان‏که تجربه محدود سازمان اقتصاد اسلامى در گذشته شاهد قوى بر این پیش‏بینى مى‏باشد .
5- مزایاى طرح پیشنهادى
با مرورى کوتاه بر طرح مى‏توان بعضى از مزایاى آن را چنین برشمرد:
1- 5- هماهنگى با اهداف نهادهاى شرکت‏کننده
در طرح پیشنهادى علاوه بر این‏که نهاد جدیدى بر سیستم کنونى قرض‏الحسنه تحمیل نشده، اهداف هر یک از نهادهاى موجود نیز تقویت گردیده است . کمیته امداد و صندوق‏ها که در جهت رفع نیازهاى اساسى نیازمندان فعالیت مى‏کنند، اکنون توانایى بیش‏ترى پیدا مى‏کنند . بانک‏ها نیز که جمع‏آورى وجوه بیش‏تر را یکى از اهداف خود مى‏دانند، با توجه به مانده وجوه، چه در هنگام فروش اوراق قرض‏الحسنه و چه در هنگام جمع‏آورى اقساط، به هدف خود خواهند رسید . هم‏چنین از اختصاص اجبارى مقدارى از وجوه خود در زمینه قرض‏الحسنه آزاد مى‏شوند . کمیته امداد نیز که اکنون بخشى از صدقات را به وام اختصاص مى‏دهد، در صورت کارآمدى طرح مزبور، مى‏تواند آن‏ها را در جاى مناسب خود به‏کار برد . در این طرح از طریق اتکا به نهادهاى موجود و بدون تحمیل نهاد جدیدى‏بر اقتصاد کشور، دستیابى به گسترش کارآمدى قرض‏الحسنه هموار گردیده است .
2- 5- استفاده از محاسن نهادهاى شرکت‏کننده در طرح
از محاسن صندوق‏ها، توانایى آن‏ها در دسترسى به اطلاعات صحیح با کم‏ترین هزینه ممکن است و در طرح پیشنهادى ارتباط با وام‏گیرندگان به عهده صندوق‏ها مى‏باشد . از محاسن بانک‏ها نیز شعبه‏هاى فراوان و گسترده آن‏ها در سطح کشور است که از این قابلیت در طرح پیشنهادى، هم از جهت جمع‏آورى اقساط که سهولت لازم را براى وام‏گیرندگان به‏وجود مى‏آورد و هم از جهت ارائه اوراق قرض‏الحسنه که امکان تخصیص وجوه را براى قرض‏دهندگان مهیا مى‏کند، استفاده شده است; چنان‏که از وجهه مردمى کمیته امداد و تجربه چندین ساله آن در امور معنوى و قابلیت آن در فعالیت‏هاى کلان، استفاده مناسب به عمل آمده است .
3- 5- قابلیت انعطاف اوراق قرض‏الحسنه
انعطاف اوراق از جهت مبلغ، مدت، با نام و بى‏نام بودن، تاثیر زیادى در کارآیى آن‏ها دارد; زیرا مى‏توان از کم‏ترین وجوه افراد که به صورت راکد نگه‏دارى مى‏شود در کم‏ترین زمانى که به امر قرض‏الحسنه اختصاص مى‏یابد، استفاده کامل برد . این انعطاف به کمیته امداد امکان مى‏دهد با توجه به طبقه‏بندى نیازمندان، وجوه را با اقساط کوتاه مدت و بلند مدت توزیع نماید . هم‏چنین انعطاف بالاى اوراق قرض‏الحسنه و دفترچه اقساط، امکان کنترل وجوه و سیاست‏گذارى‏هاى کلان را براى دولت (با همکارى کمیته امداد) فراهم مى‏کند .
4- 5- شفافیت و هماهنگى با ماهیت قرض‏الحسنه
اوراق قرض‏الحسنه و دفترچه اقساط، داراى ماهیتى ساده و روان و در اشکال مشابهى چون قبض‏هاى آب و برق در جامعه کنونى به کار گرفته مى‏شود . از طرف دیگر، در طرح پیشنهادى استفاده از ابزارهایى همچون جایزه و هر گونه زیاده دیگرى که با ماهیت قرض‏الحسنه ناسازگار است، وجود ندارد .
5- 5- تضمین بازپرداخت وام
تامین تضمین و اطمینان خاطر لازم نسبت‏به بازپرداخت قرض، نقش عمده‏اى در جذب وجوه و کارآمدى فعالیت قرض‏الحسنه در سطح کلان دارد و این تضمین در طرح پیشنهادى از سه طریق قابل عمل است:
- بانک مرکزى: اوراق قرض‏الحسنه که مانند اوراق بهادارى چون سفته توسط بانک مرکزى منتشر مى‏شود، گرچه بار ضمانتى بر عهده بانک مرکزى تحمیل نمى‏کند، ولى اعتبار خاصى در دیدگاه مردم به وجود مى‏آورد .
