اوراق خیریه در ترازوى فقه
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
مقدمه
در متون دینى از عناوینى همچون صدقه، انفاق، وقف، ایثار مالى و برآوردن نیاز برادر دینى، زیاد به کار رفته است و مؤمنان به طور گسترده و با تاکیدات زیاد به انجام این امور ترغیب شدهاند . از ویژگىهاى مهم نظام اقتصادى مبتنى بر دین، اخلاقى بودن آن است و رفتارهاى آخرتگرایانه بدون توجه به منافع مادى، به شکلهاى گوناگون ترسیم مىگردد . اگر در نظامهاى متعارف، اصل بیشینه کردن سود، محور تصمیمات انسان اقتصادى است، اصل حاکم بر رفتار انسان مؤمن جلب حداکثر رضایت الهى است . محوربودن این اصل، زمینه تحقق رفتارهاى دینى مثل وقف، انفاق و غیر آن را فراهم مىسازد که آثار آن در جوامع اسلامى به وفور مشهود است . با مدیریت و جهتدهى صحیح در بعد توزیع، تولید و مصرف، این آثار نمود بیشترى خواهند یافت . امروزه گسترش تکنولوژى و شیوههاى نوین استفاده از اموال کوچک، موجب شده با انتشار اوراق خیریه، کمکهاى افراد جمعآورى و در موارد مفید صرف شود . براى جلوگیرى از سوء استفاده و انحراف از راههاى صحیح جمعآورى کمکهاى مردمى و مبتلا شدن به امورى که از نظر شرع حرام و باطل است، در این مقاله بعد از بیان آثار اقتصادى و شرایط کلى حاکم بر انتشار اوراق خیریه به بررسى اوراق مختلفى مىپردازیم که هم اکنون در جامعه ما رواج دارد .
آثار اقتصادى اوراق خیریه
انتشار اوراق خیریه مىتواند شکل جدیدى از تحقق صدقه و انفاق و ایثار مالى باشد . امروزه با گسترش جوامع، لزوم گردآورى صدقات کوچک براى انجامطرحهاى بزرگ چشمگیر شده است; زیرا بسیارى از افراد مشتاق به انجام امور خیریه، یا از موارد مصرف آن اطلاع کافى ندارند یا اموال را در امورى صرف مىکنند که ضرورت چندانى ندارد .
به طور کلى آثار انتشار این اوراق را مىتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
1- جلب و جذب کمکهاى مردم: انتشار این اوراق انگیزه مناسب براى افراد را ایجاد مىکند تا در طرحهاى مفید و خداپسندانه شرکت کنند . امروزه تعیین برخى روزها براى کمک به مردم فقیر باعثشده است افراد زیادى در این امر خیر شرکت کنند، به گونهاى که اگر این برنامهها اعلام نمىشد بسیارى این عمل خیر را فراموش مىکردند و از ثواب اعطاى چنین کمکهایى محروم مىشدند .
2- مدیریت صحیح و هدایت کمکها در موارد ضرورى: هر گاه افراد معتمد و با درایت مسئولیت این کار را به عهده گیرند، لازمترین و ضرورىترین مصارف را تشخیص داده و کمکهاى مردمى را به آن امور تخصیص خواهند داد . بر حسب شرایط زمانى و مکانى، گاه ساخت مکانهاى ورزشى یا آموزشى ضرورى است و گاه سیر کردن فقرا و یا ساختن خانههاى سیلزدگان و گاه تعمیر و احداث مساجد و مکانهاى مذهبى ضرورت مىیابد .
3- انجام پروژههاى بزرگ با استفاده از کمکهاى کوچک: کمکهاى نقدى کوچک هرگاه با هدایت صحیح جمعآورى شود مىتواند طرحهاى بزرگى را تحقق بخشد; طرحهایى که یک یا چند نفر از انجام آن ناتوانند .
4- جذب نقدینگى مردم و هدایت آن به امور تولیدى و خدماتى: از جمله اهداف سیاست پولى، جهتدهى نقدینگى کشور به امور تولیدى و خدماتى لازم براى تقویتبنیه اقتصادى و پول ملى است . مؤسسات خیریه مىتوانند کمکهاى ریز و درشت مردم را جمع کرده و به دست نیازمندانى که سرمایه لازم براى فعالیت اقتصادى ندارند، برسانند . در این صورت علاوه بر تامین زندگى گروهى از مردم، بنیه اقتصادى کشور نیز بالا رفته، پول ملى تقویت مىشود .
5- ساماندهى امر توزیع درآمدها و رفع فقر: وجود نیازمندان در جامعه و عدم برخوردارى از تقاضاى مؤثر، عاملى در بحران اقتصادى است . ایجاد تقاضاى مؤثر براى آنها و بهبود توزیع درآمدها سبب رفع فقر و حرکتى در جهت فروش کالاهاى تولید شده، است .
6- بهبود رشد اقتصادى در پرتو رشد تولید و افزایش تقاضاى مؤثر: با تحقق هدف چهارم و پنجم از یک سو فعالیتهاى مفید و مولدى شکل مىگیرد و از طرف دیگر، بخشى از افراد که توان تقاضا نداشتند متمکن شده وارد بازار مىگردند و این دو ستبهدست هم داده اقتصاد را از رکود در آورده و یا بر رونق آن مىافزایند .