- کمیته امداد امام‏خمینى: ارتباط مستقیم وام‏دهندگان با کمیته امداد تضمین دیگرى است‏براى بازپرداخت وام‏ها . این ارتباط به وسیله اوراق قرض‏الحسنه و حساب جارى کمیته در بانک صورت مى‏گیرد . با توجه به جریان مداوم وجوه و برنامه‏ریزى کمیته امداد، مى‏توان پیش‏بینى کرد که همیشه در حساب مذکور به اندازه لازم وجوهى باقى مى‏ماند که صاحبان اوراق در سررسید از آن برداشت کنند .
- صندوق‏ها و هیئت امناى آن: در واقع بخش حقیقى تضمین بازپرداخت در رابطه با کمیته امداد و صندوق‏ها و نیز بین صندوق‏ها و وام‏گیرندگان شکل مى‏گیرد . صندوق‏ها هنگام ارائه مجوز پرداخت صادر شده از طرف کمیته، ضمانت‏هاى لازم و رایج چون چک یا سفته را از وام‏گیرنده گرفته، تا تسویه کامل نزد خود نگهدارى مى‏کنند .
بنابراین طرح پیشنهادى مى‏تواند تضمین نماید که صاحبان وجوه در سررسید مقرر به وجوه خود دسترسى خواهند یافت .
6- 5- قدرت نقدینگى اوراق قرض‏الحسنه
تضمین بازپرداخت اوراق در سررسید معین و قابلیت انتقال آن‏ها به شخص ثالث، قبل از سررسید، قدرت نقدینگى بالایى براى اوراق قرض‏الحسنه پدید مى‏آورد، به‏طورى که صاحبان اوراق مى‏توانند در مواقع نیاز آن‏ها را به دیگران بفروشند یا به عنوان دین مدت‏دار بپردازند .
7- 5- استفاده از وجوه راکد
وجوه قرض‏الحسنه از درآمد افراد مى‏باشد که به دلایل مختلفى چون ذخایر احتیاطى یا معاملاتى، به صورت راکد نگهدارى مى‏شود . هدایت این وجوه به سمت جریان گردش درآمد، تاثیر به سزایى در حذف اختلال‏هاى اقتصادى و دستیابى به تثبیت اقتصادى دارد، به همین خاطر لازم است دولت‏بتواند اطمینان حاصل نماید که این وجوه از جریان گردش درآمد خارج نمى‏شود . به‏کارگیرى اوراق قرض‏الحسنه با توجه به طرح پیشنهادى مى‏تواند چنین اطمینانى را براى دولت فراهم نماید . این وجوه که در اختیار کمیته امداد است، مى‏تواند با همکارى و هماهنگى دولت توزیع شود .
8- 5- اجتناب از ربا
یکى از خصوصیات کلى و مهم یک ابزار پولى در نظام اقتصادى اسلام آن است که از تحقق هر گونه ربا اجتناب شود . چنان که ملاحظه گردید با توجه به این‏که اوراق مذکور فاقد بهره اسمى بوده و هیچ گونه زیاده‏اى در جریان انتقال وجوه نیست، مى‏توان اطمینان داشت که فعالیت این سیستم از هر گونه ربایى منزه است .
9- 5- فقرزدایى
سیاست‏هاى فقرزدایى دولت معمولا با دو مشکل اساسى تحمل بودجه و نبود اطلاعات کافى و شفاف نسبت‏به نیاز و نیازمندان واقعى، مواجه است .
در طرح پیشنهادى دولت مى‏تواند قرض‏الحسنه را به عنوان یک ابزار فقرزدایى در نظر گرفته، و در تخصیص وجوه و هدایت صحیح آن با توجه به سیاست‏هاى کلان خود (اشتغال‏زایى، تامین نیازهاى اساسى و) . . . با کمیته امداد همکارى ثمربخشى داشته باشد . وجود اطلاعات شفاف و تامین وجوه از مازاد درآمد بخش خصوصى که در طرح آمده، این دو مشکل را برطرف مى‏نماید . علاوه بر این، در صورت صلاح‏دید دولت مى‏تواند با خرید اوراق قرض‏الحسنه قسمتى از درآمد خود را براى فقرزدایى تخصیص دهد .
10- 5- رفع نیاز نیازمندان و اطمینان نسبت‏به حصول آن
اطمینان وام‏دهندگان به رسیدن وجوهشان به‏دست نیازمندان واقعى، نقش مهمى در تحقق انگیزه‏هاى معنوى و اخروى در عرصه قرض‏الحسنه و کارآمدى آن دارد . در صورتى که قسمتى از وجوه آنان به این امر اختصاص نیابد (چنان که در مورد پس‏انداز قرض‏الحسنه بانک‏ها مشاهده مى‏گردد) رفتار قرض‏الحسنه در سطح کلان رو به کاستى مى‏گذارد .