اصول کلى حاکم بر انتشار اوراق خیرخواهانه
براى بهرهگیرى بیشتر از انتشار اوراق خیریه و صحت عمل آن و تامین اهداف اخلاقى و اقتصادى اسلام، انتشار اوراق مذکور باید اصول زیر را تامین کند:
1- حفظ انگیزههاى دینى و معنوى: طبق آموزههاى دینى، انسان در صورتى از ثواب اخروى برخوردار است که عمل را با انگیزه و نیتخالص انجام دهد . کمک مالى هرگاه براى خدا و «فى سبیلالله» باشد و در پى آن آزار نباشد، انفاقى قلمداد مىشود . که بیش از هفتصد برابر نتیجه مىدهد و گرنه همچون پرداخت ریاکارانه باطل و بىارزش خواهد بود، (1) چنانکه در میدان جنگ هم اگر کسى به نیت کسب غنیمت وارد معرکه شود و کشته گردد، شهید نیست و اجرى ندارد . بنابراین، در صورتى جمعآورى کمکهاى مردمى ارزش دینى دارد که نیت مردم صحیح باشد و کمکهاى مالى خود را به عشق جایزه عطا ننمایند . تغییر نیت نه فقط باعث محروم شدن از ثواب اخروى مىگردد بلکه چهبسا باعثبطلان و حرمت جمعآورى مبالغ مذکور شود و تصرف در آن را دچار اشکال شرعى کند .
2- جلوگیرى از شمول عناوین محرم بر انتشار اوراق: در انتشار اوراق و مراحل اجرایى جمعآورى مبالغ و صرف آن مىبایست مراقبت جدى صورت گیرد تا مبادا با عناوین محرم مثل ربا، قمار، اسراف و تبذیر، اکل مال به باطل آمیخته گردد . در غیر این صورت ابزارهاى دینى برخلاف اهداف خود در جهت گسترش فساد و اقتصاد ربوى عمل خواهد کرد .
3- حفظ قصد و رضایت واقعى افراد و اجتناب از اعمال صورى و ظاهرى: درطراحى اوراق مذکور بایستى روابط حقوقى را چنان روشن و گویا کرد که شرکتکنندگان با رضایت کامل و آگاهى تمام اقدام به مشارکت کرده از انجام هر نوع عملیات صورى و ظاهرى اجتناب کنند .
4- مراقبتبر مصرف صحیح اموال در موارد اعلام شده: متصدیان جمعآورى مىبایست اموال را در راههاى اعلام شده صرف کنند تا اعتماد عمومى را خدشهدار نسازند . براى این منظور لازم است از یک سو از افرادى که وجهه مقبولى بین افراد دارند استفاده کرد و از سوى دیگر با نظارت و کنترلهاى منظم، از انحراف و سوء استفاده جلوگیرى نمود .
5- تناسب جایزههاى تشویقى با کارهاى خیریه: جایزهها باید به گونهاى باشد که به نیتخیر افراد ضربه نزند و بهگونهاى نگردد که افراد زیادى به امید کسب جایزه وارد میدان انفاق گردند . هدف جایزه تشویق بیشتر مردم به کار خیر است، نه آن که انگیزه آنها را براى رسیدن به مال زیاد، شدت بخشد . عمل اگر با تقوا همراه باشد هر چند از نظر مقدار کم جلوه کند، همچون آب زلال در زمین فرو مىرود و درختان با ثمر را نتیجه مىدهد و عمل زیاد بىبهره از تقوا همچون کف روى آب است، فقط جلوه ظاهرى دارد و پایدار نخواهد ماند . (2) امیر مؤمنان فرمود: عمل با تقوا هیچگاه کوچک شمرده نمىشود، چرا که قبول مىگردد . (3)
6- اطلاع مردم خیر از نتیجه مصرف اموال: اطلاع و آگاهى مردم از محل مصرف وجوه جمعآورى شده و مشاهده برخى از آنها در محیط زندگى خود و بستگان و همکیشان، سبب مىشود مردم به شرکت در امور خیر بیشتر تشویق گردند .
7- مطابقت نشر اوراق با فتاواى مراجع: وجود مجتهدان مختلف که هر یک مقلدان متعددى دارند، ایجاب مىکند که انتشار اوراق با فتاواى افراد بیشترى مطابقت داشته باشد تا امکان مشارکتبیشتر مردم متدین فراهم گردد .
انواع اوراق خیریه منتشر شده
با توجه به اصول مطرح شده برخى از انواع اوراق خیریه و مطابقت آنها را با این اصول، در ذیل مىآوریم .
1- بلیطهاى بختآزمایى: سالها قبل از انقلاب، بلیطهاى بختآزمایى به مبلغ معینى فروخته مىشد و پس از قرعهکشى جایزههاى بزرگى به افراد برنده تعلق مىگرفت . جوایز زیاد عامل مهمى در خرید بلیط ارزان بود و هر کس شانس خود را مىآزمود . جوایزى مثل خانههاى مسکونى و اتومبیل، مىتوانست هر فردى را تحریک کند . اموال بسیارى جمع مىشد و اندکى از آن بین تعداد کمى به عنوان برنده تقسیم مىگردید . علماى مذهبى خرید و فروش آن را که با قصد برد و باخت همراه بود تحریم کردند و معامله و تصرف در اموال را باطل دانستند . (4) در واقع این خرید و فروش قمارى بود که با استفاده از روابط ریاضى و محاسبه اعداد بزرگ انجام مىگرفت .