11- 5- استفاده از اوراق قرض‏الحسنه به‏عنوان وثیقه
ممکن است‏خیرینى که به خرید اوراق قرض‏الحسنه اقدام مى‏کنند، از تولیدکنندگان اقتصادى که گاه از مشتریان بانک‏ها نیز هستند، باشند . در این صورت اگر به تسهیلات بانکى نیاز پیدا کردند مى‏توانند در مقابل اعطاى تسهیلات، از اوراق قرض‏الحسنه به عنوان وثیقه معتبر استفاده کنند .
پى‏نوشت‏ها:
1) محمدباقر مجلسى، بحارالانوار (بیروت، دار احیاءالتراث العربى، 1403 ق/1362) ج 69 ، ص 368 .
2) محمد بن یعقوب کلینى، الکافى (دارالکتب الاسلامیة، 1388 ق) ج 5، ص 94 .
3) امام‏خمینى، تحریرالوسیله (مکتبة‏الاسلامیة) ج 1، ص 652 .
4) على‏اصغر هادوى‏نیا، قرض‏الحسنه و آثار اقتصادى آن (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، 1378) ص 47- 52 .
5) بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران، عملیات بانکى بدون ربا (اداره کل آموزش و مطالعات نیروى انسانى، مرداد 1363) ص 37 .
6) سپهر (نشریه بانک صادرات ایران)، شماره 36، ص 32 .
7) ر . ک: معاونت امور اقتصادى وزارت امور اقتصادى و دارایى، سیاست‏هاى پولى انتخاب ابزارى به عنوان جایگزین سیاست انتشار خرید و فروش اوراق قرضه با توجه به موازین اسلامى (تهران، 1373) ص 65 .
8) سیدکاظم صدر، «آثار اقتصادى رفتار و عقد قرض‏الحسنه‏» ، مجموعه سخنرانى‏ها و مقالات شمشمین سمینار بانکدارى اسلامى (بانک مرکزى، 1374) ص 135 .
9) سازمان اقتصاد اسلامى ایران، صندوق‏هاى قرض‏الحسنه در ایران (تهران، 1364) ص 9 .
10) مجموعه قوانین و مقررات بازرگانى و تجارتى با آخرین اصلاحات والحاقات (تهران کتابخانه گنج دانش، 1363) ص 295 .
11) جعفر عسگرى، «بررسى عملکرد صندوق‏هاى قرض‏الحسنه در ایران‏» ، مجموعه مقالات دومین سمینار سیاست‏هاى پولى و ارزى (تهران، مؤسسه تحقیقات پولى و بانکى، اردیبهشت 1371) ص 301 .
12) على عسگرى، بررسى نقش و اثرات صندوق‏هاى قرض‏الحسنه در سیستم پولى و بانکى کشور (پایان‏نامه کارشناسى ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد، 1369) ص 232 .
13) بر اساس لایحه قانونى انتشار اوراق قرضه (مصوب 12/9/1358)، به دولت اجازه داده نشده است که تا مبلغ 350 میلیارد ریال اوراق قرضه بدون بهره بابت مطالبات بانک مرکزى ناشى از اعتباراتى که به تضمین و یا تعهد سازمان برنامه و بودجه توسط بانک مرکزى اعطا شده است، منتشر نماید . اوراق مذکور که در اسفند سال 1358 منتشر گردیده، تماما نزد بانک مرکزى جمهورى اسلامى است و تا کنون‏هیچ گونه معامله‏اى طى سالیان گذشته روى آن‏ها انجام نشده است . علاوه بر این به مناسبت‏هاى مختلف از قبیل جنگ و زلزله و سیل که مقرر بوده است‏سیستم بانکى اعتباراتى در اختیار آسیب دیدگان قرار دهد، حساب‏هاى مخصوص قرض‏الحسنه توسط بانک‏ها گشایش یافته است که على‏رغم ابراز احساسات شدید مردم نسبت‏به کمک به آسیب دیدگان و حتى اهداى کمک‏هاى فراوان جنسى و نقدى به آن‏ها، نوعا مبالغ قابل توجهى در این حساب‏ها سپرده‏گذارى نگردیده است (ر . ک: معاونت امور اقتصادى وزارت امور اقتصادى و دارایى، سیاست‏هاى پولى انتخاب ابزارى به عنوان جایگزین سیاست انتشار خرید و فروش اوراق قرضه با توجه به موازین اسلامى، ص 64 .)
14) کمیته امداد مى‏تواند با درنظر گرفتن بانک اطلاعاتى مناسب، از اطلاعات مزبور در اجراى سیاست‏گذارى‏هاى خود استفاده بهینه را به‏عمل آورد .

تبلیغات