2- بلیطهاى اعانه ملى: با تحریم بلیطهاى بختآزمایى صاحبان این شرکتها شیوه کار را تغییر دادند و براى جلب مؤمنان با تغییر نام آن به اعانه ملى اعلام کردند پولهاى جمعآورى شده صرف کمک به امور خیریه مىگردد و براى تشویق افراد به شرکت در آن، جوایزى را اختصاص دادند . براى جلب بیشتر مردم، فروشندگان بلیط را از بین افراد عاجز و نابینا انتخاب و با تبلیغات گسترده مردم را به مشارکت در امور خیر دعوت کردند . علماى مذهبى و مراجع تقلید به علتبىاعتمادى کامل به نظام حاکم این شیوه را ترفندى بیش ندانسته و چون با تغییر اسم و اعمال صورى و ظاهرى ماهیت آن تغییر نکرده بود، فتوا به حرمت و بطلان خرید و فروش بلیطهاى اعانه ملى دادند; (5) زیرا افراد به قصد برنده شدن جایزه بلیط تهیه مىکردند و کمتر کسى فکر کمک به امور خیریه را در سر داشت . امور خیریه و اعانه ملى پوشش ظاهرى براى اهداف باطل بود . در واقع این نوع خرید و فروشها مصداق اکل مال به باطل است و عرف جامعه تراضى آن را معتبر نمىداند; چون رضایتشخص به خرید و فروش، مقید به بردن است، همچون رضایتى که قمارباز قبل از شروع بازى دارد، و اینگونه تراضى عرفا و شرعا معتبر نیست .
البته چنان که افراد مختلف به قصد کمک به محرومان و ایجاد مراکز خیریه، کمکهاى خود را به مؤسسه یا شرکتى بدهند و مؤسسه مزبور براى تشویق افراد به شرکت در امور خیر جوایزى را براى عدهاى به قید قرعه در نظر بگیرد، منع شرعى ندارد; اما همه وجوه جمع شده باید در مصارف واقعى و اعلام شده برسد . (6)
در واقع، در این شیوه خرید و فروش مطرح نیست، بلکه افراد کمکهاى خود را در اختیار مؤسسه قرار مىدهند و مؤسسه واسطه صرف است . مشابه آن جوایزى است که بانکها براى تشویق افراد به باز کردن حسابهاى قرضالحسنه و یا افزایش موجودى انجام مىدهند و از نظر فقها اشکالى ندارد; (7) زیرا اعطاى جایزه بدون شرط انجام مىگردد و پرداخت مبلغ اضافى در قرض از طرف قرضگیرنده بدون شرط جایز است . (8) تحقق این امور قبل از انقلاب براى علما فقط در ذهن بود، ولى پس از انقلاب ابتدا بانکها جوایزى را براى تشویق به قرضالحسنه قرار دادند و به تدریجبه موارد دیگر نیز گسترش یافت .
3- برگههاى مسابقات فرهنگى و هنرى: از مواردى که مؤسسه یا نهادى درصدد جمع مبالغ خیریه براى اهداف انسانى و اسلامى برمىآید، برگزارى مسابقات فرهنگى و هنرى است . اشخاص با تهیه برگه سؤال و تکمیل آن همراه با واریز مبلغ خاصى در آن شرکت مىکنند، سپس به برندگان، جوایزى از آن مبالغ جمعآورى شده داده مىشود و پس از کسر هزینهها مابقى را صرف امور خیریه مىنمایند . در این موارد باید افراد مبلغ واریزى را براى هزینه انجام مسابقه مثل طرح سؤال و تصحیح و اضافه آن را براى کمک به امور خیریه در نظر گیرند . اگر مراد از کار خیر برگزارى مسابقه فرهنگى و افزایش سطح اطلاعات دینى و علمى افراد باشد افراد باید مبالغ واریزى را به قصد کمک به امور خیریه و گسترش فرهنگ دینى و انجام مسابقات و اعطاى جوایز به برندگان پرداخت کنند، نه آنکه مبالغ براى شرکت در مسابقه باشد تا با قرعهکشى جایزه ببرد; زیرا شبیه قمار مىگردد و باطل است .
4- برگههاى ارمغان بهزیستى: با وقوع حادثه تلخ سیل شمال، اداره بهزیستى با انتشار اوراق ویژهاى همگان را به مشارکت در امر بازسازى مناطق مزبور فراخواند و براى تشویق، جوایزى را به قید قرعه براى تعدادى در نظر گرفت . همکارى گسترده مردم در انجام این امر خداپسندانه باعثشد مؤسسات مختلف این شیوه را براى تامین مالى و اجراى پروژههاى مفید در پیش گیرند . همانگونه که بیان شد همیارى مردمى در انجام طرحها از مصادیق بارز انفاق در راه خدا و تعاون بر نیکى است و اگر با مبالغ جمعآورى شده، اموال با دوام خریدارى شود اگر با قصد و نیت وقف باشد وقف جمعى تلقى گردد و از این راه مىتوان عمل وقف را گسترش داد . وقف اموال بادوام به ثروت قابل ملاحظهاى نیاز دارد و با جمع مبالغ کوچک هم تحقق یافتنى است . اعطاى جایزه هم اشکالى پدید نمىآورد، ولى باید حالت واقعى خود را داشته باشد و نیت افراد به همان صورت واقعى بماند و گرنه تصرف در اموال و جوایز اشکال شرعى پیدا مىکند . پولهایى که بدون قصد خیر پرداختکننده جمعآورى گردد چون اعطاى آن به وجه شرعى نبوده آثار مجهولالمالک بر آن مترتب مىگردد و چون صاحبان آن مشخص است (به خاطر معلوم بودن شماره اوراق) باید به افراد برگردانده شود . تصرف در جوایز هم تصرف در جوایز مسابقهاى است که حالتبرد و باخت (قمار) پیدا کرده است .
در این موارد، هدف مؤسسات نباید افزایش حجم مبالغ بدون توجه به ضوابط شرعى باشد، بلکه هدف تقرب بندگان به خدا و تعاون بر تقوا و نیکى است . اعلام جوایز بزرگ مادى مثل جوایز سى میلیون تومانى نیتبسیارى را از قصد خیر به شرکت در مسابقه جهتبردن جایزه تغییر مىدهد . براى گسترش این طرحها مىتوان از جوایز معنوى و زیارتى بهره گرفت . نیز شایسته است اوراق کمک به طرحهاى مناسب هر منطقه و استان، براى افراد آن منطقه تهیه و توزیع گردد و در کنار طرح هاى ملى به طرحهاى منطقهاى هم توجه شود .
در ضمن، گسترش این امور نباید به کمکهاى سنتى و پر ثمر مردم در ایام ماه رمضان و محرم و . . . خلل وارد سازد و اداره، مساجد، تکایا و حسینیهها و دیگر مراکز فرهنگى را با اشکال مواجه کند . همچنین مىبایستسعى در کاهش هزینههاى تبلیغى شود .
5- اوراق پنتاگونو: از سال 1990 در ایتالیا نوعى بازى با پول توسط شرکتى به نام پنتاگونو مطرح شد و به سرعت در دهها کشور گسترش یافت که تلقى جدى از آن قمار مدرن بود . در سالهاى اخیر همین اوراق به صورت اوراق خیریه در کشور ما رواج یافتند و شرکتهاى متصدى امر در اطلاعیههاى خود بیان کردند که بخشى از مبالغ جمعآورى شده را به امور خیریه اختصاص مىدهند .
در این طرح اغلب پولهاى جمعآورى شده در اختیار صاحبان شرکت و افرادى قرار مىگیرد که در سلسله تصاعدى شبکه قرار گرفتهاند و شانس این را داشتهاند که پس از آنها افراد زیادى جذب شبکه شده تا مبالغ واریزى به حساب آنها انتقال یابد . این اوراق انواع مختلفى دارد; یک نوع این است که فرد متقاضى برگه عضویت هشتاد دلارى را از پایگاه شرکت در اینترنتیا غیر آن تهیه مىکند که بر روى آن اسامى هفت نفر به ترتیب آمده و نام فردى که انسان برگه را از او خریده در ردیف هفتم قرار دارد . پس از خرید، متقاضى باید چهل دلار به حساب شرکت و چهل دلار به حساب نفر ردیف اول بریزد . پس از آن سه برگه براى او ارسال مىشود که بر روى هر کدام اسامى هفت نفر از جمله شخص متقاضى در ردیف هفتم نوشته شده و متقاضى باید این سه برگه را به سه نفر بدهد تا آنها مشابه او پول واریز کنند و این سلسله ادامه مىیابد . براى رسیدن متقاضى اول به ردیف اول باید هفت مرحله بگذرد یعنى (2187، 729، 243، 81، 27، 9، 3) 2187 نفر در مرحله آخر و در کل 3280 نفر جذب شرکتشوند تا به او مبلغ (87480 40 . 2187) دلار و براى شرکت مبلغ (131200 40 . 3280) دلار واریز شود .
براى برنده شدن افرادى که در مرحله هشتم جذب شرکت مىشوند (6561 نفر) باید حدود 5/14 میلیون نفر وارد شبکه شوند (به تعداد خانوارهاى ایران .) افرادى که مىتوانند وارد شبکه شوند به زودى به انتها مىرسد و افراد کمى از این میان، مبالغ هنگفتى به جیب مىزنند و تعداد زیادى در حسرت پولدار شدن آنى باقى مىمانند . در کشور ما به جاى تصاعد 3 از رقم 7 استفاده کردند; یعنى براى برنده شدن متقاضى اول باید تعداد 823543 نفر وارد شرکتشوند . این شرکتها با طرح عناوینى مثل قصد هبه کردن مبالغ به شرکت، قصد کارهاى خیریه و غیر آن سعى در جلب مؤمنان داشتند .
بدون تردید این امور نیز از مصادیق بارز اکل مال به باطل و قمار است و هوشیارى مجامع علمى و دینى در پاسخ صحیح و همهجانبه به چنین حیلههایى مانع سوء استفاده خواهد شد .
امید است روحیه انفاق و ایثار مالى همراه با قصد تقرب به خداوند در جامعه اسلامى ما بارورتر گردد .
پىنوشتها:
1) بقره (2) آیات 261- 264 .
2) رعد (13) آیه 17 .
3) نهجالبلاغه، صبحىصالح، کلمات قصار، شماره 95 .
4) امام خمینى، تحریرالوسیله، ج 2، ص 619- 720; سیدابوالقاسم خویى، منهاجالصالحین، ج 1، ص 432 و روحانى، المسائلالمستحدثه، ص 83 .
5) امام خمینى، همان و رساله نوین، ج 2، ص 215 .
6) امامخمینى، همان و سیدابوالقاسم خوئى، همان .
7) امامخمینى، همان، ص 617; سیدابوالقاسم خویى، همان، ص 414 و روحانى، همان، ص 64 .
8) محمدحسن نجفى، جواهرالکلام، ج 25، ص 7; امامخمینى، همان، ص 653 و حرعاملى، وسائلالشیعه، ج 13، ص 104 .
در متون دینى از عناوینى همچون صدقه، انفاق، وقف، ایثار مالى و برآوردن نیاز برادر دینى، زیاد به کار رفته است و مؤمنان به طور گسترده و با تاکیدات زیاد به انجام این امور ترغیب شدهاند . از ویژگىهاى مهم نظام اقتصادى مبتنى بر دین، اخلاقى بودن آن است و رفتارهاى آخرتگرایانه بدون توجه به منافع مادى، به شکلهاى گوناگون ترسیم مىگردد . اگر در نظامهاى متعارف، اصل بیشینه کردن سود، محور تصمیمات انسان اقتصادى است، اصل حاکم بر رفتار انسان مؤمن جلب حداکثر رضایت الهى است . محوربودن این اصل، زمینه تحقق رفتارهاى دینى مثل وقف، انفاق و غیر آن را فراهم مىسازد که آثار آن در جوامع اسلامى به وفور مشهود است . با مدیریت و جهتدهى صحیح در بعد توزیع، تولید و مصرف، این آثار نمود بیشترى خواهند یافت . امروزه گسترش تکنولوژى و شیوههاى نوین استفاده از اموال کوچک، موجب شده با انتشار اوراق خیریه، کمکهاى افراد جمعآورى و در موارد مفید صرف شود . براى جلوگیرى از سوء استفاده و انحراف از راههاى صحیح جمعآورى کمکهاى مردمى و مبتلا شدن به امورى که از نظر شرع حرام و باطل است، در این مقاله بعد از بیان آثار اقتصادى و شرایط کلى حاکم بر انتشار اوراق خیریه به بررسى اوراق مختلفى مىپردازیم که هم اکنون در جامعه ما رواج دارد .
آثار اقتصادى اوراق خیریه
انتشار اوراق خیریه مىتواند شکل جدیدى از تحقق صدقه و انفاق و ایثار مالى باشد . امروزه با گسترش جوامع، لزوم گردآورى صدقات کوچک براى انجامطرحهاى بزرگ چشمگیر شده است; زیرا بسیارى از افراد مشتاق به انجام امور خیریه، یا از موارد مصرف آن اطلاع کافى ندارند یا اموال را در امورى صرف مىکنند که ضرورت چندانى ندارد .
به طور کلى آثار انتشار این اوراق را مىتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
1- جلب و جذب کمکهاى مردم: انتشار این اوراق انگیزه مناسب براى افراد را ایجاد مىکند تا در طرحهاى مفید و خداپسندانه شرکت کنند . امروزه تعیین برخى روزها براى کمک به مردم فقیر باعثشده است افراد زیادى در این امر خیر شرکت کنند، به گونهاى که اگر این برنامهها اعلام نمىشد بسیارى این عمل خیر را فراموش مىکردند و از ثواب اعطاى چنین کمکهایى محروم مىشدند .
2- مدیریت صحیح و هدایت کمکها در موارد ضرورى: هر گاه افراد معتمد و با درایت مسئولیت این کار را به عهده گیرند، لازمترین و ضرورىترین مصارف را تشخیص داده و کمکهاى مردمى را به آن امور تخصیص خواهند داد . بر حسب شرایط زمانى و مکانى، گاه ساخت مکانهاى ورزشى یا آموزشى ضرورى است و گاه سیر کردن فقرا و یا ساختن خانههاى سیلزدگان و گاه تعمیر و احداث مساجد و مکانهاى مذهبى ضرورت مىیابد .
3- انجام پروژههاى بزرگ با استفاده از کمکهاى کوچک: کمکهاى نقدى کوچک هرگاه با هدایت صحیح جمعآورى شود مىتواند طرحهاى بزرگى را تحقق بخشد; طرحهایى که یک یا چند نفر از انجام آن ناتوانند .
4- جذب نقدینگى مردم و هدایت آن به امور تولیدى و خدماتى: از جمله اهداف سیاست پولى، جهتدهى نقدینگى کشور به امور تولیدى و خدماتى لازم براى تقویتبنیه اقتصادى و پول ملى است . مؤسسات خیریه مىتوانند کمکهاى ریز و درشت مردم را جمع کرده و به دست نیازمندانى که سرمایه لازم براى فعالیت اقتصادى ندارند، برسانند . در این صورت علاوه بر تامین زندگى گروهى از مردم، بنیه اقتصادى کشور نیز بالا رفته، پول ملى تقویت مىشود .
5- ساماندهى امر توزیع درآمدها و رفع فقر: وجود نیازمندان در جامعه و عدم برخوردارى از تقاضاى مؤثر، عاملى در بحران اقتصادى است . ایجاد تقاضاى مؤثر براى آنها و بهبود توزیع درآمدها سبب رفع فقر و حرکتى در جهت فروش کالاهاى تولید شده، است .
6- بهبود رشد اقتصادى در پرتو رشد تولید و افزایش تقاضاى مؤثر: با تحقق هدف چهارم و پنجم از یک سو فعالیتهاى مفید و مولدى شکل مىگیرد و از طرف دیگر، بخشى از افراد که توان تقاضا نداشتند متمکن شده وارد بازار مىگردند و این دو ستبهدست هم داده اقتصاد را از رکود در آورده و یا بر رونق آن مىافزایند .
اصول کلى حاکم بر انتشار اوراق خیرخواهانه
براى بهرهگیرى بیشتر از انتشار اوراق خیریه و صحت عمل آن و تامین اهداف اخلاقى و اقتصادى اسلام، انتشار اوراق مذکور باید اصول زیر را تامین کند:
1- حفظ انگیزههاى دینى و معنوى: طبق آموزههاى دینى، انسان در صورتى از ثواب اخروى برخوردار است که عمل را با انگیزه و نیتخالص انجام دهد . کمک مالى هرگاه براى خدا و «فى سبیلالله» باشد و در پى آن آزار نباشد، انفاقى قلمداد مىشود . که بیش از هفتصد برابر نتیجه مىدهد و گرنه همچون پرداخت ریاکارانه باطل و بىارزش خواهد بود، (1) چنانکه در میدان جنگ هم اگر کسى به نیت کسب غنیمت وارد معرکه شود و کشته گردد، شهید نیست و اجرى ندارد . بنابراین، در صورتى جمعآورى کمکهاى مردمى ارزش دینى دارد که نیت مردم صحیح باشد و کمکهاى مالى خود را به عشق جایزه عطا ننمایند . تغییر نیت نه فقط باعث محروم شدن از ثواب اخروى مىگردد بلکه چهبسا باعثبطلان و حرمت جمعآورى مبالغ مذکور شود و تصرف در آن را دچار اشکال شرعى کند .
2- جلوگیرى از شمول عناوین محرم بر انتشار اوراق: در انتشار اوراق و مراحل اجرایى جمعآورى مبالغ و صرف آن مىبایست مراقبت جدى صورت گیرد تا مبادا با عناوین محرم مثل ربا، قمار، اسراف و تبذیر، اکل مال به باطل آمیخته گردد . در غیر این صورت ابزارهاى دینى برخلاف اهداف خود در جهت گسترش فساد و اقتصاد ربوى عمل خواهد کرد .
3- حفظ قصد و رضایت واقعى افراد و اجتناب از اعمال صورى و ظاهرى: درطراحى اوراق مذکور بایستى روابط حقوقى را چنان روشن و گویا کرد که شرکتکنندگان با رضایت کامل و آگاهى تمام اقدام به مشارکت کرده از انجام هر نوع عملیات صورى و ظاهرى اجتناب کنند .
4- مراقبتبر مصرف صحیح اموال در موارد اعلام شده: متصدیان جمعآورى مىبایست اموال را در راههاى اعلام شده صرف کنند تا اعتماد عمومى را خدشهدار نسازند . براى این منظور لازم است از یک سو از افرادى که وجهه مقبولى بین افراد دارند استفاده کرد و از سوى دیگر با نظارت و کنترلهاى منظم، از انحراف و سوء استفاده جلوگیرى نمود .
5- تناسب جایزههاى تشویقى با کارهاى خیریه: جایزهها باید به گونهاى باشد که به نیتخیر افراد ضربه نزند و بهگونهاى نگردد که افراد زیادى به امید کسب جایزه وارد میدان انفاق گردند . هدف جایزه تشویق بیشتر مردم به کار خیر است، نه آن که انگیزه آنها را براى رسیدن به مال زیاد، شدت بخشد . عمل اگر با تقوا همراه باشد هر چند از نظر مقدار کم جلوه کند، همچون آب زلال در زمین فرو مىرود و درختان با ثمر را نتیجه مىدهد و عمل زیاد بىبهره از تقوا همچون کف روى آب است، فقط جلوه ظاهرى دارد و پایدار نخواهد ماند . (2) امیر مؤمنان فرمود: عمل با تقوا هیچگاه کوچک شمرده نمىشود، چرا که قبول مىگردد . (3)
6- اطلاع مردم خیر از نتیجه مصرف اموال: اطلاع و آگاهى مردم از محل مصرف وجوه جمعآورى شده و مشاهده برخى از آنها در محیط زندگى خود و بستگان و همکیشان، سبب مىشود مردم به شرکت در امور خیر بیشتر تشویق گردند .
7- مطابقت نشر اوراق با فتاواى مراجع: وجود مجتهدان مختلف که هر یک مقلدان متعددى دارند، ایجاب مىکند که انتشار اوراق با فتاواى افراد بیشترى مطابقت داشته باشد تا امکان مشارکتبیشتر مردم متدین فراهم گردد .
انواع اوراق خیریه منتشر شده
با توجه به اصول مطرح شده برخى از انواع اوراق خیریه و مطابقت آنها را با این اصول، در ذیل مىآوریم .
1- بلیطهاى بختآزمایى: سالها قبل از انقلاب، بلیطهاى بختآزمایى به مبلغ معینى فروخته مىشد و پس از قرعهکشى جایزههاى بزرگى به افراد برنده تعلق مىگرفت . جوایز زیاد عامل مهمى در خرید بلیط ارزان بود و هر کس شانس خود را مىآزمود . جوایزى مثل خانههاى مسکونى و اتومبیل، مىتوانست هر فردى را تحریک کند . اموال بسیارى جمع مىشد و اندکى از آن بین تعداد کمى به عنوان برنده تقسیم مىگردید . علماى مذهبى خرید و فروش آن را که با قصد برد و باخت همراه بود تحریم کردند و معامله و تصرف در اموال را باطل دانستند . (4) در واقع این خرید و فروش قمارى بود که با استفاده از روابط ریاضى و محاسبه اعداد بزرگ انجام مىگرفت .
2- بلیطهاى اعانه ملى: با تحریم بلیطهاى بختآزمایى صاحبان این شرکتها شیوه کار را تغییر دادند و براى جلب مؤمنان با تغییر نام آن به اعانه ملى اعلام کردند پولهاى جمعآورى شده صرف کمک به امور خیریه مىگردد و براى تشویق افراد به شرکت در آن، جوایزى را اختصاص دادند . براى جلب بیشتر مردم، فروشندگان بلیط را از بین افراد عاجز و نابینا انتخاب و با تبلیغات گسترده مردم را به مشارکت در امور خیر دعوت کردند . علماى مذهبى و مراجع تقلید به علتبىاعتمادى کامل به نظام حاکم این شیوه را ترفندى بیش ندانسته و چون با تغییر اسم و اعمال صورى و ظاهرى ماهیت آن تغییر نکرده بود، فتوا به حرمت و بطلان خرید و فروش بلیطهاى اعانه ملى دادند; (5) زیرا افراد به قصد برنده شدن جایزه بلیط تهیه مىکردند و کمتر کسى فکر کمک به امور خیریه را در سر داشت . امور خیریه و اعانه ملى پوشش ظاهرى براى اهداف باطل بود . در واقع این نوع خرید و فروشها مصداق اکل مال به باطل است و عرف جامعه تراضى آن را معتبر نمىداند; چون رضایتشخص به خرید و فروش، مقید به بردن است، همچون رضایتى که قمارباز قبل از شروع بازى دارد، و اینگونه تراضى عرفا و شرعا معتبر نیست .
البته چنان که افراد مختلف به قصد کمک به محرومان و ایجاد مراکز خیریه، کمکهاى خود را به مؤسسه یا شرکتى بدهند و مؤسسه مزبور براى تشویق افراد به شرکت در امور خیر جوایزى را براى عدهاى به قید قرعه در نظر بگیرد، منع شرعى ندارد; اما همه وجوه جمع شده باید در مصارف واقعى و اعلام شده برسد . (6)
در واقع، در این شیوه خرید و فروش مطرح نیست، بلکه افراد کمکهاى خود را در اختیار مؤسسه قرار مىدهند و مؤسسه واسطه صرف است . مشابه آن جوایزى است که بانکها براى تشویق افراد به باز کردن حسابهاى قرضالحسنه و یا افزایش موجودى انجام مىدهند و از نظر فقها اشکالى ندارد; (7) زیرا اعطاى جایزه بدون شرط انجام مىگردد و پرداخت مبلغ اضافى در قرض از طرف قرضگیرنده بدون شرط جایز است . (8) تحقق این امور قبل از انقلاب براى علما فقط در ذهن بود، ولى پس از انقلاب ابتدا بانکها جوایزى را براى تشویق به قرضالحسنه قرار دادند و به تدریجبه موارد دیگر نیز گسترش یافت .
3- برگههاى مسابقات فرهنگى و هنرى: از مواردى که مؤسسه یا نهادى درصدد جمع مبالغ خیریه براى اهداف انسانى و اسلامى برمىآید، برگزارى مسابقات فرهنگى و هنرى است . اشخاص با تهیه برگه سؤال و تکمیل آن همراه با واریز مبلغ خاصى در آن شرکت مىکنند، سپس به برندگان، جوایزى از آن مبالغ جمعآورى شده داده مىشود و پس از کسر هزینهها مابقى را صرف امور خیریه مىنمایند . در این موارد باید افراد مبلغ واریزى را براى هزینه انجام مسابقه مثل طرح سؤال و تصحیح و اضافه آن را براى کمک به امور خیریه در نظر گیرند . اگر مراد از کار خیر برگزارى مسابقه فرهنگى و افزایش سطح اطلاعات دینى و علمى افراد باشد افراد باید مبالغ واریزى را به قصد کمک به امور خیریه و گسترش فرهنگ دینى و انجام مسابقات و اعطاى جوایز به برندگان پرداخت کنند، نه آنکه مبالغ براى شرکت در مسابقه باشد تا با قرعهکشى جایزه ببرد; زیرا شبیه قمار مىگردد و باطل است .
4- برگههاى ارمغان بهزیستى: با وقوع حادثه تلخ سیل شمال، اداره بهزیستى با انتشار اوراق ویژهاى همگان را به مشارکت در امر بازسازى مناطق مزبور فراخواند و براى تشویق، جوایزى را به قید قرعه براى تعدادى در نظر گرفت . همکارى گسترده مردم در انجام این امر خداپسندانه باعثشد مؤسسات مختلف این شیوه را براى تامین مالى و اجراى پروژههاى مفید در پیش گیرند . همانگونه که بیان شد همیارى مردمى در انجام طرحها از مصادیق بارز انفاق در راه خدا و تعاون بر نیکى است و اگر با مبالغ جمعآورى شده، اموال با دوام خریدارى شود اگر با قصد و نیت وقف باشد وقف جمعى تلقى گردد و از این راه مىتوان عمل وقف را گسترش داد . وقف اموال بادوام به ثروت قابل ملاحظهاى نیاز دارد و با جمع مبالغ کوچک هم تحقق یافتنى است . اعطاى جایزه هم اشکالى پدید نمىآورد، ولى باید حالت واقعى خود را داشته باشد و نیت افراد به همان صورت واقعى بماند و گرنه تصرف در اموال و جوایز اشکال شرعى پیدا مىکند . پولهایى که بدون قصد خیر پرداختکننده جمعآورى گردد چون اعطاى آن به وجه شرعى نبوده آثار مجهولالمالک بر آن مترتب مىگردد و چون صاحبان آن مشخص است (به خاطر معلوم بودن شماره اوراق) باید به افراد برگردانده شود . تصرف در جوایز هم تصرف در جوایز مسابقهاى است که حالتبرد و باخت (قمار) پیدا کرده است .
در این موارد، هدف مؤسسات نباید افزایش حجم مبالغ بدون توجه به ضوابط شرعى باشد، بلکه هدف تقرب بندگان به خدا و تعاون بر تقوا و نیکى است . اعلام جوایز بزرگ مادى مثل جوایز سى میلیون تومانى نیتبسیارى را از قصد خیر به شرکت در مسابقه جهتبردن جایزه تغییر مىدهد . براى گسترش این طرحها مىتوان از جوایز معنوى و زیارتى بهره گرفت . نیز شایسته است اوراق کمک به طرحهاى مناسب هر منطقه و استان، براى افراد آن منطقه تهیه و توزیع گردد و در کنار طرح هاى ملى به طرحهاى منطقهاى هم توجه شود .
در ضمن، گسترش این امور نباید به کمکهاى سنتى و پر ثمر مردم در ایام ماه رمضان و محرم و . . . خلل وارد سازد و اداره، مساجد، تکایا و حسینیهها و دیگر مراکز فرهنگى را با اشکال مواجه کند . همچنین مىبایستسعى در کاهش هزینههاى تبلیغى شود .
5- اوراق پنتاگونو: از سال 1990 در ایتالیا نوعى بازى با پول توسط شرکتى به نام پنتاگونو مطرح شد و به سرعت در دهها کشور گسترش یافت که تلقى جدى از آن قمار مدرن بود . در سالهاى اخیر همین اوراق به صورت اوراق خیریه در کشور ما رواج یافتند و شرکتهاى متصدى امر در اطلاعیههاى خود بیان کردند که بخشى از مبالغ جمعآورى شده را به امور خیریه اختصاص مىدهند .
در این طرح اغلب پولهاى جمعآورى شده در اختیار صاحبان شرکت و افرادى قرار مىگیرد که در سلسله تصاعدى شبکه قرار گرفتهاند و شانس این را داشتهاند که پس از آنها افراد زیادى جذب شبکه شده تا مبالغ واریزى به حساب آنها انتقال یابد . این اوراق انواع مختلفى دارد; یک نوع این است که فرد متقاضى برگه عضویت هشتاد دلارى را از پایگاه شرکت در اینترنتیا غیر آن تهیه مىکند که بر روى آن اسامى هفت نفر به ترتیب آمده و نام فردى که انسان برگه را از او خریده در ردیف هفتم قرار دارد . پس از خرید، متقاضى باید چهل دلار به حساب شرکت و چهل دلار به حساب نفر ردیف اول بریزد . پس از آن سه برگه براى او ارسال مىشود که بر روى هر کدام اسامى هفت نفر از جمله شخص متقاضى در ردیف هفتم نوشته شده و متقاضى باید این سه برگه را به سه نفر بدهد تا آنها مشابه او پول واریز کنند و این سلسله ادامه مىیابد . براى رسیدن متقاضى اول به ردیف اول باید هفت مرحله بگذرد یعنى (2187، 729، 243، 81، 27، 9، 3) 2187 نفر در مرحله آخر و در کل 3280 نفر جذب شرکتشوند تا به او مبلغ (87480 40 . 2187) دلار و براى شرکت مبلغ (131200 40 . 3280) دلار واریز شود .
براى برنده شدن افرادى که در مرحله هشتم جذب شرکت مىشوند (6561 نفر) باید حدود 5/14 میلیون نفر وارد شبکه شوند (به تعداد خانوارهاى ایران .) افرادى که مىتوانند وارد شبکه شوند به زودى به انتها مىرسد و افراد کمى از این میان، مبالغ هنگفتى به جیب مىزنند و تعداد زیادى در حسرت پولدار شدن آنى باقى مىمانند . در کشور ما به جاى تصاعد 3 از رقم 7 استفاده کردند; یعنى براى برنده شدن متقاضى اول باید تعداد 823543 نفر وارد شرکتشوند . این شرکتها با طرح عناوینى مثل قصد هبه کردن مبالغ به شرکت، قصد کارهاى خیریه و غیر آن سعى در جلب مؤمنان داشتند .
بدون تردید این امور نیز از مصادیق بارز اکل مال به باطل و قمار است و هوشیارى مجامع علمى و دینى در پاسخ صحیح و همهجانبه به چنین حیلههایى مانع سوء استفاده خواهد شد .
امید است روحیه انفاق و ایثار مالى همراه با قصد تقرب به خداوند در جامعه اسلامى ما بارورتر گردد .
پىنوشتها:
1) بقره (2) آیات 261- 264 .
2) رعد (13) آیه 17 .
3) نهجالبلاغه، صبحىصالح، کلمات قصار، شماره 95 .
4) امام خمینى، تحریرالوسیله، ج 2، ص 619- 720; سیدابوالقاسم خویى، منهاجالصالحین، ج 1، ص 432 و روحانى، المسائلالمستحدثه، ص 83 .
5) امام خمینى، همان و رساله نوین، ج 2، ص 215 .
6) امامخمینى، همان و سیدابوالقاسم خوئى، همان .
7) امامخمینى، همان، ص 617; سیدابوالقاسم خویى، همان، ص 414 و روحانى، همان، ص 64 .
8) محمدحسن نجفى، جواهرالکلام، ج 25، ص 7; امامخمینى، همان، ص 653 و حرعاملى، وسائلالشیعه، ج 13، ص 104 .